Det är hos barn kreativiteten finns och det är dem det handlar om eftersom
utbildningen är det viktigaste området när det kommer till digitaliseringen.
Det menar Jan Gulliksen, professor i Människa-datorinteraktion
på KTH i Stockholm när han föreläser på Framtidens lärande.
Att Jan Gulliksen menar allvar med
att ta vara på barnens syn på nutid,
framtid och utveckling visade han
som ordförande i dåvarande Digitaliseringskommissionen.
Den allra
första expertgrupp som knöts till
kommissionen bestod av barn och
ungdomar. Den så kallade ”Lilla
kommissionen” arbetade bland annat
fram en lista över 10 digitala saker att
göra innan man blir vuxen och som
överlämnades till regeringen. Digitaliseringskommissionen
har efterföljts
av ett digitaliseringsråd där Jan Gulliksen
är en av medlemmarna.
Förändring av lärandet
Behövs lika många människor för arbete
i framtiden? Det var en av de frågor
Jan Gulliksen ställde från scenen
på konferensen Framtidens lärande.
Det är en viktig fråga när det kommer
till på vilket sätt digitaliseringen
leder till en förändring av lärandet i
grunden.
Det flippade klassrummet vänder
upp och ner på förhållandena, menar
Jan Gulliksen. I ett traditionellt lärande
sker – illustrerat med Blooms taxonomi
– det som har med minnesträning
och förståelse i klassrummet
medan tillämpning, analys, utvärdering
och de skapande processerna
sker hemma. Med det flippade klassrummet
sker i stället förberedelserna,
där eleven kan titta på material hur
många gånger som helst för att minnas
och förstå, hemma, medan tiden
tillsammans i klassrummet används
till samtal, diskussioner och analys för
att nå en fördjupad förståelse.
Benjamin Blooms taxonomi som lanserades 1956 beskriver lärandets olika steg. Ju högre upp, desto mer utvecklat tänkande. I en mer traditionellt upplagd
undervisning sker de grundläggande stegen, som har med fakta och minnesträning att göra, i klassrummet. Det mer utvecklade tänkandet ska ske
hemma. När man, som denna uppdaterade bild visar, flippar klassrummet så förbereder eleverna sig hemma, med hjälp av filmer, på innehållet medan
tiden i skolan används för det mer kvalificerade tänkandet, att analysera, reflektera och diskutera med andra. Illustration: Jan Gulliksen.
Mycket behöver ske
Ett annat viktigt område handlar om
hur vi får fram personer till alla de
jobb som finns inom IT-sektorn. Det
är för få som söker till de tekniska
utbildningarna inom IT.
– Sverige vill ha den lägsta arbetslösheten
i Europa och vi har ett gyllene
läge men frågan är hur vi lyckas
matcha ihop det så att de kan ta dessa
jobb, säger han.
MOOCs, Massive Open Online
Courses, är ett fenomen som sprider
sig inom den högre utbildningen och
har blivit ett sätt för universitet att
marknadsföra sig på. Vem som helst
kan ta del av kurser från till exempel
prestigeuniversitetet Oxford. Jan Gulliksen
skulle vilja att de också användes för att utveckla och effektivisera
den vanliga utbildningen. IT dyker
också upp inom andra områden.
– Kunde vi ta vara på de personerna
som på något sätt arbetar med
IT inom andra områden och få dem
att utbilda sig vidare, så vore det att ta
vara på kompetens, menar Jan Gulliksen.
Kreativitet och social intelligens
Undersökningar visar att hela 53 procent
av Europas befolkning anser att
de har för låg digital kompetens för att
våga söka ett nytt jobb.
– I alla organisationer blir det
viktigt att höja den digitala kompetensen.
Det finns också undersökningar
som tyder på att vartannat jobb
kommer att automatiseras inom de
närmaste 20 åren. Hotade arbeten är
bland annat kassapersonal, biblioteksarbete
och maskinoperatör medan
psykologer, jurister, präster och lärare
påverkas i mindre grad.
– Det kommer också komma till
nya jobb. Om man till exempel tittar
på de snabbast växande jobbtitlarna
på Linkedin så är de tio som ligger i
topp helt nya och åtta av tio handlar
om IT. Kreativitet och social intelligens
är sådant som kommer att
efterfrågas än mer i framtiden, säger
Jan Gulliksen.
MONICA ESBORN
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.