Lägesrapport om arbetet med digitalisering av nationella proven
Frågan om digitala prov fortsätter att
engagera. På kort tid han den vuxit till
att bli en av de mest intressanta när det
gäller skolans fortsatta digitalisering.
Det handlar om allt ifrån att enskilda
lärare, skolor och huvudmän utvecklar
egna lösningar – till en kommande
digitalisering av hela det nationella
provsystemet.
Två aspekter gör frågan mycket angelägen;
Den ena är att det skulle kunna
innebära att den enskilde läraren kan
avlastas från den administrativa börda
som det omfattande och tidskrävande
provrättande innebär. Ännu viktigare
är att det skulle ge våra digitalt tränade
elever en helt annan chans att göra
sig själva rättvisa, än vad som är fallet
om man utrustar dem med de ovana
verktygen papper och penna.
På konferensen Framtidens lärande
har frågan aktualiserats de senaste
åren och även i årets konferens
uppmärksammades den, bland annat i
ett seminarium där undervisningsråden
Beatrice Ciolek Laerum och Elin
Wallgren från Skolverket, berättade
om vad som är på gång och hur de
arbetar med frågan.
Ett komplicerat uppdrag
Skolverket har fått i uppdrag att förbereda
för digitala nationella prov,
utifrån förslag i Utredningen om nationella
prov (SOU 2016:25). Denna
nationella satsning på en digitalisering
av nationella prov i grundskolan,
gymnasieskolan, den kommunala
vuxenutbildningen, samt utbildning
i svenska för invandrare, innehåller
en mängd olika aspekter att ta hänsyn
till. De båda skolråden berättade om
de möjligheter och utmaningar som
Skolverkets förstudie identifierat,
samt hur långt man kommit i arbetet
med att skapa digitala provuppgifter
tillsammans med universiteten. Som
ett led i detta arbete har det norska
företaget Inspera, som vunnit Skolverkets
upphandling av provkonstruktionsplattform,
fått i uppdrag att finnas
med i inledande pilotprojekt för
att samla erfarenheter från provkonstruktörer
och skolor.
Seminariet visade vilken oerhört
komplex och mångfacetterad fråga
detta är, och hur man samtidigt måste
nysta i många ändar för att få saker att
hända. När det gäller den pedagogiska
aspekterna på själva frågekonstruktionerna
berättade Beatrice Ciolek
Laerum att man inledningsvis bett
provinstitutionerna att undersöka i
vilken mån de uppgifter man har i
dag kan digitaliseras. Med det som
utgångspunkt kan man sedan arbeta
vidare med att successivt utveckla de
mer innovativa lösningar som en digitalisering
möjliggör.
Sedan finns det ett antal tekniska
aspekter, några av dem handlar om
säkerhet och tillförlitlighet, andra om
tillgång. Som delar av denna problematik
finns kravet att proven måste
kunna genomföras på alla tänkbara
tekniska plattformar och att skolan
ska kunna tillhandahålla fungerande
teknik till alla vid samma tidpunkt.
Detta ska förverkligas i ett sammanhang
där Skolverket inte har befogenheter
att peka med hela handen eller
ställa några egentliga krav på huvudmännen
kring detta.
Lagar och regelverk
Dessutom har man att hantera relationerna
till Personuppgiftslagen (PuL)
som har till syfte att skydda människors
personliga integritet, Datalagringsdirektivet
som handlar om
lagring av uppgifter som genererats av
elektroniska kommunikationstjänster,
samt Offentlighetsprincipen som
säger att alla ska ha rätt att ta del av
allmänna handlingar. Att sätta sig in i
hur dessa regelverk relaterar till varandra
i ett sammanhang där digitaliserade
nationella prov ska arkiveras
är ännu en utmaning i förberedelsearbetet.
Seminariet illustrerade med stor
tydlighet att det finns många frågor
att besvara i det fortsatta utvecklingsarbetet,
men visade också att arbetet
med försöksverksamhet inletts och att
tidshorisonten 2022 inte är så omotiverat
långt borta som många menar,
utan synnerligen rimlig.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.