Untitled Document
Av: Peter Becker
E-Post:peter.becker@diu.se
Webbtidning - praktisk demokrati
När
elever publicerar arbeten på Internet, ägnar de sig
åt en viktig demokratisk aktivitet. När elever deltar
i tävlingen om Årets Bästa Skoltidning, utvecklar
de en vana att uttrycka sig offentligt i skrift och kommunicera
med andra. En värdefull erfarenhet inför vuxenlivet
i det demokratiska samhället.
Centralt för demokratin är yttrandefriheten, våra
möjligheter att offentligt föra fram våra åsikter.
Att initierade personer öppet kan delge oss andra information
och ifrågasätta sakernas tillstånd. Luthers 101
teser spreds som en löpeld över Europa. De blev en vink
om den nyuppfunna tryckpressens betydelse, möjligheten att
sprida skrivna ord i massupplagor. Tryckpressen som symbol, en
tröskel för demokratin. I västernfilmens schabloner
konkretiseras detta av redaktören med den ständigt hotade
tryckpressen på den lokala tidningen i den lilla staden
långt ute på prärien. Tryckpressen och tidningen
som verktyg för att ifrågasätta, mångfaldiga
och sprida debatten.
Tröskeln för att sprida en tidning har på några
få år blivit lägre. Den nya in-formationstekniken
har i några djärva steg rejält förändrat
bilden: med desktop publishing fick vi, efter år 1985, ett
redi-geringsverktyg som var tillgängligt för envar.
Med Internet och www fick vi tio år senare därtill
en nästan kostnadsfri distributionskanal med global räckvidd,
webbpubliceringen var född. De tekniska och ekonomiska hindren
för att sprida dina åsikter och insikter har drastiskt
minskats. Inte bara demokratins anhängare har dragit nytta
av detta - även nazistsympatisörer och andra har varit
snabba att ta vara på möjligheterna.
Datorn i Utbildningen vill fördjupa frågan om IT och
demokratin och har därför bett Jan Holmqvist att belysa
ämnet. Utgångspunkten var en kritik kring Internet
som demokratiskt verktyg formulerad av amerikanska forskare, senast
i samband med ett seminarium arrangerat av Demokratiutredningen
i våras. Jans analys läser du på sid 12. Den
lyfter fram informationens och debattens villkor som förutsättningar
för demokratin.
Läs mer på tävlingswebben
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 3 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!