Hur
gör du för att lära dina elever hur de kan hantera Internet på
ett säkrare sätt?
Förresten, vems
ansvar är det? SO-lärarens?
Klasslärarens
eller handledarens?
Svensklärarens?
Eller är det kanske
föräldrarnas ansvar att
se till så barnen beter
sig på ett säkert sätt
när de är ute på nätet.
Det är många saker det handlar om dessutom. Källkritik,
upphovsrätt eller hur man beter sig när man chattar är några
exempel. Det enklaste är ju att förbjuda chatt, mail och Lunarstorm
och bara låta dem använda webbsidor man själv tipsat om.
Frågan är väl bara hur det svarar
upp mot formuleringarna i Lpo om att
Skolan ansvarar för att varje elev efter
genomgången grundskola: kan använda
informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande
och lärande.
Skämt åsido, det kan vara svårt att få
till det och riktigt bra material som stöd
har saknats. De fl esta lärare jag känner
snickrar ihop något själva eller passar
på att puffa in goda råd om till exempel
källkritik när eleverna arbetar med egna
arbeten. Att många elever uppger att de
inte får undervisning i det informationssökning
är ett gott skäl att ta tag i det.
ansvar och mognad
När man frågar kollegorna vems ansvar det är att undervisa om
källkritik, eller i vilken ålder eleverna är mest mottagliga
varierar svaren kraftigt. En del tycker det är lagom att diskutera det
i femman, andra tycker det är alldeles för tidigt i sjuan eftersom
eleverna ännu inte är tillräckligt mogna då.
Min personliga åsikt är att det inte
spelar så stor roll om samtliga elever är
tillräckligt mogna hur länge skulle
man vänta i så fall? Om några lär sig att
själva avgöra hur tillförlitlig sidan är och
resten får uppfattningen att alla sidor
inte är att lita på så är väl det ett gott
resultat? Och när eleverna blir osäkra kan
de fråga läraren.
ploppande rutor
Jag frågade en av eleverna hur hon avgör en sidan tillförlitlighet.
Jo, sa hon, om det är mycket reklam
på sidan och ploppar upp rutor så litar jag
inte så mycket på den. Om man hamnar
på svt:s sidor och de nyss gjort ett reportage
om ämnet jag söker på litar jag på
det. De brukar ju vara tillförlitliga.
Jag sa inget om att det inte fi nns någon
absolut objektivitet eller att man inte
ska lita på media, det tyckte jag hade
varit att krångla till det för henne. Hon
hade ju med hjälp av magkänsla lyckats
genomskåda någonting viktigt som
räcker ganska långt.
Tillbaka till vem ansvar det är. Om du
inte vet, ta ansvaret själv! Kanske har
vi sagt så många gånger att IT ska vara
ett naturligt redskap i vardagen att
vi glömt att vi också emellanåt måste
undervisa om redskapet?
En orsak till att många lärare inte
undervisar i sökteknik är kanske svag
tilltro till sitt eget kunnande? Jag som
inte ens kan katalogsöka och mest googlar, jag
har väl inget att tillföra. Ungdomarna kan
nog mycket mer än jag..
Då undrar jag, hur livsviktigt är det att
eleverna eller du kan det till vardags?
Nu ryser alla lärare (och bibliotekarier)
som är experter på informationssökning,
men jag menar att med Google och de vanligaste sökknepen
kommer man
ganska långt. Övning ger också färdighet
och man bör få tillfälle ofta för att bli
säker. Det gäller både lärare och elever.
Varför inte lägga in Veckans sökmästare
stående på schemat
När det gäller sökteknik
och undervisning
om källkritik fi nns det många goda
exempel där skolbibliotekarien ingår i
arbetslaget och planeringen. När eleverna
är på skolbiblioteket får de stöd och hjälp
av bibliotekarien som är väl insatt i det
arbete eleverna håller på med. För andra,
som inte har någon skolbibliotekarie, kan
Säker på nätet, ett utbildningspaket
om säkrare Internetanvändning från
Medierådet vara till hjälp.
säkert startpaket
Tillsammans med mina elever har jag använt Säker på nätet.
Materialet är utformat för elever i åldern 8-10 år, så
mina femteklassare är egentligen lite för stora. Men hittills
har det fungerat väl även för dem och det satte igång ett
samtal om vad man kan och behöver kunna bland eleverna.
Visserligen kan jag de här
sakerna,
men många av mina kompisar kan inte
så mycket. Det skulle vara lagom att göra
det här i 3:an ungefär, menade en elev.
En annan elev sa att det kanske vore
bättre att lära sig om sökning i samband
med ett verkligt arbete, inte på det här
sättet med påhittade uppgifter. Det är
ju det vanligaste sättet att lära sig, men
det blir ofta så att någon i gruppen kan,
några till i gruppen lär sig under tiden
och någon sitter hela tiden längst bak och
vågar aldrig klämma ur sig några frågor
när det går för snabbt. Att åtminstone
någon gång ha en styrd uppgift för att se
till att alla lär sig på egen hand är kanske
inte är så dumt?
Hittills har vi testat nättestet,
en frågelek
som tar upp olika aspekter av säkrare
Internetanvändning. Eleverna besvarar
frågor om hur de hanterar personuppgifter
på Internet, om vett och etikett
på nätet samt om chattspråk. Testet är
lättsamt och det går inte att svara fel,
vilket är ett plus. Meningen är ju inte
i första hand att kolla vad de kan utan
snarare att hjälpa dem att tänka kring de
här frågorna. Om de svarar fel kommer
en skylt upp som hjälper dem att tänka
till, och de kommer inte vidare innan de
har funderat igenom frågan och kommit
fram till rätt svar.
När eleverna är klara kan
de skriva
ut ett fi nt diplom vilket många yngre tycker
är skoj.
föräldraprat
En riktigt bra övning är hemläxan om säkerhetsregler på
nätet.
Eleverna får helt enkelt ta
hem ett
arbetsblad med femton påståenden om
säkerhetsregler på nätet. Barn och föräldrar
får tillsammans värdera påståendena
och rangordna hur viktiga de är.
I min klass ansåg elever och föräldrar
att viktigast av allt var påståendet
Jag lämnar aldrig ut personuppgifter i ett
chattrum eller på en webbplats. Påståendet
Jag berättar för en vuxen om jag stöter på
något konstigt eller som gör mig arg eller
ledsen kom på andra plats och som trea
kom Jag frågar alltid mina föräldrar om
lov innan jag köper något på nätet vilket
säkert speglar en skräck som många
föräldrar har.
Den här övningen innebär
ett bra
tillfälle för föräldrarna att prata igenom
Internetanvändning och säkerhetsfrågor
med sina barn, vilket jag tycker är
strålande, både i min roll som lärare och
som förälder.
Jag tog också hem ett frågeformulär
och prövade frågorna tillsammans med min 13-åring och det blev
ett väldigt bra samtal som förmodligen inte hade blivit av på
samma strukturerade sätt utan stöd. Så varför inte prova
materialet, både med eleverna och de egna barnen.