Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 1-05

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2
html
 

Behövs Föreningen Datorn i utbildningen?
Behövs dialogen, undrar Peter becker i sin ledare

4
  Skriva med alla fingrarna
”Tio fingrar” är ett kul och lärorikt sätt att skrivträna på tangentbordet samtidigt som det är bra lästräning, skriver Margareta Gabrielsson.
6   Göteborg: Utveckla skolan med IT
Lust@IT är Göteborg stads uppföljning av Itis och en satsning på att fortbilda lärares kompetens i att använda IT som ett pedagogiskt verktyg och stöd i skolarbetet. Nu på fjärde terminen är intresset större än någonsin att delta i kompetensutveckingen.
8
 

Gemensam bas med digital presentation
– Det blir en minsta gemensam nämnare, en bas för undervisningen. En annan fördel är också att vi lärare börjat samarbeta, diskutera och prata mer. Målet är ju att det ska vara rättvist för eleverna och nu ser vi mer av varandras undervisning, säger Bo Widerberg på Polhemsgymnasiet i Göteborg.

11
 

Öka kreativiteten med media och IT
– Vi vill verka för att IT/media är, eller blir, ett möjligt pedagogiskt hjälpmedel i alla skolor och att utvecklingsidéer där IT/media ingår får spridning, säger Monica Sandorf, HIT, Handledarföreningen i Göteborg.

12
html
 

Frustration i klassrummet –
att surfa och inte hitta

Hur kommer vi ifrån sökandet för sökandets skull? Hur ger vi eleverna tid att reflektera över det insamlade materialet? Hur lyfter vi fram lärandet, undrar Nils Fagerberg, vars elever svor högt efter att ha sökt information om transportsektorn på nätet.

16   Informationssökning – en mognadsfråga?
Informationssökningen i sig måste bli föremål för lärande undervisning. Det menar Louise Limberg, professor vid Högskolan i Borås.
18
html
  Säker surfning på nätet
Kanske har vi sagt så många gånger att IT ska vara ett ”naturligt redskap i vardagen” att vi glömt att vi också emellanåt måste undervisa om redskapet, skriver Gunilla Celén som har använt Medierådets nya material ”Säker på nätet” i sin klass.
20
html
  Mediernas kultur behövs i skolan
Mediernas kultur har ett oerhört inflytande i dagens samhälle. Vi måste se till att eleverna känner sig delaktiga i möjligheterna att själva aktivt verka inom olika medier under sin skolgång, menar Hans Örtegren, lärarutbildningen i Umeå.
24
html
Muntlig berättartradition
möter digital teknik

Lärarens främsta uppgift är att locka fram elevernas personliga berättelser och få dem att våga föra fram dem samt att ge dem en trygghet i berättandet, skriver Bosse Andersson, som har varit på workshop om Digital storytelling.
26 Digital storytelling: Varför och hur berättar man
Berättelser införlivar kunskap, och innan det skrivna ordet existerade var historieberättandet det bästa sättet att kommunicera vår gemensamma historia. Inom Digital Storytelling lever berättandet vidare, men verktyget och sammanhanget är förändrat, skriver Geska Helena Andersson, Interactive Institute.
30 Eld i webbläsaren – surfa med Firefox
Bättre funktioner och ökad säkerhet är några argument för att ladda ned och installera en
alternativ webbläsare. Och Firefox tar nu marknadsandelar från Internet Explorer som för första gången på många år ligger under 90 procent av de webbläsare som används ute på nätet. Mats Östling guidar genom installationen på hemmadatorn.
33 Tecknad satir på nätet
Bilder kan vara ett bra underlag för diskussion eller inspirera eleverna till eget bildskapande.
En form av bilder som väcker känslor och idéer är teckningar som kommenterar dagspolitiska frågor. Bosse Andersson ger tips på länkar till satirtecknare på nätet.


Datorn i Utbildningen nr 1 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 050227