Untitled Document

Av:Gunnar Jutelius
E-Post:
gunnar.jutelius@hotmail.com


hämta hem quiz.zip


Rättelse till artikeln nedan!
Det räcker inte med att du i ett ordbehandlingsprogram skriver in dina frågor i filen quiz.txt för att sen få filen quiz.swf att visa  upp de nya frågorna. Vad du måste göra är att skriva in dina nya frågor i quiz.txt sen starta Flash 5 eller senare version och öppna filen quiz.fla och sen gå till Kontroll > Testfilm för att få en ny quiz.swf med dina nya frågor inbakade. Sen ska du få syn på dina nya frågor när du öppnar quiz.html i din webbläsare.

Jag ber så mycket om ursäkt för min överoptimism vad gäller att det skulle räcka med att skriva in nya frågor i ett ordbehandlingsprogram.
GJ

Gör egen frågesport i ordbehandlaren

Ibland kan det vara roligt att göra en frågesport, till exempel på skolans webbplats. Men att programmera en egen är inte så lätt. Därför bjuder Datorn i Utbildningens Gunnar Jutelius på ett färdigt paket. Det enda du behöver är ett ordbehandlingsprogram – och frågor. Resten kan du hämta från vår webbplats.


För att skapa en egen frågesport med dina egna ämnen och frågor behöver du bara använda ett ordbehandlingsprogram. Börja med att hämta hem filen quiz.zip på Datorn i utbildningens webbplats och packa upp den. Du hittar tre filer: quiz.html – en webbsida, quiz.swf – en flashfil och quiz.txt – en textfil med frågorna och de tre alternativsvaren på varje fråga.

Öppna den sistnämnda filen i ett enkelt ordbehandlingsprogram, till exempel Anteckningar och du kan börja med att byta ut värdet på variabeln quiznamn till något annat. Istället för - quiznamn = ”Datorn I Utbildningens”; så kan du skriva in - quiznamn = ”Mitt eget”

ändra i texten
Vill du göra frågor om historia, så ändra: amnesOmrade1=”mat”; till amnesOmrade1=”historia”;

Till varje poängknapp hör tre frågor. När man klickar knappen så slumpas en av de tre frågorna fram. Den första av de tre frågorna som hör till ämnet mat 100 poäng ser ut så här:

omrade1fragasvar100= new Array(”Vad ingår i pannkakssmet?”, ”vetemjöl”,”rågmjöl”,”kornmjöl”,”1”);

Det är bara att skriva in en ny fråga i ämnet historia och ge tre svarsalternativ och skriva in talet på det rätta alternativet. Kom bara ihåg att du måste vara väldigt rädd om citationstecknen och att alltsammans måste befinna sig på samma rad. Vill du skriva något inom citationstecken måste du ha backslashar framför citationstecknen - omradesfraga 100=new Array(”Vem kallas för \”Tjabo\”?”,”statsministern”, ”riksdagens talman”, ”kungen”, ”3” )

om du vill programmera själv
Att programmera en frågesport från grunden i Flash kräver tyvärr en del förklaringar. Men du som har Flash och själv vill pröva att göra en egen om du ska bli lite klokare på vad du gör när du skriver in dina egna frågor, svar och rätt alternativ i en textfil så kommer här en kort förklaring av hur variabler och arrayer i Flash 5 fungerar.

När du startat Flash 5 får du fram programmeringsmenyn genom att dubbelklicka i den första rutan på tidsaxeln. Klicka på den lilla pilknappen uppe i högra hörnet på programmeringsmenyn och välj Expertläge. Nu kan du skriva in #include ”test.txt”

Du måste sedan skriva lite programkod i ett ordbehandlingsprogram och spara som test.txt för att sedan i Flash gå till Kontroll>Testfilm och få del av resultatet.

En variabel är ett namn man använder för att spara ett värde i datorns minne. Ett värde i Flash kan vara av tre typer: tal (heltal eller decimaltal), text (allt omgivet av citationstecken) och boolean (som bara kan ha värdena true eller false).

Ett variabelnamn får inte börja med en siffra, innehålla svenska bokstäver eller ha mellanslag. Sedan är det fritt fram för fantasin att hitta på något bra beskrivande namn. Skriv in de här två raderna i filen test.txt:

pengarPaBanken = 1000
trace(pengarPaBanken)

Den första raden sparar talet 1000 i variabeln pengarPaBanken. OBS! Flash skiljer på stora och små bokstäver. Nästa rad skriver ut det värde som finns sparat i variabeln pengarPaBanken. För att skriva ut någonting i utdatafönstret så används Flashmetoden trace(). I utdatafönstret kommer då att stå 1000.

Har du fått det här att fungera så byt ut koden i test.txt mot:

kvartal1 = new Array(”jan”, ”feb”, ”mar”); trace (kvartal1[0]);

Den första raden sparar tre textsträngar i datorns minne. Rad två ser till att skriva ut den första textsträngen jan i utdatafönstret när du gått till Kontroll>Testfilm i Flash. En array ger alltså lite fler möjligheter att spara och hålla reda på värdena i datorns minne. Det gäller bara att komma ihåg att det första värdet i arrayen kommer man åt inte med 1 utan med 0. Semikolona behövs bara om du vill skriva allt på samma rad.

För att hålla reda på alla frågor, svar och rätta alternativ i frågesporten har jag använt mig av arrayer som jag i sin tur har stoppat in i nya arrayer. Här kommer ett litet exempel för att belysa principen. Skriv in det här i filen test.txt, spara och testa sen i Flash.

kvartal1 = new Array(”jan”, ”feb”, ”mar”);
kvartal2 = new Array(”apr”, ”maj”, ”jun”);
kvartal3 = new Array(”jul”, ”aug”, ”sep”);
kvartal4 = new Array(”okt”, ”nov”, ”dec”);
aretsmanader = new Array(kvartal1, kvartal2, kvartal3, kvartal4);
trace (aretsmanader[2][0]);

De fyra första raderna skapar arrayer för varje kvartal. På den femte raden skapas en ny array aretsmanader för att den spara de fyra första arrayerna.

På den sista raden så skriver trace() ut jul i utdatafönstret genom att med aretsmanader[2][0] leta reda på det första värdet – [0] – i den tredje - [2] - arrayen kvartal3. Testa själv med några andra siffror.

Är du intresserad av Flash kan du börja bygga ditt eget QUIZ från grunden. Men om du använder dig av de tre filerna: quiz.html, quiz.swf och quiz.txt behöver du bara använda ett ordbehandlingsprogram.

hämta hem filen quiz.zip


Gunnar Jutelius
E-Post: gunnar.jutelius@hotmail.com


Datorn i Utbildningen nr 2 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 020406