2
html |
|
Hypen
är över,användningen växer
När åtta av tio gymnasieflickor använder e-post, när
531 000 ungdomar under april månad i år besöker den svenska
mötesplatsen Lunarstorm på Internet (se artikel sid 6) är
de betydelsefulla fakta, skriver Peter Becker i ledaren. "Hypen är
över, men användningen växer." |
6
html |
|
Okey,
vi ses på nätet i kväll
- Vi fyller ett behov hos ungdomar
att umgås, synas och vara någon. I en community på webben
är det accepterat att vara tillsammans med alla, vilket det tyvärr
inte alltid är i verkliga livet.
Medlemmarna får träning i att umgås, säger Rickard
Ericsson grundare och konceptansvarig på företaget Lunarworks
i Varberg som driver Lunarstorm som har en miljon ungdomar som medlemmar. |
9 |
|
Tidens
ungdomsgård
Anna Lundén och Jens Andersson,
två av de många ungdomar som träffar sina kompisar på
nätet berättar om hur de använder Lunarstorm. |
10
html |
|
Lockande
matematik i spelform
När
Toura Hägnesten först såg mattespelet "Flygande Start
Matte" blev hon inte direkt överfötjust, men efter att ha
sett eleverna använda det har hon ändrat uppfattning. Det blir
mycket räknat! |
12
html |
|
Sommar på nätet
Sommar, semester och sol. Men
kanske också lite Internet. Om inte annat för att planera sommarens
resor, hitta de bra böckerna, de bra kurserna eller tänka framåt
mot höstens skolstart. Vi ger en länkguide för sommarlovet. |
14
html |
|
Dagbok
från en Itis-handledare
Arbetslagen
behöver väl ungefär lika mycket hjälp med det rent tekniska
som tidigare. Man har också ungefär samma frågor kring
problembaserat lärande, även om fler numera vet en del redan från
start. Men inställningen att datorn är ett viktigt arbetsredskap
som har kommit till skolan för att stanna är mycket mer självklar
nu,
skriver Gunilla Celén i sin dagbok. |
16
|
|
Svårt
med frihet och flexibilitet
I ett antal artiklar
har Bosse Andersson skildrat arbetet med virtuella lärmiljöer
i Lerums gymnasie skola. Nu har ett års arbete med en schemafri dag
för eleverna utvärderats av elever och lärare. |
19
|
|
Lärandet
i fokus
Den 12-13 juni
är det dags för Föreningen Datorn i Utbildningens Rikskonferens
i Varberg. Under två dagar samlas många hundra lärare och
bibliotekarier för inspiration och fortbildning. Ett litet smakprov
på vad som kommer att avhandlas i Varberg får du i detta nummer
av Datorn i Utbildningen. |
24 |
|
Diu
Debatt:
IT + samhällsorienterande ämnen = sannare
Stefan Svedberg kommenterar Kurt
Wickes artikel i Datorn i Utbildningen nr 2 om IT i samhällsvetarnas
tjänst. |
26 |
|
Hur
kan vi öka barns intresse för teknik?
Högskolan
för lärarutbildning och kommunikation, HLK, i Jönköping
har deltagit i ett forskningsprojekt kring Lego Mindstorms. Ett sätt
för barn att lära sig teknik, mekanik, design, programmering och
nyskapande medan de "leker". Jörgen Lindh beskriver forskningsarbetet. |
30
html |
|
Skapa
spelmiljö med bild, rörelse och ljud
Gör ett eget
lyckohjul. Komplett med startknapp, slumptal, bild och ljud. Gunnar Jutelius
fortsätter att ge tips om hur man kan använda Flash. |
32 |
|
Konstruktiv
matematik i praktiken
- De möjligheter
datorn eventuellt kan skapa för att stödja inlärningen ur
ett konstruktivistiskt perspektiv har länge intresserat mig, skriver
Lil Engstöm. I sin artikel ger hon exempel på hur datorprogrammet
Cabri kan stödja matematikundervisningen. |