Untitled Document

Av: Marie Winstrand
E-Post:
marie.winstrand@edu.sollentuna.se


Maries webbspalt

En grå och kylig förmiddag...
...i december 1995 sitter jag i en föreläsningssal i Lund. Framme vid podiet står en ganska oansenlig man i grå kostym. Han behöver inte prata i mer än fem minuter för att jag ska glömma tid och rum och bara hänfört lyssna.

Med målande ord, energi och entusiasm som fyller salen beskriver han på välartikulerad amerikanska sitt sätt att arbeta som lärare - och vilket sätt! Jag är fängslad, fascinerad, hängiven. Det är såhär jag vill jobba! Tematiskt, med elevernas frågor och deras verklighet i centrum. Med ett innehåll som är relevant för dem som ska ut i livet. Han berättar om traditionellt inriktade kolleger som surrar runt hans huvud som irriterande getingar och aggressivt ifrågasätter hans kompetens; lär sig verkligen hans elever allt de behöver kunna? Varför lär de sig inte viktiga historiska fakta som namn och årtal, till exempel? Och han berättar om hur han kontrade bland annat med att intervjua lärare och fråga vad de anser att eleverna bör kunna och sedan visa detta för olika företagsledare och fråga om det är detta de söker då de anställer personal. Svaret kan du gissa.

Mannen var amerikan, heter Paul Privateer, är doktor i litteraturvetenskap och arbetar vid Arizona State University. Han är i Sverige då och då, får du en chans, så gå och lyssna på honom. Det han säger, och det jag tar upp i den här spalten under hösten, är numera inget nytt. Vi vet alla att vi gärna vill jobba så, i mindre eller större utsträckning. Så hur gör man då, mitt bland trettio elever, fullbokade datasalar och ständig tidsbrist - hur börjar man förändra sin vardag?

På den här sidan kommer jag under hösten att lyfta fram webbadresser som ger exempel från verkligheten på hur man kan arbeta med ny pedagogik och datorn som redskap. Det måste gå - så hur?

Varför inte börja med att titta in på skolverkets Multimediabyrån. Webbadressen är www.multimedia.skolverket.se Där, på Idébanken, finns en skatt av tips och erfarenheter från lärare som jobbar med IT som redskap på nya, kreativa sätt med sina elever. Eva med sin sagoverksamhet, Thomas vars elever gjort ett multimediaarbete med Etnografiska museet… Där finns även ett antal gratiskurser och en mängd nya bidrag är på väg in under de närmaste veckorna. En annan svensk webbplats med lektionstips och lärarerfarenheter som dock långt ifrån alltid har IT-anknytning är Näthinnan oden.klippan.se/beringskolan/nat.htm. Myriader av lektionstips från det stora landet i väster kan man hitta på www.teachers.net, men det är med ett visst förbehåll jag tar med den adressen, en del av lektionstipsen är inte annat än ego-puffar för den som skrev.

En lärare med mer handfasta - eller fotfasta - tag och en doft av svettiga jumpadojjor är Carol Goodrow vid Parker Memorial School i Connecticut, USA. Hennes passion är löpning - det tog hon med sig in i klassrummet. Hennes elever springer och skriver dagbok om det, de räknar och gör diagram kring sitt löpande och de har en specialaktivitet, "Trek Across America", där elever, föräldrar och kända löparstjärnor springer och noterar hur långt de sprungit. På så sätt har klassen "sprungit" tvärs över USA och "besökt" 14 städer som de passerade på vägen. Kombinationen fysisk aktivitet och skrivande föll väldigt väl ut, säger Carol. Mer om den springande, skrivande klassen kan du läsa på www.waycoolrunning.com.

 

Marie Winstrand,IT-pedagog i Sollentuna kommun
E-Post: marie.winstrand@edu.sollentuna.se


Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990915