Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Webbplatsen
inte webbansvarigs ensak
På
mindre än tio år har World Wide Web, det som vi i dagligt tal ofta
benämner med
det svengelska uttrycket webben, förändrat vårt sätt att
sprida och skaffa information,
att köpa och sälja varor och tjänster, att hitta vänner,
spela och roa oss. I företag,
organisationer och högskolor har enstaka entusiasters insatser ersatts
av reglerade
publiceringsprocesser. Gemensamt är att produktionsprocesserna definierats
och
börjat sätta sig. Kanske något fördröjt stabiliseras
även användningen fast det ofta
berör vanor som det tar tid av förändra.
Hur ser den här
utvecklingen ut i svensk skola? Vilka är de stora utmaningarna
idag? Det är de övergripande frågorna när DIU i ett tema
under året ska fånga
frågorna kring webb och skola. Några perspektiv är speciellt
viktiga. Till att börja
med rör det behov och funktioner.
Webben uppstod
ur ett behov. Forskarna hade behov av spridning av sina artiklar,
liksom att hålla reda på andras resultat vad, när, hur
och av vem dessa åstadkommits.
Den nya tekniken med e-post, över alla de sammankopplade universitetsnäten,
exploderade på 80-talet som ett svar. Men om man inte hade adressen? Speciella
vägvisardatorer, Gofers, blev ett nytt steg i utvecklingen. Men om ingen
annan
förutsett min fråga, så blev dessa vägvisare otillräckliga
och det snabbt. Styrkan med
e-post var decentraliseringen. Forskarna vid det europeiska kärnforskningscentret
CERN (främst Tim Berners-Lee) formulerade en livskraftig lösning byggd
just
på decentralisering. Den medgav att envar kunde skapa adresserbara
platser i
en världsvid datarymd av hopkopplade nät med information och länkar
till andra
platser. Det var 1994 som lösningen fick snabb spridning genom tillgång
till
ett fritt program Mosaic, senare Netscape i kommersiella versioner
för att
läsa dessa länkade informationsplatser. Sökmotorer egentligen
vägvisarplatser
baserade på sökord kom snabbt som ett tillägg. Födslovåndorna
att föra över det
i grunden öppna och fria akademiska (och militära, ska tilläggas)
systemet till ett
kommersiellt baserat pågår fortfarande. Kommersiella Internettjänster
och dagens
bredbandsutbyggnad är viktiga etapper i utvecklingen.
Behov är
grunden. Finns det inte behov, så överlever inte lösningar.
Vems behov?
Här krävs analys av målgrupper. I skolans fall har vi utgått
från ett antal olikartade
målgrupper: elever, lärare, skolledare, föräldrar och närsamhälle.
Vi kommer
framöver att belysa satsningar för alla dessa olika grupper
och deras behov. En
grupp som ges en belysning i detta nummer är skolledarna. Två webbansvariga
och redaktionens Bosse Andersson ger perspektiv på behoven och funktioner
i
några av numrets temaartiklar.
Inför fortsättningen
noterar jag att webbansvariga inte ensamma skapar
framgångsrika webbplatser. Centralt är perspektivet att webb kräver
förankrade
processer för att fungera långsiktigt. Det rör både produktionsprocesserna
och
konsumtionsprocesserna. I längden kan inte enskilda underhålla en
webbplats som
ska spegla en verksamhet, utan kollektivt förankrade produktionsprocesser
måste
definieras. Den som äger informationen, som vet när den gamla blivit
inaktuell och
känner den nya, den personen måste ta ansvar för att material
förnyas. Resurser är ofta
knappa, man orkar inte underhålla flera parallella informationsstrukturer.
Var förvarar
vi och når vi lättast informationen? Den frågan
kommer vi tillbaka till.
Samma sak gäller
för en tidning. Det är dina behov som är utgångspunkten.
Skriv
och tipsa oss om behoven, liksom om lösningar, så blir vår
serie bättre!
Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 2 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!