2
html
|
|
Behövs Föreningen Datorn
i utbildningen?
Behövs dialogen, undrar Peter becker i sin ledare
|
4
|
|
Skriva med alla fingrarna
Tio fingrar är ett kul och lärorikt sätt att
skrivträna på tangentbordet samtidigt som det är bra lästräning,
skriver Margareta Gabrielsson. |
6 |
|
Göteborg:
Utveckla skolan med IT
Lust@IT är Göteborg stads uppföljning av Itis och en satsning
på att fortbilda lärares kompetens i att använda IT som
ett pedagogiskt verktyg och stöd i skolarbetet. Nu på fjärde
terminen är intresset större än någonsin att delta
i kompetensutveckingen. |
8
|
|
Gemensam bas med digital presentation
Det blir en minsta gemensam nämnare, en bas för undervisningen.
En annan fördel är också att vi lärare börjat
samarbeta, diskutera och prata mer. Målet är ju att det ska
vara rättvist för eleverna och nu ser vi mer av varandras undervisning,
säger Bo Widerberg på Polhemsgymnasiet i Göteborg.
|
11
|
|
Öka kreativiteten med media och IT
Vi vill verka för att IT/media är, eller blir, ett möjligt
pedagogiskt hjälpmedel i alla skolor och att utvecklingsidéer
där IT/media ingår får spridning, säger Monica Sandorf,
HIT, Handledarföreningen i Göteborg.
|
12
html
|
|
Frustration i klassrummet
att surfa och inte hitta
Hur kommer vi ifrån sökandet för sökandets skull?
Hur ger vi eleverna tid att reflektera över det insamlade materialet?
Hur lyfter vi fram lärandet, undrar Nils Fagerberg, vars elever svor
högt efter att ha sökt information om transportsektorn på
nätet.
|
16 |
|
Informationssökning
en mognadsfråga?
Informationssökningen i sig måste bli föremål för
lärande undervisning. Det menar Louise Limberg, professor vid Högskolan
i Borås. |
18
html
|
|
Säker
surfning på nätet
Kanske har vi sagt så många gånger att IT ska vara ett
naturligt redskap i vardagen att vi glömt att vi också
emellanåt måste undervisa om redskapet, skriver Gunilla Celén
som har använt Medierådets nya material Säker på
nätet i sin klass. |
20
html
|
|
Mediernas
kultur behövs i skolan
Mediernas kultur har ett oerhört inflytande i dagens samhälle.
Vi måste se till att eleverna känner sig delaktiga i möjligheterna
att själva aktivt verka inom olika medier under sin skolgång,
menar Hans Örtegren, lärarutbildningen i Umeå. |
24
html
|
|
Muntlig
berättartradition
möter digital teknik
Lärarens främsta uppgift är att locka fram elevernas personliga
berättelser och få dem att våga föra fram dem samt
att ge dem en trygghet i berättandet, skriver Bosse Andersson, som
har varit på workshop om Digital storytelling. |
26 |
|
Digital storytelling: Varför
och hur berättar man
Berättelser införlivar kunskap, och innan det skrivna ordet existerade
var historieberättandet det bästa sättet att kommunicera
vår gemensamma historia. Inom Digital Storytelling lever berättandet
vidare, men verktyget och sammanhanget är förändrat, skriver
Geska Helena Andersson, Interactive Institute. |
30 |
|
Eld i webbläsaren
surfa med Firefox
Bättre funktioner och ökad säkerhet är några argument
för att ladda ned och installera en
alternativ webbläsare. Och Firefox tar nu marknadsandelar från
Internet Explorer som för första gången på många
år ligger under 90 procent av de webbläsare som används
ute på nätet. Mats Östling guidar genom installationen på
hemmadatorn. |
33 |
|
Tecknad satir på
nätet
Bilder kan vara ett bra underlag för diskussion eller inspirera eleverna
till eget bildskapande.
En form av bilder som väcker känslor och idéer är
teckningar som kommenterar dagspolitiska frågor. Bosse Andersson ger
tips på länkar till satirtecknare på nätet. |