Untitled Document

Av: Peter Becker
E-Post:peter.becker@diu.se


Webbtidning - praktisk demokrati


När elever publicerar arbeten på Internet, ägnar de sig åt en viktig demokratisk aktivitet. När elever deltar i tävlingen om Årets Bästa Skoltidning, utvecklar de en vana att uttrycka sig offentligt i skrift och kommunicera med andra. En värdefull erfarenhet inför vuxenlivet i det demokratiska samhället.

Centralt för demokratin är yttrandefriheten, våra möjligheter att offentligt föra fram våra åsikter. Att initierade personer öppet kan delge oss andra information och ifrågasätta sakernas tillstånd. Luthers 101 teser spreds som en löpeld över Europa. De blev en vink om den nyuppfunna tryckpressens betydelse, möjligheten att sprida skrivna ord i massupplagor. Tryckpressen som symbol, en tröskel för demokratin. I västernfilmens schabloner konkretiseras detta av redaktören med den ständigt hotade tryckpressen på den lokala tidningen i den lilla staden långt ute på prärien. Tryckpressen och tidningen som verktyg för att ifrågasätta, mångfaldiga och sprida debatten.

Tröskeln för att sprida en tidning har på några få år blivit lägre. Den nya in-formationstekniken har i några djärva steg rejält förändrat bilden: med desktop publishing fick vi, efter år 1985, ett redi-geringsverktyg som var tillgängligt för envar.

Med Internet och www fick vi tio år senare därtill en nästan kostnadsfri distributionskanal med global räckvidd, webbpubliceringen var född. De tekniska och ekonomiska hindren för att sprida dina åsikter och insikter har drastiskt minskats. Inte bara demokratins anhängare har dragit nytta av detta - även nazistsympatisörer och andra har varit snabba att ta vara på möjligheterna.
Datorn i Utbildningen vill fördjupa frågan om IT och demokratin och har därför bett Jan Holmqvist att belysa ämnet. Utgångspunkten var en kritik kring Internet som demokratiskt verktyg formulerad av amerikanska forskare, senast i samband med ett seminarium arrangerat av Demokratiutredningen i våras. Jans analys läser du på sid 12. Den lyfter fram informationens och debattens villkor som förutsättningar för demokratin.

Läs mer på tävlingswebben

 

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 99]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990915