Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 4/01
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

2
html
  Hypen är över,användningen växer
När åtta av tio gymnasieflickor använder e-post, när 531 000 ungdomar under april månad i år besöker den svenska mötesplatsen Lunarstorm på Internet (se artikel sid 6) är de betydelsefulla fakta, skriver Peter Becker i ledaren. "Hypen är över, men användningen växer."
6
html
  Okey, vi ses på nätet i kväll
- Vi fyller ett behov hos ungdomar att umgås, synas och vara någon. I en community på webben är det accepterat att vara tillsammans med alla, vilket det tyvärr inte alltid är i verkliga livet.
Medlemmarna får träning i att umgås, säger Rickard Ericsson grundare och konceptansvarig på företaget Lunarworks i Varberg som driver Lunarstorm som har en miljon ungdomar som medlemmar.
9   Tidens ungdomsgård
Anna Lundén och Jens Andersson, två av de många ungdomar som träffar sina kompisar på nätet berättar om hur de använder Lunarstorm.
10
html
  Lockande matematik i spelform
När Toura Hägnesten först såg mattespelet "Flygande Start Matte" blev hon inte direkt överfötjust, men efter att ha sett eleverna använda det har hon ändrat uppfattning. Det blir mycket räknat!
12
html
  Sommar på nätet
Sommar, semester och sol. Men kanske också lite Internet. Om inte annat för att planera sommarens resor, hitta de bra böckerna, de bra kurserna eller tänka framåt mot höstens skolstart. Vi ger en länkguide för sommarlovet.
14
html
  Dagbok från en Itis-handledare
Arbetslagen behöver väl ungefär lika mycket hjälp med det rent tekniska som tidigare. Man har också ungefär samma frågor kring problembaserat lärande, även om fler numera vet en del redan från start. Men inställningen att datorn är ett viktigt arbetsredskap som har kommit till skolan för att stanna är mycket mer självklar nu,
skriver Gunilla Celén i sin dagbok.
16
  Svårt med frihet och flexibilitet
I ett antal artiklar har Bosse Andersson skildrat arbetet med virtuella lärmiljöer i Lerums gymnasie skola. Nu har ett års arbete med en schemafri dag för eleverna utvärderats av elever och lärare.
19
  Lärandet i fokus
Den 12-13 juni är det dags för Föreningen Datorn i Utbildningens Rikskonferens i Varberg. Under två dagar samlas många hundra lärare och bibliotekarier för inspiration och fortbildning. Ett litet smakprov på vad som kommer att avhandlas i Varberg får du i detta nummer av Datorn i Utbildningen.
24   Diu Debatt:
IT + samhällsorienterande ämnen = sannare
Stefan Svedberg kommenterar Kurt Wickes artikel i Datorn i Utbildningen nr 2 om IT i samhällsvetarnas tjänst.
26   Hur kan vi öka barns intresse för teknik?
Högskolan för lärarutbildning och kommunikation, HLK, i Jönköping har deltagit i ett forskningsprojekt kring Lego Mindstorms. Ett sätt för barn att lära sig teknik, mekanik, design, programmering och nyskapande medan de "leker". Jörgen Lindh beskriver forskningsarbetet.
30
html
  Skapa spelmiljö med bild, rörelse och ljud
Gör ett eget lyckohjul. Komplett med startknapp, slumptal, bild och ljud. Gunnar Jutelius fortsätter att ge tips om hur man kan använda Flash.
32   Konstruktiv matematik i praktiken
- De möjligheter datorn eventuellt kan skapa för att stödja inlärningen ur ett konstruktivistiskt perspektiv har länge intresserat mig, skriver Lil Engstöm. I sin artikel ger hon exempel på hur datorprogrammet Cabri kan stödja matematikundervisningen.


Datorn i Utbildningen nr 4 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010530