Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Hypen är över,användningen växer
När jag kommer hem,
sitter ofta något av barnen vid min dator och läser eller skickar brev. IT är
i hög grad en social verksamhet. E-post och chatt är exempel på det. När åtta
av tio gymnasieflickor använder e-post, när 531 000 ungdomar under april månad
i år besöker den svenska mötesplatsen Lunarstorm på Internet (se
artikel sid 6) är de betydelsefulla fakta.
I viss mån har då Howard Rheingold fått rätt, med sin 1993 utgivna bok Virtual
community, där han såg Internet som en möjlighet att skapa nya typer av sociala
nätverk. ”Communities” där många människor når många andra, ”många-till-många”,
med användarskapat innehåll utan filtrering och utan uppifrån styrt urval. På
svenska kanske ordet ”gemenskaper” eller ”nätgemenskaper” passar bäst som översättning.
Den tolkningen lämnar då bakom sig den betydelse av lokalsamhälle, som Rheingold
anspelade på med ”Virtual community”, med viss nostalgisk tillbakablick på medborgarhusen
i Nya England på 1700- och 1800-talet. I den betydelsen har vi sett få exempel,
men väl i nya betydelser, såsom Lunarstorm exemplifierar. Här väntar en spännande
framtid på morgondagens ungdom.
Tillbaka till dagens IT-användning. Knappt tre av tio gymnasieelever chattar,
något fler (mest killar) spelar spel, fyra av tio (mer tjejer) använder nyttoprogram,
sju av tio (mer tjejer) skickar e-post och 74 procent surfar gärna. Svenska
skolelever – och deras lärare – bara fortsätter att öka sin användning av datorer
och Internet. Eleverna ligger en aning högre i användning av skolans datorer,
fyra av tio dagligen respektive nio av tio varje vecka. Detta visar den senaste
av Gallups undersökningar för KK-stiftelsen som bygger på intervjuer av 4800
grundskole- och gymnasielärare, 600 skolledare och 1200 gymnasieelever. De är
genom sin omfattning, djup och utsträckning i tiden en värdefull källa för information
om vanor och attityder till IT.
Fyra av tio lärare använder dator dagligen i sin undervisning, sju av tio varje
vecka. Till det ska läggas annan användning, exempelvis för egna förberedelser
och administration. Intressant är att i dag är skillnaden mellan manliga och
kvinnliga lärare liten vad gäller frekvens av användning.
En fråga jag saknar i undersökningen är: IT som lärarstöd i förberedelser och
administration? Praktisk nytta i hela kedjan av moment i lärarens arbete är
av intresse.
Och till sist en käpphäst. En punkt i enkäterna brukar vålla stora rubriker
i pressen: lärares åsikt att de har för dåliga IT-kunskaper. 44 procent av eleverna
anser i årets enkät att lärarna har ganska eller mycket låga kunskaper kring
IT, medan 34 procent av eleverna anser att de är ganska eller mycket höga. Framför
allt är lärarna själva kritiska, sex av tio män, sju av tio kvinnor anser att
de har för låga kunskaper. Jag upprepar här min kommentar från tidigare års
undersökningar: En självkritik som bottnar i ganska stor och stadigt ökande
användning, inom ett område präglad av snabb utveckling, bör tolkas som att
här finns ett starkt intresse och en kunskapstörst bland lärarna. Åkallande
Sokrates (endast den är klok som inser sina egna brister), kan man tänka sig
en bättre utgångspunkt för ett fortsatt utvecklingsarbete? Jag vore mer oroad
om lärarkåren ansåg att den visste nog!
Men den visar också att det finns ett behov av fortbildning som behöver fyllas.
Här finns en rejäl utmaning för skolan, skolledning, kommun, lärarutbildning
och stat. En fortsatt Itis-satsning, även breddad till lärarutbildning och skolledare,
är en sak. Att skapa utrymme och former för en fortsatt kunskapsutveckling bland
lärare kring IT och pedagogik, i teori och praktik, är en central fråga på alla
nivåer.
Långsamt börjar vi mogna till att kritiskt värdera IT: hypen är över, men användningen
växer.
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 4 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!