Untitled DocumentText: LENA NYDAHL OCH
CARINA NÄSLUNDH. Foto Bo Helmersson.
Kollegialt lärande
skapar förutsättningar
för skolutveckling
Skolan har själv lösningen på skolans
utmaningar och problem. Professionen
sitter inne med svaren, men det behövs
fungerande strukturer kring kollegialt
lärande för att skapa förutsättningar
för att kunskapen inom professionen
utvecklas och delas. För det krävs långsiktiga
lösningar. Det menar professor
Sir George Berwick, som inledde temat
kring likvärdighet på konferensen
Framtidens lärande i maj i Stockholm.
– Tillsammans vet vi så mycket om
hur en god undervisning som leder
till lärande bör genomföras. Den
kunskapen och insikten bör alla våra
elever få tillgång till. Låt oss se till att
varje elev får ta del av utbildningssamhällets
sammanlagda visdom,
säger professor Sir George Berwick.
Med en bakgrund som framgångsrik
skolledare, var han en av arkitekterna
bakom London Challenge, ett program
som bidragit till ökad likvärdighet
och stadigt förbättrade resultat i
Londons skolor.
Samverkan vände resultaten
I början av 2000-talet hade Londons
skolor sämst resultat i England, och
allra sämst gick det för skolor i utsatta
områden. ”Jag skulle hellre tigga på
gatorna än skicka barn till en Londonskola”
sa en konservativ parlamentsledamot
om skolan i området
där han själv bodde. Regeringen Blair
hade utbildning i fokus och satte som
mål att minska skillnaderna mellan
elever från olika social bakgrund, och
att bryta sambandet mellan fattiga
elever, låga förväntningar och dåliga
skolresultat. Och London Challenge
startade, ett projekt som fick Londons
skolor att gå från sämst till bäst i landet
på bara några år, samtidigt som
klyftorna minskade.
En av de åtgärder man bestämde
sig för var att förbättra ledarskapet
och undervisningen i de skolor som
låg sämst till. Och detta skulle bland
annat åstadkommas via samarbete, de
bästa skolorna, med de bästa rektorerna
och de bästa lärarna, skulle
hjälpa de sämsta skolorna.
Idén var ingen omedelbar succé
hos de skolor som hade goda resultat,
varken hos rektorer, lärare eller föräldrar.
Sir George berättar om samtalet
med en upprörd förälder som
lyckats få in sitt barn på en skola med
goda resultat. ”Mitt barn har fantastiska
lärare och nu vill ni att de lärarna
ska vara borta en dag i veckan på
en annan skola, vad händer då med
mitt barns utbildning?”. Svaret att det
var ett sätt för att utveckla kompetensen
så att alla lärare i London skulle
bli fantastiska lärare, lugnade knappast.
Men man kom igång med några
skolor. Och resultaten lät inte vänta på
sig. Alla blev vinnare. Både skolorna
med bra resultat och de med dåliga
resultat förbättrade sig. Snöbollen var
i rullning, allt fler skolor ville vara
med.
– Överallt finns skolor och lärare
som hittat lösningar på de mest intrikata
och svårlösta problem. Men
dessa skolor och lärare uppmärksammas
sällan, i stället läggs allt fokus på
dem som misslyckas. Det är något vi
måste ändra på och försöka bygga upp
ett samarbete som vilar på förtroende
och tillit mellan dem som lyckats och
dem som ännu inte kommit så långt,
säger Sir George.
Från sämst till bäst
En av framgångsfaktorerna för de bästa
skolorna var att de nu var tvungna
att reflektera och formulera sin kunskap
på ett nytt sätt. Det visade sig att
när skolorna började formulera sina
kunskaper, insikter och erfarenheter
för att kunna beskriva sitt förhållningssätt
och sitt sätt att arbeta fick de
en djupare kunskap om framgångsfaktorer
och snubbeltrådar och kunde
fortsätta utvecklas och bli ännu bättre.
Via det strukturerade kollegiala lärandet,
med ömsesidigt förtroende och
stor tillit till varandra, på alla nivåer
lyckades samtliga skolor uppnå bättre
resultat. Samarbetet och det kollegiala
utbytet har i olika former fortsatt även
efter avslutningen av London Challenge,
vilket är en garant för fortsatt
utveckling.
Grafen visar utvecklingen i Londons skolor från starten av London Challenge 2002. Då klassades 15 procent av Londonskolorna som ”Outstanding” av engelska skolinspektiionen Ofsted och 21 procent som undermåliga. År 2015 får 37 procent av Londonskolorna omdömet ”Outstanding” och bara 2 procent undermåliga.
När London Challenge startade
klassade den engelska skolinspektionen
Ofsted 15 procent av Londonskolorna
som ”Outstanding”, det
högsta betyget på en fyrgradig skala,
hela 21 procent fick det lägsta betyget
och klassades som underpresterande.
Drygt ett decennium senare år 2015,
när programmet avslutats, fick hela
37 procent av Londonskolorna omdömet
”Outstanding” av Ofsted och
bara två procent underpresterar. Det
här är resultat som gör att Londons
skolor nu tillhör de bästa i England.
Och de skolor som har höjt sig mest
är de som i början av resan hade de
sämsta resultaten.
Fokus på eleverna
London Challenge hade som mål att
få ett fokus på eleverna, och inte bara
de egna eleverna. Målet var att varje
lärare i London skulle se sitt uppdrag
i ett vidare perspektiv. Och där
lyckades man. Ofsted skriver i en rapport
från 2010: ”Ledarna för London
Challenge har motiverat Londons
lärare att tänka utöver sin inneboende
uppgift att vara till nytta eleverna
på sin egen skola och att utöka det
åtagandet att vara till nytta för alla
Londons elever. Detta har uppmuntrat
till ett framgångsrikt samarbete
mellan skolledare och lärare i London
över skolgränserna. Detta är en viktig
drivkraft för förbättring.”
I elevfokuset ingick också att varje
elev sattes i centrum. Varje elev följdes
upp, dels i sitt lärande, dels tittade
man också på vilka andra faktorer
som påverkade skolprestationerna.
– Vi måste se till att elevens sociala
och kulturella kapital stärks
samtidigt som de höjer sin akademiska
kompetens, säger Sir George.
Sir George Berwick är i dag verksam
i Challenge Partner ett nätverk
med drygt 400 skolor som bygger
kollegialt lärande mellan skolorna,
med fokus på ledarskap för bättre
lärande och resultat.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.