Untitled Document
Av:Jalle Strömbom
E-Post:sjo@utbildning.lerum.se
Användbara böcker om webbdesign
Det kommer
allt fler
böcker som handlar
om webb och webbpublicering.
Att välja rätt
bok att sätta i händerna
på eleverna kan
vara en grannlaga uppgift.
Jalle Strömbom
har läst tre böcker om
webbdesign.
Ordet webbdesign
rymmer i sig självt en motsättning. En motsättning mellan den
snabbt föränderliga webben och de mer tidlösa designidealen.
En lärobok som bara tar upp aktuell teknik och programvara blir ofelbart
inaktuell ganska snart, samtidigt som en handbok i design och användarvänlighet
tenderar att sakna relevans för nybörjarelever.
Efter att ha läst
tre böcker om webbdesign
har jag stött på båda typerna
av böcker, men ingen som kombinerar
teknik med design. Kanske är det som
Jakob Nielsen skriver i sin bok Användbar
Webbdesign (Liber 2001) att det
behövs två böcker, en av vardera slag.
Dock tror jag att han har fel, åtminstone vad
det gäller skolan, när han anser att
man bör börja med design och sedan gå
över till teknik.
Min erfarenhet
av kurser i webbdesign
säger mig tvärtom att eleverna vid kursstart
brinner av iver att komma i gång
och publicera sig på nätet. Det spelar
inte så stor roll för dem hur sidorna ser
ut, bara de ligger ute så att andra kan
se dem. Jag tror att det vore förödande
att inte ta vara på denna kreativitet och
skaparglädje. Låt dem leka och publicera
sig. Sedan kan vi börja diskutera saker
som färgval, bilder, animeringar, struktur
och länkning, med utgångspunkt i det
som de redan gjort.
användbar
webbdesign
För att återgå till Nielsens bok så tycker jag att den
är väl abstrakt för att sätta i händerna på elever
i gemen. Den är heller inte skriven som en lärobok, utan riktar sig
mer till professionella eller halvprofessionella designer. Som sådan är
den också mycket bra. Det är nästan så att man kan säga
att det som inte Nielsen har med är inte värt att veta. Han behandlar
ämnena innehållsdesign, webbplatsdesign, testkörning och till
och med anpassning för funktionshindrade på ett heltäckande,
om än något abstrakt, sätt.
Nielsen utgår
från mångåriga studier
av hur användare beter sig på webben,
vilket gör att man som läsare bjuds
på små intressanta och anekdotartade
redogörelser, som till exempel att en
luddigt skriven rubrik i ett intranät gör
att 10 procent av personalen klickar på
denna i onödan, vilket tar 30 sekunder
för dem att komma underfund med och
detta kostar därmed ett företag med 10
000 anställda 50 000 kronor i form av
förlorad arbetstid.
Lika intressanta
är däremot inte bokens
exempel och bilder. De har alla några år på
nacken och är dessutom hämtade från stora
komplexa sajter, vilket gör att designen
inriktar sig mer på navigering än på färg
och form. Något som ger ett tråkigt och
inte vidare stimulerande intryck.
Sammantaget gör
detta att Användbar
webbdesign inte lämpar sig att sätta i
händerna på gymnasieelever. Ett par
exemplar kan på sin höjd köpas in som
lärarläsning och bredvidläsning för
duktiga elever.
en riktig lärobok
Webbdesign (Liber 2001) av Bo Bergström med flera är däremot
skriven som en lärobok. En lärobok som både är lättläst
och omfattande,
med många beskrivande exempel på bra och snygga webbplatser. Det
enda som är lite krystat är den tänkta övningen som man
ska följa genom boken. Vilken elev vill göra ett hotellsystem?
Det är synd
att författarna inte vågar
bestämma sig för att bara göra en bredvidläsningsbok,
utan känner sig tvingade
att ha med ett övningsexempel, som
antagligen skulle fungera mycket dåligt
i klassrumssammanhang.
I övrigt
tar Webbdesign upp det mesta
som står i kursplanen för gymnasiekursen
webbdesign, vilket är bra. Här finns
avsnitt om allt från navigering och
bildhantering till upphovsrätt och
etikfrågor. Allt på ett väl avvägt, snyggt
och instruktivt sätt.
Som helhet är
det en bra fördjupningsbok
för dem som anser sig ha behov av
en sådan. Här får eleverna reda på vad
de ska uppnå men inte hur de ska gå till
väga rent praktiskt.
programmanual
Praktik får man däremot mycket av i boken Webbdesignskolan
(Gleerups 1999) av Ulf Åkerberg. Till skillnad från de båda
förra fokuserar denna på
teknik. Man har valt att beskriva webbpublicering med hjälp av programmet
Frontpage 2000, vilket gör att namnet borde vara Frontpage 2000. Boken
är nämligen inget annat än en programmanual. Med tanke på
att Frontpage 2002 levereras med Windows XP så känns det ju lite
ur tiden att köpa just denna bok.
Om man nu trots
allt sitter med
Frontpage 2000 i sin datasal så kan Webbdesignskolan
fungera bra som manual.
Här tas de flesta funktionerna som man
behöver kunna upp. Synd bara att de
inte följs av en diskussion kring för- och
nackdelar med de aktuella momenten.
Med sådana resonemang hade boken
kanske kunnat lyfta sig till en lärobok.
Jalle Strömbom,
lärare, Lerums gymnasieskola
E-Post:sjo@utbildning.lerum.se
artikel.länkar
Användbar webbdesign av Jakob Nielsen (översättning: Lars Sjögren).
Liber (2001).
Originaltitel: Designing web usability.
ISBN: 91-47-03612-5.
Pris 717:00
Webbdesign : innehåll,
form, interaktivitet av Bo Bergström m fl,
Liber ekonomi (2001).
ISBN: 91-47-06044-1.
Pris 559:00
Webbdesignskolan
av Ulf Åkerberg,
Gleerup (1999)
ISBN: 91-40-63161-3.
Pris 445:00
Datorn i Utbildningen nr 2 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!