Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 3/99
Vil du läsa hela tidningen. Beställ här.

 2 Ledare
 4 IT i skolan - en möjlighet till samverkan
Föräldrarna måste komma in i skolan på ett naturligt sätt och personalen ska se och känna att det är lönsamt att samarbeta och att utveckla nya arbetssätt, för sin egen del och framför allt för barnens skull.
Anne Hallberg, rektor i Alvesta, beskriver projektet som engagerade hela byn.
 6 Hack med gamers och sceners
- Vi brukar vara 80-90 personer när vi träffas, på våra "hack". Vuxna tror att vi hackar oss in i system, men det handlar om spel, musikskapande, grafik och programmering. Mest är det spel över nätverket. I tre dagar sitter vi och spelar, umgås och har roligt.
Vincent Carlson, 21, är "scener" och klubbordförande i en dataförening i Haparanda. Tillfälle för dataintresserade att träffas, lära sig och ha roligt, var motivet för Vincent och hans kompisar när de startade dföreningen Eurobits i december förra året.
10 Världsvävens skräddare
Hur kan vi hjälpa barnen att fortsätta förundras, fortsätta ställa frågor och att ta sina frågor på så mycket allvar att de är öppna för att arbeta vidare med egna undersökningar?
Ann-Marie Pendrill, Chalmers Tekniska Högskola påpekar betydelsen av att ta tillvara barnens frågande på ett konstruktivt sätt.
14 IT och demokrati
En del menar att informationsteknologin kommer att innebära en revolution för demokratin. Men är IT verkligen ett redskap för demokratin?
Jan Holmqvist granskar i denna artikel argumenten hos några av dem som ställer sig frågande till kopplingen mellan IT och demokrati och ställer det i relation till skolans uppdrag att fostra eleverna till demokratiska medborgare.
18 Tävlingen Årets Bästa Skoltidning
Tävlingen Årets Bästa Skoltidning är ett sätt att förena IT, pedagogik, undersökande arbetssätt, faktakonskaper, skrivande och kreativa idéer. Men att göra webbtidning är också ett exempel på praktisk demokrati. "När elever deltar i tävlingen om Årets Bästa Skoltidning, utvecklar de en vana att uttrycka sig offentligt i skrift och kommunicera med andra. En värdefull erfarenhet inför vuxenlivet i det demokratiska samhället.", skriver Peter Becker.
20 Publicera på webb, med Frontpage 98
För att publicera en tidning på webben behövs inga kunskaper i HTML-kod. Jenny Salmsson beskriver hur du på ett enkelt sätt skapar din webbplats och dina tidningssidor med hjälp av nya versionen av programmet Frontpage 98.
För dig som redan använder programmet finns en beskrivning av de viktigaste nyheterna på sid 22.
23 Maries webbspalt
Marie Winstrand, IT-pedagog i Sollentuna, kommer under hösten att i varje nummer av Datorn i Utbildningen ge tips om, och idéer kring, användningen av intressanta webbsajter kring didaktik och lärarerfarenheter. I detta nummer tipsar Marie bland annat om en webbplats med doft av svettiga jumpadojjor.
24 Från ax till limpa - lätt att göra rätt i MultiMedia Lab 4.0
Svenskproducerade multimediaprogrammet Multimedia Lab, har kommit i en ny version. Marie Winstrand recenserar.
27 10 steg för att komma igång med Multimedia Lab 4.0
För dig som aldrig arbetat i Multimedia Lab - en beskrivning av arbetsgången i programmet.
28 Minimera de tråkiga delarna av lärarjobbet
Kalkylprogram kan användas för att underlätta lärarvardagen. Och det behöver inte vara så komplicerat att komma igång. Bosse Andersson ger handfasta råd.
30 Grafräknaren i matematiken
Rätt använd kan grafräknaren hjälpa eleverna till ökad förståelse av matematiska begrepp. Lars Jakobsson ger tips om och exempel på användning av grafräknaren i gymnasiematematiken.
34 Barn erövrar datorn
Toura Hägnesten recenserar boken "Barn erövrar datorn - en utmaning för vuxna".


Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990915