Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Okey, vi ses på nätet i kväll
Varje vecka loggar drygt 300 000 ungdomar
in på Lunarstorm. Det är den för närvarande största nåtgemenskapen i landet
med totalt en miljon medlemmar. Vad är det som lockar och drar? Vi är många
lärare som önskar att våra elever kastar sig över sina skolarbeten med samma
frenesi. Kanske vi har något att lära av en mötesplats som Lunarstorm?.
Som
lärare och förälder fascineras jag av tonåringars lust till att kommunicera
via Internet och telefon i allmänhet och via communities i synnerhet. När jag
frågar ungdomar vad som är grejen med Lunarstorm säger de: Ja, men jag träffar
ju mina kompisar där. Blicken jag får är i många fall lite förundrande: Varför
ställer vuxna så dumma frågor? Ungefär som om vi skulle fråga våra arbetskamrater
varför de pratar med varandra på caféer, i korridorer, klassrum och personalrum.
Som lärare och IT-samordnare är jag intresserad av att utveckla min skolas virtuella
lärmiljöer. Finns det funktioner och ett tänkande i en webbcommunity som vi
kan använda i vårt arbete med eleverna?
– Vi fyller ett behov hos ungdomar att umgås, synas och vara någon. I en community
på webben är det accepterat att vara tillsammans med alla, vilket det tyvärr
inte alltid är i verkliga livet. Medlemmarna får träning i att umgås, säger
Rickard Ericsson grundare och konceptansvarig på företaget Lunarworks i Varberg
som driver Lunarstorm.
eget krypin
Det centrala i Lunarstorm är ”Ditt krypin” – det är din identitet på nätet.
Dit går du först och varje ”krypin” är som en community i sig. Dels har du
ett antal funktioner för att kommunicera, dels ser du vilka som läst din dagbok,
vilka som besökt ditt ”krypin”, vilka som laddat ner några av dina prylar.
Denna funktion är inte främst till för att du ska ha koll på din ”krypinomvärld”
utan syftet är att den ska inspirera till att ta nya kontakter.
Nästan varje sida bygger på, förutom ursprungssyftet att kolla mail, annat som
ska stimulera till nya kontakter så att man inte hamnar i en sfär med tio personer
och inte upptäcker något nytt.
– Jag tror att det är speciellt viktigt för ungdomar, eftersom de är i en identitetssökande
fas. De behöver prova på och anta olika roller. Kan de börja och testa och göra
det på ett schysst och tryggt sätt på Lunarstorm så kanske de minimerar nerköp
i den verkliga världen.
– Det är en enorm social träning i att umgås på nätet. Vissa personer har inte
möjlighet att träna sig i verkligheten på grund av olika grupperingar i skolan.
Där kan du själv inte alltid välja utan det är andra som styr vilka som får
vara med. Du kanske är, eller vill vara punkare, men inte får vara med i den
gruppen på din skola. I en webbcommunity är det helt okey att tillhöra den gruppen.
Det finns 7 mobbade personer som får en tillhörighet och hittar kompisar i
Lunarstorm.
På Lunarstorm har man sett exempel på att gränserna
mellan grupper inte är så fastlåsta som i klassen. Det är till exempel rätt
vanligt att stora delar av en klass är medlemmar och där är det plötsligt helt
okey att umgås med den som fått rollen som klassens ”tönt”.
– Att kommunicera i en community kan ge styrka
och kraft för att våga mer i det verkliga livet och förändra sin situation,
anser Rickard Ericsson.
halva målgruppen
Lunarstorm hade sin officiella start i maj år 2000 och nu har man en miljon
registrerade medlemmar och når över 50 procent av den primära målgruppen som
är ungdomar i åldern 14-24 år. Könsfördelningen bland medlemmarna är 50- 50,
men tjejerna är mer aktiva.
Varje vecka är 35 procent av medlemmarna
inne på communitien och i april månad hade man 531 000 unika besökare som i
genomsnitt var inne i två timmar.
– Länge var det så att nätet var ett ställe för nördar, så är det inte nu och
vår community är ett bra exempel på att Internet är till för alla. Att man
blir asocial av att sitta vid datorn stämmer inte utan de flesta av våra medlemmar
är mycket sociala och det finns ingen hejd på deras lust till att kommunicera
både på nätet och i verkliga livet. Visst finns det säkert de som är socialt
isolerade men jag tror inte att det är datorn eller Lunarstorm som gör att de
är ensamma.
Som tonåring för elva år sedan började Rickard Ericsson sin communitybana genom
att sätta upp en BBS där medlemmarna kunde kommunicera med varandra via en
meddelandefunktion och diskussionsgrupper. En BBS nådde man genom att via modem
koppla upp sig direkt mot varandra – detta var före world wide webbs tid och
det fanns inga webbläsare som Netscape och Explorer.
Under 1996 förde Rickard med sina erfarenheter från BBS-tiden till Internet
och startade som ett hobbyprojekt Stajl Plejs – en webbcommunity som var bland
de första av sitt slag i Europa. Några av de främsta ”communityfreaksen” från
Stajl Plejs rekryterades av Rickard till företaget Lunarworks och med stöd
av riskkapital började Lunarstorm byggas upp.
vad kan skolan lära?
Under alla år som lärare – med och utan IT-stöd – har jag och mina kollegor
på olika sätt försökt få eleverna att vara mer aktiva, att det är de som ska
stå för frågandet, ta ansvar och skapa själva. Kanske vi kan lära av communityproffsen
för att utveckla elevernas egen aktivitet i de fysiska och virtuella klassrummen?
Rickard Ericsson berättar hur de jobbar med att få medlemmarna aktiva.
– Hela Lunarstorm bygger på att medlemmarna skapar innehållet, dels i kommunikationen
men också i andra funktioner. Där gör vi tvärtemot många andra dotcombolag.
Alla vykort är till exempel ritade av medlemmar, Lunarlåten är skriven och inspelad
av medlemmar. En viktig del i communityn är medlemmarnas statuspoäng, den kan
du se som ett slags medalj och de ges som en belöning för att du tillfört communityn
och de andra något. Allt som du gör i form av inlägg, ladda upp bilder, skriver
i dagboken ger statuspoäng.
– Genom våra ”diskussar” får vi hela tiden tips, vi får dagligen en massa mail
från medlemmar som kommer med idéer, vi gör regelbundet undersökningar. På sajten
har vi något som vi kallar ”What´s up”, där vi frågar om medlemmarnas uppfattningar.
Det kan vara generella frågor som vilka är den ”coolaste” pojkgruppen till har
du provat knark. Vi går också ut där och frågar om synpunkter när vi ska införa
nya funktioner.
– Alla ska få möjlighet att göra sin röst hörd.
Allting går också att mäta, som på ”What´s up” där man kan se vilken typ av
person som tycker på ett visst sätt i en fråga. Dessa kunskaper använder företaget
för att bygga en funktionalitet som passar just den personlighetstypen, medan
andra vill ha det på ett annat sätt. Eftersom alla måste logga in på sajten
så känner man av vilken den användarens preferenser är och kan anpassa funktionerna
till varje medlem – en typ av personifiering.
– Även i Lunarstorm finns ett mediebrus och trösklar för användarna som vi kan
reducera genom personifieringen. Till exempel kan vi anpassa löpsedeln efter
olika målgrupper. Vi kommer att utveckla dessa funktioner så att medlemmarna
lätt ska kunna ta del av det de är intresserad av.
diskusboss hedersuppdrag
Som skeptiskt lärare och vuxen har jag en bild av att innehållet i webbcommunities
i allmänhet består av struntprat och att porr och rasistiska idéer flödar fritt
och ger mindre ljusskygga grupper utrymmen för sin propaganda. Men Richard
Ericsson protesterar.
– Vi är inte alls någon chattsajt. Chattandet hos oss står för bara för några
promille av aktiviteten. Vi är främst en nätmötesplats, däremot vet jag att
det finns oskyddade chattställen på nätet där det förekommer mycket bus och
grovheter. Vi bygger som sagt på medlemmarnas delaktighet och aktivitet.
– En viktig funktion hos oss har de som kallas diskusbossar. De ser till att
det i diskussionsgrupperna diskuteras rätt saker på ett schysst sätt. På samma
sätt finns det diskusbossar som modererar chatterna. Det anses som en ära att
vara diskusboss och du får ansöka om att bli det, säger Rickard Carlsson.
tydliga regler
När man registrerar sig som medlem på Lunarstorm måste man acceptera tydliga
användarregler. På alla sidor där medlemmar kan mata in information uppmärksammas
man på reglerna och speciellt de som rör hets mot folkgrupp. Communityn har
inbyggt en filterfunktion som innebär att vissa nyckelord är spärrade.
Kränkande och trakasserande utryck inom områdena rasism, nazism och pornografi
är spärrade. Använder någon dessa ord får användaren automatiskt en varning
och det sätts en flagga hos administratören. Det sker ingen automatisk uteslutning
av medlemmar eftersom de förbjudna uttrycken kan ha använts i en seriös diskussion
av till exempel antirasister. Därför är det mänskliga ögon som granskar de
inlägg som det flaggats för.
– Grundkonceptet hos oss är att alla ska känna sig trygga och inte riskera att
bli kränkta, därför är vi många gånger hårdare än brottsbalken. Det händer att
vi slängt ut medlemmar men det sker inte så ofta.
I första hand får man en varning, hjälper inte det så raderas man och handlar
det om något allvarligt så polisanmäler Lunarstorm den medlemmen. Det finns
också andra verktyg med syfte att försvåra för till exempel nazistiska grupper
eller pedofiler att verka inne på Lunarstorm som kontinuerligrt utvecklas och
förfinas.
– Men det bästa skyddet mot missbruk av våra regler är medlemmarna själva. Dyker
det upp personer eller grupper som inte hör hemma här så får de i regel på skallen.
Det är lättare för en femtonårig tjej att ge sig på en skinnskalle på nätet
än i verkliga livet, säger Rickard Ericsson.
okey i skolan?
Får administratörerna av Lunarstorm några reaktioner från skolfolk?
– I vissa skolor vet vi att man stänger av Lunarstorm, men vi vet inte i vilken
omfattning. Det kan vara för att det drar för mycket bandbredd eller att det
tar tid från undervisningen. På en del skolor är det tillåtet att vara ute på
nätet på raster och håltimmar, Jag vet att det finns lärare som låter eleverna
ta en ”femminutare” då och då så att de kan kolla mail och gå in på Lunarstorm.
– En fara är om man på skolor stänger av oss på grund av okunskap utan att veta
vad eleverna gör när de är inne. Att det är en nätverkstekniker som gör det
utan att lärare och rektor vet varför. Schyssta regler och att eleverna får
vara inne under ordnade förhållanden är mitt råd till skolor. Vi samarbetar
gärna med skolor och är intresserade av lösningar så att funktionerna i Lunastorm
kan användas i undervisningen.
– Vi vet att rätt många medlemmar använder oss som hjälp i sitt skolarbete.
Inte om du ska skriva en uppsats om till exempel Napoleon men om du ska göra
ett arbete om människors erfarenheter inom olika områden. Du ska skriva ett
arbete till exempel om mobbing, bulemi eller rasism. Då finns det en enorm erfarenhetsbank
i medlemmarnas egna upplevelser och tankar, säger Rickard Ericsson.
idyll eller problemvärld?
Det är lätt att bli förförd av aktiviteten på Lunarstorm och den proffsiga utformningen.
Men givetvis är inte mötesplatser på nätet, lika lite som i verkliga livet,
en Carl Larsson idyll. En av mina elever tröttnade på Lunarstorm eftersom det
enligt honom var för mycket hippa typer aktiva i diskussionerna och att det
var för mycket ”fjortissnack”. Vissa elever blir beroende och drivs till att
så fort det finns en tillgänglig dator vara uppkopplade mot sin community. Hur
agerar vi och hjälper dem? Ska vi lämna denna värld åt ungdomarna eller ska
vi vuxna också ta del av livet som förs där?
Vi har på min skola elever som är utanför den sociala gemenskapen, men som
har ett liv på Internet. Det är lätt att låta det vara på det sättet och inte
hjälpa dem att göra något åt sitt liv i den verkliga världen. På många skolor
diskuteras nu läroplanens värdegrundsfrågor. Det är viktigt att de vuxna som
driver de samtalen också har kunskap om livet på nätet och kopplar ihop den
fysiska världen och den virtuella när frågor om etik och moral behandlas.
Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Datorn i Utbildningen nr 4 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!