Untitled Document
Av:Gunilla Celén
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se
Miljö för undersökande arbetssätt
Flexibelt lärande
är
en fråga som intresserar
och engagerar
många. Nu har Multimediabyrån
kommit
med en videofilm där
två skolor presenterar
hur de arbetar med
flexibelt lärande och
ett undersökande
arbetssätt.
Att
förändra ett arbetssätt, som ändå fungerar, måste
ge synbara resultat om det ska vara värt mödan. Så kan man väl
tänka ibland. Det gäller i ännu högre grad om det nya arbetssättet
dessutom både innebär en organisationsförändring och inbegriper
avancerad IT-användning, som att bygga upp en egen lärmiljö
där lärare och elever kan kommunicera och lägga in arbetsmaterial
och rapporter. Det räcker knappast att en entusiast i arbetslaget lovar
att ta på sig ansvaret för datorarbetet.
Det är lätt
att tänka sig hur mödosamt
det kommer att bli att sätta sig ner
alla kollegorna tillsammans och
diskutera fram en helt ny modell för
organisationen på skolan. Det är något
annat än att lägga upp ett temaområde
tillsammans som löper några veckor.
Det är enkelt att bara ha sig själv att
komma överens med även om man blir
en aning uttråkad ibland. Varför gör
man det då i alla fall? När det nu är så
jobbigt? Vad finns att vinna?
alla är
olika
Flexibelt lärande bygger på insikten att vi är olika och
därför själva måste få bestämma när, var,
hur och vad vi lär oss. Man behöver inte granska begreppet särskilt
ingående för att konstatera att flexibelt lärande kräver
nya former för kursplanering, organisation och medieutnyttjande
och därmed nya lärmiljöer.
Det säger
forskaren och utvecklingsledaren
Lars-Erik Nilsson i en ny film från
Skolverket, Flexibelt lärande miljöer
för undersökande arbetssätt. Lärare och
elever vid två gymnasieskolor, Lerums
gymnasieskola och Söderportskolan i
Kristianstad, visar hur de arbetar.
På gymnasiet
i Lerum är hela organisationen
anpassad för att klara ett mer
flexibelt arbetssätt. Istället för en lärare
per klass har man större klasser med fler
lärare. Den lärartid som sparas in på
innebär att mer resurser kan sättas in på
de ställen där det bättre behövs.
En lärare
kan ge information i storgrupp
medan en annan lärare sitter med,
lyssnar och iakttar. Alla som prövat
att sitta med under en lektion för att
iaktta vet hur mycket mer man ser i den
situationen.
När eleverna
sedan är igång och jobbar
självständigt med sina projekt frigörs
lärarna för att istället finnas till hands,
bokade för handledning eller för att
besvara mail med frågor från eleverna.
bra it-stöd
Båda skolorna har byggt upp en bra ITresurs på nätet där
eleverna och lärarna möts virtuellt. De kan lägga upp färdiga
rapporter och redovisningar på nätet som alla kan ta del av. Det
finns forum där eleverna kan ställa frågor till lärarna
eller föra loggbok, lärarna kan lägga ut arbetsmaterial och kommunicera
med antingen hela elevgruppen eller med enskilda elever.
Det eleverna gör
är sannerligen inte
någon enkel process. När eleverna jobbar
så självständigt med sitt lärande undrar
man hur de ska klara det? Att läsa in
en given mängd information som ska
redovisas på ett prov är en ganska
enkel idé, lätt att förstå. Att däremot
söka, samla, sålla, sovra, sortera, strukturera,
systematisera och sammanställa
informationen och därefter klara att se
samband och dra slutsatser av det de
förhoppningsvis ser är betydligt svårare. Om
eleverna inte klarar att omsätta
informationen till kunskap på egen
hand, slås de ut då?
Bosse Andersson,
gymnasiet i Lerum,
ger det självklara svaret: Elevernas
förmåga till det är inte färdig ännu.
Det är läraren som med sin profession
i dialog med eleverna ska hjälpa dem
med det. Det är ju faktiskt det vi lärare
gör även annars.
social kontakt
Flexibelt lärande innebär ju också att själva metoden måste
vara flexibel. Det som inte fungerar ändrar man på. Dialogen med
eleverna är ovärderlig och lärarna vid gymnasiet i Lerum samtalar
regelbundet med sina elever om hur det fungerar.
I Kristianstad
säger man samma sak
från början blev datorns roll överfokuserad.
Men i takt med att man jobbat ihop
sig har man insett att eleverna vill ha
den sociala kontakten rent fysiskt med
lärarna och fokus är åter på pedagogiken.
Datorn är bara verktyget även om den
är ett bra sådant.
Arbetssättet
kräver tydliga mål för
temat och för betygssättningen. Eftersom
arbetssättet är nytt och just nu i fokus
blir förstås eleverna oroliga Vad är det
som betygssätts, det vi har gjort eller det
vi kan i slutet?. Vad är viktigast, vägen
till kunskapen eller målet? Det är lätt
att känna sympati för den kommentaren.
Det är trots allt betygen som avgör
om man kommer in på en attraktiv
utbildning efter gymnasiet.
Finns det utrymme
för att vara
omogen, olyckligt kär eller orolig för
den egna fysikens svek mot rådande
kroppsideal? Eller utrymme för att helt enkelt
bara vara trött? Allt det som
man förknippar med sin egen tonårstid.
Det fanns perioder när större delen av
hjärnan användes för att bekymra sig
och endast reptilhjärnan fanns att tillgå
när det var dags för fysikprov. Klarar
man att ta eget ansvar då?
eleverna blir
synliga
Åter till filmen. Den serverar inte bara vackra ord och teorier
även eleverna är klart synliga i sitt arbete. Arbetssättet är
i allra högsta grad utformat efter dem och deras olika inlärningsstilar.
Istället för flum får man en känsla av att
lärarna faktiskt får bättre överblick av vad eleverna inhämtar
och deras lärprocesser än de fick tidigare. Man kanske rentav närmar
sig läroplanens krav på att möta eleven där den står
på ett bättre sätt än tidigare.
Allt det gamla
behöver inte åka ut
med sopkvasten. Det som fungerar bra
är bra. Båda skolorna har kvar både prov,
där det passar, och vanliga lektioner när
det behövs.
En av lärarna
i filmen säger att flexibelt
lärande till exempel innebär att tiden
och platsen för arbetet och lärandet kan
variera. Många ungdomar, liksom en
hel del av oss vuxna, är mest kreativa
och alerta under kvällstid. Genom det
här arbetssättet har de möjlighet att
använda sig av det. Enda nackdelen kan
vara att eleverna inte har tillgång till
lärare när de kör fast, lärarna kan inte
vara on-line dygnet runt. Men, eleverna
mailar helt enkelt in sina frågor och
problem och får istället personlig hjälp
så fort läraren hinner.
Med flexibelt
lärande möter skolan
också eleverna när det gäller redovisningsformen. En
del elever är bäst på att
skriva, en del är duktiga på IT och andra
är bäst på att redovisa med hjälp av sitt
bildspråk och får självklart möjlighet
till det.
ämnet
engagerar
Det som jag fortfarande undrar över när filmen är slut är
hur de båda skolorna gjort om organisationen rent praktiskt. Är alla
lärare med? Det finns en del ämnen där det är svårt
att jobba så pass självständigt. Språken med all sin grammatik
är ett exempel. Jobbar man på detta sätt hela tiden eller bara
i ett par projekt per termin?
Alla som prövat
att ha dialog via
e-post med sina elever vet hur tidsödande
det är. Man vill skriva personligt till
varje elev och får ofta betalt i långa brev
tillbaka. I det läget kan man inte tröttna
eller ha för ont om tid för att svara.
Hur ser tidsplaneringen ut? Blir det
väldigt oregelbundna arbetstider med
massor av övertid i perioder eller blir
det som man faktiskt hoppas, flexibelt
även för läraren?
Mitt uppdrag var
egentligen att
recensera filmen, men jag inser att jag
egentligen sitter och recenserar själva
arbetsmetoden. Förlåt mig, jag blev så
engagerad. Det är kanske det som gör
flexibelt lärande så bra? Det engagerar.
Funderar du och
ditt arbetslag på att
försöka hitta ett nytt sätt att samarbeta
på börja med att se filmen! Den väcker
tankar och diskussioner.
Gunilla Celén,
Ljungaskolan,Sävsjö
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se
Datorn i Utbildningen nr 2 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!