2
html |
|
Webbplatsen
- inte webbansvarigs ensak
I längden kan inte enskilda underhålla en webbplats som ska spegla
en verksamhet, utan kollektivt förankrade produktionsprocesser måste
definieras, skriver Peter Becker i sin ledare. |
4
|
|
Färgrikt
och lustfyllt
UR har producerat en lustfylld webbplats om färger för de yngre
barnen, med fakta, animationer, konst, dikter, sagor, sång med mera |
6
|
|
Digital
lärobok i matematik
Ett välgjort program som fyller sin funktion som komplement i matteundervisningen.
Det anser Toura Hägnesten som har tittat närmare på Nyfiken
på matte. |
8
html |
|
Miljö
för undersökande arbetssätt
Gunilla Celén har sett Flexibelt lärande, en video
från Multimediabyrå, där två skolor berättar
hur de arbetar med ett flexibelt, undersökande arbetssätt. Filmen
väcker många tankar säger Gunilla, som själv börjar
recensera arbetssättet mer än filmen. |
13
|
|
Varför
ska skolor ha egna webbplatser?
Företags och organisationers webbplatser har under de senaste fem åren
genomgått en förändring. De har professionaliserats, fått
tydligare syfte, målgupper, produktionsformer och blivit en del av
informationsstrategin. Hur står det till med skolornas webbplatser,
finns det en motsvarande utveckling? |
14 |
|
Skolans
webb är ett sätt att kommunicera
Om jag inte hunnit lägga ut skolmatsedeln märks det omedelbart
i min brevlåda. Föräldrarna skickar e-post och undrar vilken
mat som serveras i skolmatsalen den dagen, säger Hamid Iravana på
Rösjöskolan i Sollentuna. |
16
|
|
Flexibilitet
viktigt
Det är viktigt att ha en klar idé om vad man vill använda
sin webbplats till innan man drar igång, säger Johan Nyström,
webbansvarig på Hjällsnässkolan. |
18
html |
|
Användbara
böcker
om webbdesign
En lärobok som bara tar upp aktuell teknik och programvara blir ofelbart
inaktuell ganska snart, samtidigt som en handbok i design och användar-
vänlighet tenderar att sakna relevans för nybörjarelever,
skriver Jalle Stömbom
i sin recension av böcker om webbdesign. |
20 |
|
Rektorer
reflekterar via konferens på nätet
För att ta till sig ett arbetssätt som bygger på samverkan
via nätet krävs att man känner att man får utbyte av
det, att det ger en något värdefullt i ens yrkesroll. Rektorsutbildningen
i Göteborg prövar samverkan via nätet under utbildningen.
Dick Aurell skriver om erfarenheterna. |
23
html |
|
Datainspektionen
granskar skolor
Det finns stora brister i hur PuL följs i skolorna, konstaterar Datainspektionen
i en rapport. Men
påpekar också att det är viktigt att framhålla att
det finns skolor som följer lagstiftningen.
Till stor del handlar problemen om okunskap, säger Catarina
Sjölin jurist på Datainspektionen. |
26
|
|
Visst
lär sig eleverna fråga är vad
Vad lär sig eleverna egentligen med hjälp av datorerna? I projektet
LärIT har forskarna gett sig ut i klassrummen, bland eleverna, för
att se vad som försiggår framför datorerna. Och resultaten
är intressanta. |
28
html |
|
Shakespeare
lever på nätet
På Internet är utbudet om Shakespeare enormt, i alla fall på
engelska. Roland Heiel ger en vägledning till Shakespeares liv på
nätet. |
30 |
|
Eget
nätverk hemma del 2
I förra numret av Datorn i Utbildningen byggde vi ett trådlöst
nätverk. Nu är det dags att koppla upp nätverket mot Internet
med en bredbandskoppling, Magnus Lundin guidar genom kablar och förkortningar. |
34
html |
|
Gör
egen frågesport i ordbehandlaren
Ibland kan det vara roligt att göra en frågesport, till exempel
på skolans webbplats. Men att programmera en egen är inte så
lätt. Därför bjuder Datorn i Utbildningens Gunnar Jutelius
på ett färdigt paket. Det enda du behöver är ett ordbehandlingsprogram
- och frågor. Resten kan du hämta här! |