Untitled Document
Av: Marie Winstrand
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se
Från ax till limpa
LÄTT ATT GÖRA
RÄTT I MULTIMEDIA LAB 4.0
MultiMedia
Lab, som funnits i några år, är skapat av Gefle
Pedagogiska Centrum AB och är det enda stora svenskproducerade
multimediaverktyget.
Som i alla multimediaverktyg går det att i Multimedia Lab
kombinera ljud, bild, text och video till en helhet där användaren
själv kan påverka vad hon ska se och uppleva. Nu har
programmet avancerat från version 3.0 till 4.0 - en klar
förbättring.
Har du också arbetat med ett program där det alltid
är samma saker som krånglar? Alla som har använt
MultiMedia Lab 2.0 och 3.0 vet förmodligen vad jag menar.
Sekvenserna. Hur många gånger har man inte försökt
lugna förtvivlade elever vars sida inte dyker upp som den
ska, eller som bara flimrar förbi och är borta, eller
Det var lätt att göra misstag i de äldre versionerna
av programmet. Nu är det äntligen lätt att göra
rätt!
Det ger enorma möjligheter i under-visningssituationer och,
kanske viktigast av allt, stimulerar kreativiteten på ett
sätt som få andra medier kan.
Mina elever och kursdeltagare har under åren ständigt
inspirerat mig med sina multimediala skapelser; som lärarna
från Kosta som skannade in knoppar och löv och gjorde
en jättevacker naturfrågesport åt sina elever,
eller sexorna i Hjortsberga: På deras foto från showen
i trean kan man klicka på de olika grupperna av troll och
häxor - då får man höra sångerna och
ramsorna som ingick i föreställningen.
roligt men svårt
Första gången jag träffade på MultiMedia
Lab var för några år sedan, när jag var
med och drev ett tjejprojekt på en liten skola i Småland,
Nottebäcksskolan. Vi arbetade med MultiMedia Lab 2.0 och
tjejerna gjorde en multimedial skoltidning (den påminde
starkt om Vecko-Revyn fast i lokal tappning
).
Eleverna ironiserade kring skönhetsindustrin i "före
och efter"-reportage med inspelade kommentarer till avskräckande
foton och de fantiserade om framtidens mode med bilder på
sig själva, musik, kommentarer och teckningar. Vi hade jätteroligt
och lärde oss mycket - mot slutet av terminen var de flesta
tjejerna självgående i programmet. Men nog kan jag
i efterhand tycka att det var lite väl tidskrävande
för elever i åldrarna 10-12.
Strax efter detta projekt fick jag nys om HyperStudio och tvekade
inte länge - det var enklare att arbeta med. Därefter
har jag arbetat med HyperStudio i alla projekt jag deltagit i
och hållit ögonen på MultiMedia Lab-utvecklingen
i väntan på en bättre version. Och nu har den
kommit.
blixten
En
liten blixt är det som har förändrat allt mellan
version tre och fyra av programmet. För att göra sidan
interaktiv var man förr tvungen att klicka på sekvens-ikoner
och koppla knappar, bilder och sidor hit och dit i långa
procedurer.
Numera har alla objekt en liten blixt i nedre högra hörnet.
Klicka på den, så får du upp en lista med några
enkla alternativ som "hoppa till annan sida", "spela
upp ett ljud" och så vidare. Väljer du "hoppa
till annan sida" får du direkt upp en lista med de
sidor som finns i din tillämpning. Klicka på sidan
du ska hoppa till i listan och - vips! Så är det klart.
Visst kräver programmet någon timme första gången
man ska lära sig det, men det är ändå så
pass enkelt att jag inte skulle tveka att använda det från
åk 4 och uppåt. |
När man klickar
på blixten kan man välja vad som ska hända då
man klickar på objektet. Den här flickan skulle till
exempel kunna säga något, eller få en pratbubbla. |
fler goda nyheter
Andra välkomna förbättringar
i programmet är den utökade bildbanken med många
fina bilder och bakgrunder. Bildverktyget har också fått
en ny funktion: Det har undernivåer som ger användaren
möjlighet att direkt hämta en bild från en fil,
från bildbanken eller helt enkelt rita själv - direkt
på sidan, vilket är roligt, speciellt när yngre
barn arbetar med programmet.
Förutom bilderna och bakgrunderna finns ett antal färdiga
mallar att välja bland. Det finns också möjlighet
att skapa egna mallar, vilket är praktiskt när man gör
stora presentationer med många sidor som ska se likadana
ut och ha samma knappar. En annan praktisk funktion är möjligheten
att länka till sidor på webben inifrån programmet.
Dock kan man fortfarande inte kopiera en bild från Internet
och klistra in den i MMLab. Det beror på att bilden måste
ha en tillgänglig källa eftersom MMLab inte sparar bilder
och ljud inne i presentationen. Programmet lägger istället
ut länkar till de filer som ingår. Detta gör att
presenta-tionerna går snabbare att öppna, men å
andra sidan får man inte döpa om bilder och annat som
lagts in i presentationen eller flytta dem till andra mappar,
då hittar inte programmet dem.
Dock finns den numera utmärkt stabila och lätthanterade
kopieringsassis-tenten till hjälp när presentationer
ska flyttas till andra datorer. Med hjälp av den kan man
även göra runtimeversioner som kan köras på
datorer som inte har MultiMediaLab, bra om eleverna ska få
sina färdiga arbeten med sig hem.
publicera på cd, diskett eller
webb
Förr var publiceringen/kopieringen ett obehagligt moment;
det fungerade bara ungefär varannan gång
Men
nu guidas man tryggt genom kopieringen utan att behöva oroa
sig för annat än att skriva rätt nummer på
disketternas etiketter. Och det funkar varje gång. Sedan
är det alltså bara att installera presentationen på
vilken dator som helst, och köra den som ett fristående
program.
Detta är en stor fördel med MultiMedia Lab jämför
med till exempel HyperStu-dio, som kräver en speciell Player
för att kunna köra presentationerna på datorer
utan moderprogrammet. I den nya versionen kan man även publicera
sina tillämpningar på webben, med hjälp av samma
kopieringsassistent. Tyvärr har jag inte fått det att
fungera. En html-fil blir det, men den kraschar i Frontpage. Vilket
för mig till den negativa delen av MMLab 4.0:
buggarna
Ska multimedia bli ett vardagsverktyg i skolan och inte bara användas
på Elevens Val, måste verktygsprogrammet vara lättarbetat
och intuitivt. Med version fyra har GPC tagit ett stort steg åt
det här hållet. Dock innehöll de första programskivorna
som släpptes i våras en del "buggar", små
programfel som kan ställa till det för användaren.
Under en kurs på Åland i maj kunde vi till exempel
plötsligt inte formatera texten, vilket visade sig bero på
vilken version av Windows 95 man hade. Det drog ned helhetsintrycket
av ett i övrigt väl genomtänkt program.
Nu ska buggarna vara fixade, nya skivor har tryckts, där
buggarna eliminerats. Skulle man ändå ha problem, finns
en buggfix att ladda ned på GPC:s hemsida. Den är tyvärr
ganska stor, ca 6 MB. Inget för hemma-modemet med andra ord.
Men med detta sagt, måste jag samtidigt tala om att på
min egen dator har inte programmet trasslat en enda gång
(förutom webbpubliceringen) och supporten på GPC är
väldigt bra. Jag har alltid fått tydliga svar omgående
när jag undrat över något, inga långa väntetider
eller obegripliga instruktioner.
prova själv
Mitt helhetsintryck är alltså att MMLab 4.0 är
ett riktigt bra, prisvärt program och jag kommer själv
att använda det igen i ett terminslångt projekt under
hösten. Som sagt: Det är lätt att göra rätt
- och roligt är det också!
Marie Winstrand, IT-pedagog i Sollentuna kommun
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se
fakta.program
En 5-användarlicens för MultiMediaLab kostar 2400 kr,
varje extra elevlicens ca 300 kr.
Mer information: www.gdpc.se.
Där finns mer information om nyheterna i programmet samt
en demo. På demon finns alla viktiga funktioner utom Spara,
så du kan testa programmet.
Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!