Untitled Document
Av: Jan Holmqvist
E-Post: jan.holmqvist@home.se
IT och demokrati
En del menar att informationsteknologin
kommer att innebära en revolution för demokratin. Men
är IT verkligen ett redskap för demokratin?
Jan Holmqvist granskar i denna artikel argumenten hos några
av dem som ställer sig frågande till kopplingen mellan
IT och demokrati och ställer det i relation till skolans
uppdrag att fostra eleverna till demokratiska medborgare.
vad är demokrati?
Ordet demokrati brukar översättas med folkmakt eller
folksuveränitet. Det står för en styrelseform
där folket eller snarare medborgarna har rätt att delta
i styrelsen av ett visst geografiskt område, till exempel
en nation. Rätten att delta innebär att medborgarna
är suveräna att styra sig själva, ingen annan än
medborgarna kan fatta de beslut som berör dem, så länge
som man följer de procedurer som finns fastlagda för
demokratiska beslut.
Statsvetaren Mats Lundström har sammanfattat demokratibegreppet
på följande sätt:
- Demokrati är ett sätt
att styra en suverän politisk enhet (en stat).
- Demokrati ger alla medborgare
lika rätt till makt via ett antal demokratiska fri- och
rättigheter.
- Medborgarna i en demokrati
är suveräna att fatta vilka beslut som helst i enlighet
med en viss procedur. (Lundström 1997, sid. 12)
För att en demokrati ska
fungera krävs vissa förutsättningar. Dessa anses
till exempel vara fria och rättvisa val, yttrandefrihet och
informationsfrihet. (Lundström 1997, sid. 12) När man
i dag talar om att IT kan bidra till en förstärkning
av demokratin, är det framför allt dessa demokratiska
förutsättningar man fokuserar på. Tanken är
att IT förstärker några av dem och att demokratin
därmed stärks. Genom att till exempel hänvisa till
möjligheten för alla att samla information eller att
yttra sig via Internet, menar man samtidigt att möjligheten
att ta del i demokratin förstärks.
underlättar IT en demokratisk
struktur i samhället?
Kopplingen mellan vissa av demokratins förutsättningar
och IT har granskats kritiskt och till viss del ifrågasatts
av en del forskare. Två av de tänkare som ifrågasätter
det självklara i orsakssambandet mellan IT och demokrati
är Deborah Johnson och Benjamin Barber.
Deborah Johnson är en amerikansk etiker som sedan början
av 1980-talet arbetat med frågan om hur IT påverkar
grundläggande etiska och demokratiska värden. I en artikel
med rubriken Is Global Information Infra-structure a Democratic
Techno-logy? (Johnson 1997, sid. 20ff) behandlar hon frågan
om IT, eller snarare den aspekt av IT som vi för enkelhetens
skull kan kalla Internet, är demokratisk. Hon ansluter sig
där till en definition av demokrati som utgår från
begreppet folksuveränitet och menar att demokrati kräver
vissa förutsättningar för att fungera.
Två av dessa förutsättningar kopplar Deborah Johnson
samman med det ökade IT-användandet i samhället.
Det är dels att demokrati förutsätter att många
har tillgång till de förutsättningar som krävs
för utövande av makt, dels att demokrati förutsätter
gemensamma överläggningar. Hon menar att IT beskrivs
som något som stärker möjligheten till båda
dessa saker, men att det finns skäl att ifrågasätta
detta.
information som förutsättning
för makt
Johnson menar att demokrati bygger på idén om ett
samhälle där de individuella medborgarna har en betydande
makt. I en demokrati ska de enskilda medborgarna kunna påverka
lagar och regler (Johnson 1997, sid. 25). För att kunna göra
detta krävs att medborgarna har tillgång till information
- informationen är grunden till medborgarnas makt.
Det är här som IT kommer in, för IT sägs vara
det nya medium som ger informationen. Av denna orsak kan IT sägas
vara demokratiskt.
Johnson hävdar att det som framför allt bör undersökas
närmare är påståendet att information ger
makt. Hon menar att detta kan tolkas på två skilda
sätt. Den första tolkningen innebär att den som
får information, via informationen får makt. Den andra
tolkningen innebär att den som ger information är den
som har makt. Hon menar att de som säger att IT ger makt
utgår från den första tolkningen. De menar att
Internet innehåller en mängd information och ju större
denna mängd är desto större är möjligheten
att ta del i den demokratiska beslutsprocessen.
ge information är makt
Deborah Johnson argumenterar dock för att det snarare är
den andra tolkningen som är mest relevant med avseende på
den information vi får via Internet. Hon gör det dels
utifrån konstaterandet att det räcker inte bara med
information för att ha makt. Det krävs också att
informationen är exakt, tillförlitlig och relevant.
Eftersom Internet innehåller så stora mängder
information ställs orimligt stora krav på den tänkta
mottagaren av informationen, det vill säga medborgaren, som
ska kunna finna, sortera och värdera informationen.
Vi blir istället beroende av olika former av hjälpmedel
som hjälper oss att både finna och värdera informationen.
Användandet av olika former av sökmotorer på Internet
blir en nödvändighet. Johnsons slutsats är att
makten snarare finns hos dem som sänder informationen och
hos dem som filtrerar den, än hos dem som söker information
för att använda den i en demokratisk beslutsprocess.
demokratins behov av gemensamma överläggningar
Johnson menar för det andra att demokrati bygger på
gemensamma överläggningar som föregår själva
beslutsfattandet (Johnson 1997, sid. 26). Detta överläggande
kännetecknas av att individer lägger fram idéer
och lyssnar på andras synpunkter på dessa idéer.
Den demokratiska processen kännetecknas av reflektion och
eftertanke. Idéer smälter samman och förbättras.
Band utvecklas mellan människor när de tillsammans söker
svar på frågor. IT kopplas samman med denna aspekt
av demokratin genom de olika möjligheter till samtal som
Internet erbjuder, till exempel via diskussionslistor och e-post.
Det nödvändiga samtal som demokratin förutsätter
kan underlättas via Internet.
Johnson menar dock att IT lika gärna kan motverka denna möjlighet.
Hon argumenterar för detta via begreppet trångsynthet.
Och menar att det inte föreligger något direkt samband
mellan Internet och det faktiska genomförandet av samtal
i en demokratisk beslutsprocess. En demokratisk beslutsprocess
kräver att olika ståndpunkter bryts mot varandra. På
Internet finns visserligen diskussionsgrupper, men ingen garanti
för att olika ståndpunkter verkligen bryts mot varandra.
Det finns, enligt Johnson, en lika stor möjlighet att människor
hellre väljer att samtala med likasinnade, än att gå
in i diskussionsgrupper som präglas av en pluralism och skilda
ståndpunkter.
Om denna möjlighet realiseras stärker det knappast demokratin.
Debatten på Internet kan då snarare beskrivas som
trångsynthet, snarare än öppenhet och pluralism.
Johnsons slutsats är att inte heller ur detta perspektiv
finns någon automatik mellan IT och demokrati, utan IT och
Internet kan lika gärna motverka demokratin som medverka
till dess förverkligande och stärkande.
IT och den starka demokratin
Statsvetaren Benjamin Barber höll ett anförande vid
en konferens anordnad av Demokratiutredningen i Stockholm i mars
1999. Där fokuserade han på hur IT kan tänkas
påverka det han kallar den starka demokratin.
Enligt Barber kännetecknas IT bland annat av
- Horisontellt medium - inga
förmedlare
- Hög hastighet
- Reducerande enkelhet - allt
reduceras till ettor och nollor, till ja eller nej
- Enskilt användargränssnitt
- jag och min dator
- Partiskhet till rådata
- möjligheten till att ge information
Av dessa egenskaper menade Barber
att alla egenskaper, utom möjligen det faktum att IT är
ett horisontellt medium, utgör en fara för den starka
demokratin. Innan vi granskar Barbers resonemang på dessa
punkter, kan vi konstatera att hans beskrivning av IT och Internet
som ett horisontellt medium kan ifrågasättas med hänvisning
till Johnsons argumentering ovan. För att nå information
på Internet behövs olika former av förmedlare,
till exempel sökmotorer, och den filtrering och sortering
som dessa utför är ett maktmedel som begränsar
Internets horisontella karaktär.
Om vi så återgår till Barbers jämförelse
mellan IT och Internet och den starka demokratin, menar Barber
att medan IT kännetecknas av allt högre hastigheter,
bör demokratin kännetecknas av ett långsammare
och mer reflekterande förhållningssätt.
Viktiga samhällsfrågor kan inte reduceras till enkla
frågor som besvaras med ett ja eller nej. Det demokratiska
samhället måste erkänna att många frågor
innebär avvägningar på olika nivåer och
de beslut som till sist tas måste innebära något
mer än att bara svara ja eller nej på en given fråga.
Av detta skäl motverkar datorns enskilda användargränssnitt
också demokratins möjlighet. Liksom Johnson menar Barber
att demokratin kräver gemensamma överläggningar
där just kom-plexiteten i de problem som fokuseras får
en central plats. Den gemensamma överläggningen är
både en förutsättning för att problemens
komplexitet ska komma fram och för att rimliga beslut ska
kunna tas. Barber menar också att demokrati snarare än
information förutsätter kunskap hos dem som deltar i
den demokratiska processen. Ett fokuserande på IT kan innebära
att behovet av kunskap kommer i bakgrunden och att information
ses som tillräcklig.
ett individuellt demokratiideal
Det finns ytterligare en aspekt av synen på demokrati som
kan förklara dagens betoning av IT som ett redskap för
demokratin. Under 1980- och 90-talen har det, enligt bland andra
pedagogen Tomas Englund, skett en förskjutning av demo-kratiidealet
från ett kollektivt till ett mer individuellt ideal (Englund
1993, sid. 12).
Medan det kollektiva idealet betonade att alla medborgare i ett
samhälle ska kunna ta del i samhällets styrelse som
autonoma individer, betonar det individuella demokratiidealet
den enskilde medborgarens rätt att bestämma över
sitt eget liv, också inom områden där samhället
traditionellt har haft ett stort inflytande. Exempel på
sådana områden är skola och hälsovård.
Både Deborah Johnson och Benjamin Barber beskriver hur IT
på olika sätt kan förknippas med en betoning av
individen framför kollektivet. Tanken på att IT är
demokratisk kan i detta perspektiv ses som uttryck för tendensen
att betona individen framför kollektivet inom ramen för
det demokratiska styrelseskicket.
Om ovanstående slutsats är korrekt, infinner sig dock
en etisk fråga om rättvisa. Om det är så
att IT kan förstärka demokratin ur ett individuellt
perspektiv, det vill säga förstärka den enskildes
möjlighet att bestämma över sitt eget liv, är
det viktigt att denna möjlighet fördelas så rättvist
som möjligt. Rättvisa måste här förstås
som synonymt med jämlikhet eftersom demokrati i modern form
bygger på att alla medborgare ges lika möjlighet att
bestämma över sitt eget liv.
IT och skolans demokratiska fostran
De olika aspekterna på IT och demokratin har relevans för
skolan på två sätt. För det första
har skolan en uppgift att bidra till att kompetensen om hur man
utnyttjar IT sprids till alla elever.
Skolan har en uppgift när det gäller att garantera behovet
av jämlikhet vad gäller möjligheten att använda
IT. För det andra har skolan en uppgift att visa på
demokratins komplexitet.
Demokrati, folkmakt, uppstår inte automatiskt bara för
att medborgarna får tillgång till information. Demokrati
kräver kompetens, reflektion och gemensamma samtal. Demokrati
kräver ett kritiskt förhållningssätt till
den information som i allt större omfattning görs tillgänglig
via Internet.
I skolans uppdrag att fostra demokratiska medborgare ligger därför
en uppmaning att lyfta fram dessa aspekter av demokratin och på
så sätt bidra till att eleverna inte bara har förmåga
att hantera IT och Internet på en individuell nivå,
utan också kan gå in i den kollektiva process som
är nödvändig för att ett samhället ska
vara demokratiskt.
Snarare än att se IT som demokratiskt, bör vi kanske
se IT och Internet som en demokratisk utmaning där skolan
har en viktig roll i säkerställandet av demokratin också
i framtiden.
Jan Holmqvist
E-Post: jan.holmqvist@home.se
Fil mag och doktorand i etik. Gymnasielärare i bland annat
religion och filosofi vid Aleholmsskolan, Sävsjö. Medverkar
i forsknings-projekt kring "It och skolans värdegrund"
vid Centrum för tillämpad etik, Linköpings Universitet.
litteratur.lista
Utbildning som "public good" eller "private good"
- en svensk skola i omvandling, Tomas Englund, Upp-sala, 1993,
ISBN 91-86744-59-3.
Is the Global Information Infra-structure a Democratic Technology,
Deborah Johnson, Computers and Society, sep 1997, sid. 20-26
Demokrati i skolan? Mats Lundström, rapport till Skolverket,
1997
Vad gäller Benjamin Barbers föredrag är uppgifterna
tagna från författarens egna föreläsningsanteckningar.
Barber beskriver den starka demokratin bl a i sin bok Strong democracy:
Participatory Politics for a New Age, Berkely, University of Cailifornia
Press, 1984. ISBN: 0-520-05115-7 (inb.) 0-520-05616-7 (hft.)
Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!