Untitled Document
Av: Marie Winstrand
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se
Maries webbspalt
En grå och kylig
förmiddag...
...i december 1995 sitter jag i en föreläsningssal i
Lund. Framme vid podiet står en ganska oansenlig man i grå
kostym. Han behöver inte prata i mer än fem minuter
för att jag ska glömma tid och rum och bara hänfört
lyssna.
Med målande ord, energi och entusiasm som fyller salen beskriver
han på välartikulerad amerikanska sitt sätt att
arbeta som lärare - och vilket sätt! Jag är fängslad,
fascinerad, hängiven. Det är såhär jag vill
jobba! Tematiskt, med elevernas frågor och deras verklighet
i centrum. Med ett innehåll som är relevant för
dem som ska ut i livet. Han berättar om traditionellt inriktade
kolleger som surrar runt hans huvud som irriterande getingar och
aggressivt ifrågasätter hans kompetens; lär sig
verkligen hans elever allt de behöver kunna? Varför
lär de sig inte viktiga historiska fakta som namn och årtal,
till exempel? Och han berättar om hur han kontrade bland
annat med att intervjua lärare och fråga vad de anser
att eleverna bör kunna och sedan visa detta för olika
företagsledare och fråga om det är detta de söker
då de anställer personal. Svaret kan du gissa.
Mannen var amerikan, heter Paul Privateer, är doktor i litteraturvetenskap
och arbetar vid Arizona State University. Han är i Sverige
då och då, får du en chans, så gå
och lyssna på honom. Det han säger, och det jag tar
upp i den här spalten under hösten, är numera inget
nytt. Vi vet alla att vi gärna vill jobba så, i mindre
eller större utsträckning. Så hur gör man
då, mitt bland trettio elever, fullbokade datasalar och
ständig tidsbrist - hur börjar man förändra
sin vardag?
På den här sidan kommer jag under hösten att lyfta
fram webbadresser som ger exempel från verkligheten på
hur man kan arbeta med ny pedagogik och datorn som redskap. Det
måste gå - så hur?
Varför inte börja med att titta in på skolverkets
Multimediabyrån. Webbadressen är www.multimedia.skolverket.se Där, på
Idébanken, finns en skatt av tips och erfarenheter från
lärare som jobbar med IT som redskap på nya, kreativa
sätt med sina elever. Eva med sin sagoverksamhet, Thomas
vars elever gjort ett multimediaarbete med Etnografiska museet
Där finns även ett antal gratiskurser och en mängd
nya bidrag är på väg in under de närmaste
veckorna. En annan svensk webbplats med lektionstips och lärarerfarenheter
som dock långt ifrån alltid har IT-anknytning är
Näthinnan oden.klippan.se/beringskolan/nat.htm. Myriader
av lektionstips från det stora landet i väster kan
man hitta på www.teachers.net,
men det är med ett visst förbehåll jag tar med
den adressen, en del av lektionstipsen är inte annat än
ego-puffar för den som skrev.
En lärare med mer handfasta - eller fotfasta - tag och en
doft av svettiga jumpadojjor är Carol Goodrow vid Parker
Memorial School i Connecticut, USA. Hennes passion är löpning
- det tog hon med sig in i klassrummet. Hennes elever springer
och skriver dagbok om det, de räknar och gör diagram
kring sitt löpande och de har en specialaktivitet, "Trek
Across America", där elever, föräldrar och
kända löparstjärnor springer och noterar hur långt
de sprungit. På så sätt har klassen "sprungit"
tvärs över USA och "besökt" 14 städer
som de passerade på vägen. Kombinationen fysisk aktivitet
och skrivande föll väldigt väl ut, säger Carol.
Mer om den springande, skrivande klassen kan du läsa på
www.waycoolrunning.com.
Marie Winstrand,IT-pedagog i Sollentuna kommun
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se
Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!