Frustration i klassrummet
att surfa och inte hitta
Nu ger jag f-n i detta, deklarerade en upprörd elev innan han helt sonika
lämnade datasalen.
Och han var inte ensam.
Luften vibrerade av svavelosande svordomar. Frustrationen var uppenbar och gick
inte att ta miste på. Frustrationen över att inte hitta. Inte hitta
svaren ute på nätet.
Efter jullovet påbörjade
vi kursen
Fordon och samhälle med våra gymnasieettor
på Transport och trafiktekniskt
centrum. Eleverna förväntas enligt kursplanen
att:
lära sig och känna till, infrastrukturens
betydelse för samhällsutvecklingen,
den enskildes och samhällets behov
av transporter,
hur transportarbetet
fördelar sig på de olika trafikslagen,
risker för människor och miljön,
hur fordon och arbetsmaskiner
utvecklats historiskt,
samt olika arbetsområden och krav
för behörighet att arbeta yrkesmässigt
i branschen.
Bland annat skall Internet användas
för att ta fram fakta och information om
de olika delarna.
Eleverna uppmanades, innan de började
leta, att noga tänka igenom vad de
ville ha svar på. Formulera vad de måste
lära sig och hur.
Mycket tid och energi lades i datasalen.
Eleverna skrev in sökord för glatta livet
i olika sökmotorers rutor. Det gick inte
alls bra, rapporterade lärarna som hade
gruppen. Eleverna hade svårt att hitta
vettiga och användbara saker och lärarna
satte sig ner och tänkte igenom hur de
själva skulle löst uppgiften att hitta bra
webbsidor.
många sätt att söka
De olika söktjänsterna ute på nätet är organiserade
och strukturerade på lite olika sätt. En viktig grupp är sökmotorerna
som letar efter det inskrivna sökordet på olika webbsidor. På
många träfflistor hamnar sidor för vilka företag betalat
högt upp i träfflistan, de har köpt sig en plats i solen.
Är dessutom sökningen för vid får du alldeles för
många sidor i träfflistan att plöja igenom, tusentals träffar
är ingen ovanlighet. Det är lätt att falla av surfbrädan
och drunkna i alla oviktiga sidor.
Det finns även en annan kategori söktjänster
som är strukturerade som ämneskataloger.
Där har människor valt ut
och samlat webbsidor i olika kategorier.
Betydligt färre sidor, men betydligt mer
ordnat. Om du vill ha en översyn över
exempelvis ett nytt område eller ämne är
ämneskatalogen ett bra alternativ. Ingen
av fordonseleverna valde dock en ämneskatalog!
Som de allra flesta nätsurfare
använder de endast sökmotorer och är
vana att bara skriva in olika ord.
När jag själv försökte lösa
uppgiften
tog jag universitetens nät Sunet och valde
dess webbkatalog som är organiserad i
katalogiserade avdelningar med underavdelningar
följt av nya underavdelningar i
ett hierarkiskt system. Väl på Sunet skrev
jag in sökordet transporter.
Ingen särskilt sofistikerad och avancerad
söksträng, men på 10-15 minuter hade
jag ändå med hjälp av Sunet och andra
ämneskataloger
vaskat
fram flera intressanta webbplatser.
I första hand letade jag efter olika
intresseorganisationers och sammanslutningars
webbplatser med egna länklistor.
Länklistor som i sin tur ger ett fylligt
spektrum över hela transportsektorn.
Webbplatser med fina länklistor över
allt från berättelser om försvunna fartyg
till Naturskyddsföreningens listor över
bra miljöval.
Många elever är alltför ofta dåliga
på att hitta bra och användbara saker
i skolarbetet på nätet. De besöker och
behärskar sidor de redan är bekanta med,
exempelvis blocket.se för att titta på
och köpa saker eller Lunarstorm för att
träffa kompisar. Men de saknar strategier
för sin informationssökning vilket våra
frustrerade fordonselever ännu en gång
belyste.
sökslump
I höstas läste jag med stor behållning Textflytt och Sökslump
informationssökning via skolbibliotek utgiven av Myndigheten
för skolutveckling. Den intressanta skriften ingår som nummer 18
i serien Forskning i fokus. Professorerna Mikael Alexandersson och
Louise Limberg har
tillsammans med Annika Lantz-Andersson,
Lena Folkesson och Mimmi Kylemark
under tre års tid följt elva olika
klasser fördelade från skolår två upp till
tredje året på gymnasiet. Rapporten är
slutredovisning av skolutvecklingsprojektet
Helvetesgapet. Datorn i Utbildningen
har tidigare uppmärksammat
projektet, bland annat i temanumret om
informationssökning och lärande (6/02).
Artiklarna Eleverna upptäcker inte världen
själva (intervju med Limberg) och Tid
för samtal tid för utveckling (intervju med
Folkesson) fi nns tillgängliga på DiU:s
webbplats.
Vid genomläsningen av kapitel
sex
Skolnära skildringar ler jag igenkännande
gång på gång när forskarna redovisar
hur elever söker information på nätet.
Där fi nns eleven som tålmodigt scrollar
sida upp och ner av tusentals sökträffar
som sökmotorn listat utan att fundera på
möjligheten att kombinera fl era sökord
och snäva in sökningen.
När lärare påminner
om utdelade
länkar nöjer sig eleverna med att skumma
ingångssidorna för att se om de hittar
något av värde. De följer inte upp länkar
till undersidor. När man söker igenom
webbsidor presenterade i sökmotorns
träfflista är det mycket tidsparande
och användbart att söka efter sökordet
direkt på den presenterade webbsidan
(istället för att manuellt läsa igenom
allt där). Man går till menyraden överst
i webbläsaren, väljer Redigera därefter
Sök på denna sida (eller trycker kortkommandot
ctrl+f), skriver in sökordet i
dialogrutan så letar webbläsaren direkt
upp de ställen i texten där det sökta
ordet fi nns.
Forskarna såg aldrig några
elever
använda den möjligheten. Jag har inte
heller sett några elever använda sig av
det, såvida man inte tipsat dem om
det.
plus eller minus, eller ...
Eleverna läser inte igenom söksidornas egna hjälpsidor med nödvändiga
upplysningar om hur man optimerar sökningen. De kan därför komma
att söka med plustecken trots att den använda söktjänsten
inte stöder den funktionen. Eleverna gör ingen skillnad mellan olika
sökmaskiner, de använder samma strategi i samtliga utan att någonsin
kontrollera hur det fungerar konstaterar forskarna. Om några tecken används
för att förfi na sökningen är det uteslutande citationstecken
eller plustecken som ibland kombineras, inget annat.
Ingen av de observerade eleverna
sågs
använda sig av avancerade sökningar som
förfi nar möjligheterna med olika begränsningar.
Det visar sig vara liten skillnad
på hur eleven i de tidigare skolåren och
gymnasisten söker.Var är progressionen?
Mycket av skolarbetet fokuseras på
insamlandet, inte på lärandet.
Det fi nns många iakttagelser
att fundera
över: Lärarens goda intention att
eleverna inte fi ck skriva av (de skulle ju
försöka förstå texten på nätet) parerades
av eleverna med att de istället försökte
memorera det lästa. Vilket resulterade i
att de skrev lösryckta fragment fritt ur
minnet. Det är inte lätt! Bilder uppfattas
inte som särskilt användbara källor i vår
textbaserade skolkultur. En visuell kompetens
behöver erövras. Överhuvudtaget
är hela kapitel åtta om informationssökning
och kunskapsutveckling mycket
bra och lärorikt.
självkritisk som lärare
Gång efter gång presenterar forskare studier som entydigt pekar
i samma riktning. Eleverna blir lämnade ensamma i det undersökande
arbetet. Det är ofta av mekanisk och reproduktiv karaktär. Eleverna
fokuserar på själva faktasamlandet och proceduren i sig. Att bli
färdig är mer intressant än själva innehållet, sammanhangen
och förståelsen.
Det handlar alltså inte bara
om att
eleverna måste bli bättre på att hitta på
nätet. Det handlar om innehåll och tid
för att resa de rätta ingångsfrågorna, att
väcka undran. Tid och kompetens att
bearbeta materialet man får fram. Ny
kunskap bildas av associationer i en väv
av tidigare kunskap. Man måste veta
något för att kunna leta efter något.
Vilken förförståelse har eleverna egentligen
för uppgiften?
Det är hög tid att vi
lärare självkritiskt
börjar fundera på och resonera om hur
elevernas lärande kan sättas i fokus. Jag
skrev för ett knappt år sedan en artikel i
denna tidning om källkritik i vilken jag
påpekade vikten av att vi i skolan reser
friska frågor. Lätt att tycka och skriva!
Vilket utrymme ger vi egentligen för
verklig, genuin undran? Textfl ytt och
sökslump (vilken bra titel) påminner
återigen om hur inriktat det undersökande
arbetet allt för ofta är på att hitta
svaret. Vad lär sig eleverna? frågar
forskarna och mina självkritiska tankar
är redan igång!
lyfta fram lärandet
I förra numret av Datorn i Utbildningen redovisades i notisform Vetenskap
& Allmänhets undersökning av bland annat lärares syn på
forskningen. Sju av tio lärare ansåg att man kunde vara en bra lärare
utan att följa den pedagogiska forskningen. Jag undrar om inte några
av de lärarna skulle behöva bläddra i rapporten Textfl
ytt och sökslump? Här har forskare under tre år följt
elever och synliggjort viktiga frågeställningar som varje professionell
pedagog och skolbibliotekarie skulle behöva beakta.
Hur kommer vi ifrån sökandet
för
sökandets skull? Hur ger vi eleverna
tid att reflektera över det insamlade
materialet? Hur lyfter vi fram lärandet
istället för att som i dag när eleverna
ofta bara klipper och klistrar utan vidare
bearbetning av innehållet? Hur rustar vi
elevernas informationskompetens med
användbara strategier?
Forskningsrapporten Textfl
ytt och sökslump
stimulerar i allra högsta grad till
nödvändig refl ektion runt dessa viktiga
frågor. Läs den du också och fundera! Inte
skall vi väl lämna eleverna ensamma i
detta svåra arbete?
Skolverket och Myndigheten för skolutveckling
är oftast generösa med sina trycksaker. Du kan läsa
böcker och rapporter direkt på webben som pdf-filer.
Skriv sedan ut de kapitel du finner intressanta och behöver.
Är rapporten riktigt intressant kan du alltid beställa
det tryckta exemplaret, oftast till ett rimligt pris. Bra!
Internetbrus, en svensk blogg om söktjänster
och sökning på Internet: http://internetbrus.com
En innehållsrik guide till informationssökning
på Internet har Universitetsbiblioteket i Lund. Bland annat
beskrivs hur de vanligaste sökverktygen fungerar: www.lub.lu.se/safir/internet.html