Elever följer journalisten Martin Schibbye
under en reportageresa
Journalisten Martin Schibbye kommer
under hösten låta svenska elever
följa hans arbete i realtid via sociala
medier under en reportageresa på den
afrikanska kontinenten. Genom detta
vill reportagesajten Blankspot göra det
möjligt för elever att öka sin förståelse
för journalistiska arbetsmetoder och
sin kunskap om mediernas roll i demokratier.
Martin Schibbye greps sommaren
2011 när han gjorde en reportageresa
i Etiopien tillsammans med fotografen
Johan Persson. Efter 438 dagar i
fångenskap har de båda journalisterna
på var sitt håll fortsatt arbeta för att
göra utrikesjournalistik från platser
som i många fall är vita fläckar på
nyhetsmediernas karta.
År 2015 var Martin Schibbye med
om att starta reportagesajten Blankspot
som arbetar med medborgarfinansierad
utrikesjournalistik. Via ett
ekonomiskt stöd från Postkodlotteriets
Kulturstiftelse har Blankspot inlett
ett skolprojekt som handlar om att
fördjupa ungas intresse för kvalitetsjournalistik.
– I ett första steg arbetar vi tillsammans
med tjugo skolor, förklarade
projektledaren Zandra Thuvesson
när hon presenterade projektet
på konferensen Framtidens lärande i
maj. Elever och lärare får arbeta med
frågor om medie- och informationskunnighet
för att öka sin förståelse.
Till detta kommer skolorna sedan att
följa förberedelse, genomförande och
uppföljning av Martin Schibbyes journalistiska
arbete i realtid via sociala
medier, föra dialog och ställa frågor.
Under reportageresan kommer
eleverna att få möta demokratiaktivister
på den afrikanska kontinenten.
Genom detta blir det också möjlighet
att reflektera över hur demokratin,
mediesituationen och journalistiken
ser ut i Sverige.
Arbetet pågår en eller två terminer
beroende på skolornas planering. Det
inleds och avslutas med att Blankspot
besöker skolorna. På webben erbjuds
ett material i nio avsnitt. Första steget
är att eleverna kartlägger sina egna
medievanor. Därefter öppnas för en
diskussion om sociala medier, vikten
av mediekritik och källkritik, frågor
om ryktesspridning och filterbubblor
på nätet. Eleverna får tips för att själva
skapa medieinnehåll, publicera och
påverka. Förtroendet för journalistiken
tas upp, liksom medieföretagens
roll samt betydelsen av säkerhet och
kryptering för att medborgarrättsaktivister
och visselblåsare ska kunna
agera anonymt på nätet.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.