Untitled Document Text: KLAS VIKLUND
E-post: klas.viklund@comhem.se

 

Blankspot lyfter in journalistiken i klassrummet

 

Elever följer journalisten Martin Schibbye under en reportageresa

 

Journalisten Martin Schibbye kommer under hösten låta svenska elever följa hans arbete i realtid via sociala medier under en reportageresa på den afrikanska kontinenten. Genom detta vill reportagesajten Blankspot göra det möjligt för elever att öka sin förståelse för journalistiska arbetsmetoder och sin kunskap om mediernas roll i demokratier.

Martin Schibbye greps sommaren 2011 när han gjorde en reportageresa i Etiopien tillsammans med fotografen Johan Persson. Efter 438 dagar i fångenskap har de båda journalisterna på var sitt håll fortsatt arbeta för att göra utrikesjournalistik från platser som i många fall är vita fläckar på nyhetsmediernas karta.

År 2015 var Martin Schibbye med om att starta reportagesajten Blankspot som arbetar med medborgarfinansierad utrikesjournalistik. Via ett ekonomiskt stöd från Postkodlotteriets Kulturstiftelse har Blankspot inlett ett skolprojekt som handlar om att fördjupa ungas intresse för kvalitetsjournalistik.

– I ett första steg arbetar vi tillsammans med tjugo skolor, förklarade projektledaren Zandra Thuvesson när hon presenterade projektet på konferensen Framtidens lärande i maj. Elever och lärare får arbeta med frågor om medie- och informationskunnighet för att öka sin förståelse. Till detta kommer skolorna sedan att följa förberedelse, genomförande och uppföljning av Martin Schibbyes journalistiska arbete i realtid via sociala medier, föra dialog och ställa frågor.

Under reportageresan kommer eleverna att få möta demokratiaktivister på den afrikanska kontinenten. Genom detta blir det också möjlighet att reflektera över hur demokratin, mediesituationen och journalistiken ser ut i Sverige.

Arbetet pågår en eller två terminer beroende på skolornas planering. Det inleds och avslutas med att Blankspot besöker skolorna. På webben erbjuds ett material i nio avsnitt. Första steget är att eleverna kartlägger sina egna medievanor. Därefter öppnas för en diskussion om sociala medier, vikten av mediekritik och källkritik, frågor om ryktesspridning och filterbubblor på nätet. Eleverna får tips för att själva skapa medieinnehåll, publicera och påverka. Förtroendet för journalistiken tas upp, liksom medieföretagens roll samt betydelsen av säkerhet och kryptering för att medborgarrättsaktivister och visselblåsare ska kunna agera anonymt på nätet.

Klas Viklund
E-post: klas.viklund@comhem.se


Läs mer
Läs mer om Blankspots skolprojekt på: blankspot.se/journalistiken-in-i-klassrummet

Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 4-2017. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)













































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 17]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 170605