Untitled Document
Av: Ann-Marie Pendrill, professor,
Fysik och Teknisk Fysik,
E-Post:ann-marie.pendrill@fy.chalmers.se
Världsvävens skräddare
- Varför är rymden
svart och himlen blå?
- Vem kom på att det skulle
finnas ord?
- Varför är citroner
gula?
- Hur kan man spela tal och
musik samtidigt i en högtalare?
- Finns det något som
beror på slumpen?
Barn
väjer inte för svåra frågor. De vet inte
att de är svåra och de vet inte vad som står
i skolans styrdokument, utan förundras och undrar över
fenomen de möter.
Forskare behåller ofta barnasinnet livet igenom. Det finns
en underbar bild på Nobelpristagarna Niels Bohr och Wolfgang
Pauli, som med gamla stela kroppar nyfiket betraktar en snurretopps
rörelse (1).
Albert Einstein bar med sig många av sin barndoms "enkla"
frågor in i sin forskning, där de så småningom
ledde fram till bland annat relativitetsteorin, som förändrade
vårt sätt att se på rum och tid.
Hur kan vi hjälpa barnen att fortsätta förundras,
fortsätta ställa frågor och att ta sina frågor
på så mycket allvar att de är öppna för
att arbeta vidare med egna undersökningar?
Hur kan vi hjälpa lärare att behålla nyfikenhetens
glitter i ögonen trots nedskärningar och politiska experiment
med skolan?
Kan forskare bidra genom att hjälpa till att visa hur en
del frågor öppnar möjligheter att gå vidare
mot stora viktiga fysikaliska principer, att föreslå
experiment för att belysa och förklara det barnen undrar
över? Här kan Världsväven (2)
spela en roll, genom att underlätta kontakter mellan elever,
lärare och forskare.
barnafrågor - en resurs i lärarutbildningen!
Frågelådor ger oss en unik inblick i barns tankar.
Många frågor inbjuder till fortsättning av diskussioner
för att kunna leda tankarna in på djupa principer.
Alla frågor kan inte besvaras på några få
rader och inte heller i ett enkel en-fråga-ett-svar-format.
Ofta krävs ett par motfrågor för att förstå
vad barnen egentligen undrar.
Kanske barns frågor kan användas för utveckling
av skola och lärarutbildning på många sätt.
Att lärarstuderande kan få kontakt med skolan också
under ämnesstudierna kan ge förjupad motivation och
utmana deras egna kunskaper. I en modererad frågelåda
(där någon eller några lärare har möjlighet
att granska frågorna innan de kommer on-line) kan äldre
elever svara på yngre elevers frågor. Föräldrar
kan bidra med sin kompetens inom olika områden - föräldraengagemang
kan vara annat än bullbak och städning.
en resurs i skrivprocessen?
"Writing across the curriculum"", "Wri-ting
to learn", "Skrivprocessen" (4,5) är några uttryck vi hört ofta
under senare år. Publicering på webb ger oss anledning
att reflektera över skrivandets roll. I skolan har man av
tradition oftast skrivit i samband med prov eller ett arbete som
skall lämnas in, för att eleven skall få ett betyg.
Att skriva om kan på sin höjd ske som en "rest"
om något fattats. Att skriva, skriva om, få respons
och skriva om igen är ett självklart arbetssätt
för forskare och andra som skriver något som skall
publiceras. Det är en viktig process för att utveckla
tankar och ideer.
Genom att uppmuntra till elektronisk publicering - antingen på
ett intranät, eller på Internet - också av ofärdigt
material blir det lättare för lärare att följa
ett arbete. Det skulle också vara lättare att inbjuda
forskare inom området att kunna titta på och kommentera
arbetet, innan det avslutas.
kan det fungera?
Mycket pengar satsas på IT och ofta blir resultatet en besvikelse.
IT strålar inte ut kunskap. IT är inte bara "T"
- vi måste också arbeta med "I". Det är
viktigt att skolan bygger upp kompetens på såväl
"I" som "T". Det är inte alls säkert
att skolans datatekniker är den bäste inspiratören
till webbanvändning.
Det är inte heller säkert att skolans mest entusiastiske
lärare behåller sin entusiasm om han/hon drunknar i
skötsel av skolans nät. Det är viktigt att investeringar
i IT diskuteras med läraren och att budgeten också
innehåller skötsel - inköpskostnaderna representerar
bara toppen av kostnadernas isberg.
"Information technologies
are more like clothes than like fire. Fire is a wonderful technology
because, without knowing anything about how it operates, you can
get warm just standing close by. People sometimes find computers,
televisions, and telecommunications frustrating because they expect
these devices to radiate knowledge. But all information technologies
are more like clothes; to get a benefit, you must make them a
part of your personal space, tailored to your needs.(3)
optimal användning
För att IT skall fungera optimalt i en utbildning bör
de lärare eleverna möter ha en gemensam syn på
hur IT skall användas.
Det är också viktigt att: Eleverna/studenterna har
enkel tillgång till:
- datorer och Internet
- e-post
- webbserver
- och är vana att använda
IT.
Mycket kan dock fungera i mindre
ideala situationer. Lärare kan alltid ge länkar till
studenterna, även om det inte sker på en egen webbsida.
Lärarna kan natur-ligtivs också själv hitta inspiration
i andra lärares material: Människor är en mycket
viktig resurs i Världsväven, även om de sällan
nämns i strategidokument om IT (6). Lärare
kan naturligtvis börja publicera egna webbsidor, och kanske
någon gång ta med sig en dataprojektor och visa vad
som finns. De goda exemplens förebild är nog den starkaste
drivkraften i användandet av IT.
dela med sig
Vill lärare dela? Det finns en stark tradition av att det
som sker i ett klassrum sker mellan elever och deras lärare.
Denna inställning ändras inte över natt, men redan
nu finns många lärare som delar med sig, och många
webbplatser som presenterar material, där lärare anpassat
webb till sina egna behov. För att lärare skall dela
med sig är det viktigt att vi bygger upp en kultur där
vi ger varandra tack och en referens för material vi lånar.
GNUs (7) koncept för mjukvara borde kunna
få vara en förebild: Använd gärna, men ange
källan och dela med dig av resultatet. En lektion blir inte
sämre av att någon annan också använder
den. Redan nu finns det många lärare som delar med
sig.(8,9). Blir skolans datorer
dammsamlare eller finns det en pedagogisk idé bakom varje
dator? Efterhand som datortätheten ökar minskar svårigheterna
med "learning context". När eleverna redan är
vana datoranvändare så blir tröskeln mindre för
varje nytt inslag.
"There is folk wisdom
in academic circles that educational technologies come and go,
and all the expensive machines end up gathering dust in the cupboards.
The main reason for this, when it occurs is neglect of the learning
context." (10)
vetenskapligt förhållningssätt
Vetenskapligt förhållningssätt är en bristvara
i samhället. Skolan har en viktig uppgift att utveckla det.
Vad betyder det i vårt arbete att "all undervisning
skall vila på vetenskaplig grund"? En viktig aspekt
är att hålla frågan "Hur vet vi det vi vet?"
levande. Då kan vi skilja politiskt korrekta påståenden
från välgrundade argument.
Här ligger också kravet på källvärde-ring
(11) och källhänvisning, som blir
än mer komplicerat på Internet. Elever anger ofta Internet
som referens, vilket är ungefär lika upplysande som
att ange biblioteket.
En referens till webbmaterial bör omfatta: Sidans titel,
författare, organisation, datum då sidan publicerats,
och naturligtvis en webbadress. Detaljerna i källhän-visningen
beror, liksom för tryckt material, på källans
art.
I det vetenskapliga förhållningssättet ingår
en "Balans mellan kritik och accept (12).
Tänk efter - nog har ni fått in elevarbeten som visar
att eleverna antingen varit så kritiska att de inte läst,
eller refererat vad någon annan gjort eller att de helt
okritiskt skrivit av vilket skräp som helst. Med den balansen
måste också forskare hela tiden arbeta - hur kan man
skilja vetenskap från ovetenskap? Hur kan man skilja ett
revolutionerande resultat från misstag eller bluff. Femte
kraften och kall fusion är ett par av 80-talets fysikexempel.
När accepterar fors-karsamhället ett nytt resultat.
Under en lång tid får man kanske arbeta med en "provisorisk
accept" (12). Frågan "Hur vet
vi det vi vet?" är i högsta grad levande för
forskare.
En närmare kontakt mellan forskare och skola kan stimulera
elever och deras lärare att arbeta vidare med denna typ av
frågor.
väva egen väv
För att få riktig nytta av Världsvävens skatter
måste man anpassa den efter sina egna behov. För många
börjar Väven skimra när insikten växer att
man själv enkelt kan skapa material efter egna behov, som
kan kombineras med det andra utvecklar. Med egna strukturerade
sidor, i stället för utskrifter eller bokmärkesfiler
blir det också lättare att dela med sig av sina smultronställen.
Det är inte alls så svårt som det ser ut att
skapa webbsidor. Det svåra är att presentera innehållet
på ett sätt som uppmuntrar läsaren till egna undersökningar,
att fråga vidare.
Ann-Marie Pendrill, professor, Fysik och Teknisk Fysik,
Göteborgs Universitet och Chalmers,
E-Post: ann-marie.pendrill@fy.chalmers.se
WWW: fy.chalmers.se/~f3aamp
referens.lista
1. Foto
av Niels Bohr och Wolfgang Pauli, taget i Lund 1951. Bilden finns
on-line på Emilio Segre Visual Archives, Niels Bohr Library,
American Institute of Physic.
Se http://www.aip.org/history/esva/photos/pauli_c4.jpg
2. "Världsväven"
anges av Svensk Datatermgrupp, Tekniska Nomenklaturcentralen,
som ett alternativt svenskt ord för "WWW".
Se http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a4
3. Chris Dede,
"Testimony to the US Congress, House of Representatives,
Joint Hearing on Educational Technologies in the 21st Century",
Oktober 1995,
Se http://www.virtual.gmu.edu/congrpdf.htm
4. "Tanke
och skrivprocesser" av Lennart Björk och Ingegerd Blomstrand,
Studentlitteratur, 1994
5. "Writing
to Learn Mathematics and Science", Paul Connolly and Teresa
Vildardi, Teachers College Press, NY 1989
6. Markus
Sadeniemi, CSC News, Maj 1999, s2 Center for Scientific Computing,
Se http://www.csc.fi
7. The GNU Manifesto,
1985, Richard Stallman, Free Software Foundation,
Se http://www.gnu.org/gnu/manifesto.html
8.Se t.ex. GirlTECH
Lesson Plans, 1995, 1996, 1997, 1998, (Program Manager, Cynthia
Lanius, Center for Research on Parallel Computing),
http://www.crpc.rice.edu/CRPC/Women/GirlTECH/Lessons/
9.Skoldatanätet,
http://www.skolverket.se/skolnet/
10. Diana Laurillard,
"Rethinking University Teaching A Framework for the Effective
Use of Educational Technology", Routledge,1993
11. "Evaluating
Web Resources", Jan Alexander and Marsha Att Tate, Widener
University,1996 (rev. 1999)
Se http://www2.widener.edu/Wolfgram-Memorial-Library/webeval.htm
12. Kjell Askeland,
"Pedagogiskt Poem: om projektorientering i pedagogiken",
Liber, 1979.
Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!