Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Behövs Föreningen Datorn i utbildningen?

Föreningen Datorn i utbildningen och tidskriften är en ideell verksamhet. Den är själv- finansierad och inte vinstdrivande. Den bygger på en idémässig grund – att lärarkåren och skolan behöver en mötesplats för att dela erfarenhet av IT som verktyg för lärandet och tankar kring detta. Det är fint. Men behövs föreningen och tidskriften?

Just nu kan vi se detta i relation till förnyelsen av prenumerationer - tidskriftens huvudintäkt. Många av det knappa tre tusental som prenumererar brukar ge oss massor av beröm, när vi möts. Men det är ju en liten skara, både för budskapet och för tidningens nivå. Behövs den?

Vi kan också se det i relation till våra årliga konferenser och debatten om IT och lärande. Här har vi tagit rejäla kliv in på den offentliga arenan, med både utvecklingen av DIU och med SVIT-konferenserna. Förra årets arbete fokuserades på att utveckla tidskriften och genomföra det nya SVIT-greppet för konferenser: regionala konferenser arrangerade av breda kommittéer och med lokal dialog, samverkande i ett nationellt samtal kring IT och medier i lärandet. Vi har uppnått vissa resultat:

Ett stärkt regionalt engagemang. Ett exempel är de breda partnerskap som växte fram kring SVIT04 i exempelvis Dalarna, Gävleborg, Norr/Västerbotten och Örebro. En stark respons vid mötet med de regionala arrangörerna från hela landet på Myndigheten för skolutveckling den 14 december gav uttryck för betydelsen av detta. De regionala föreningar som växer upp, inledningsvis som ”Handledarföreningar” från ITiS, nu som regional förening inom FDIU. I Stockholm och Göteborg pågår diskussionen som bäst. Initiativen är viktiga. Regionala SVIT-arrangemang kan bli ett forum för dem.

De nationella aktörer som har gått samman kring SVIT-arrangemangen på ett sätt de inte gjort på länge. År 2004 på försök, inför 2005 med större bestämdhet och dubblat ekonomiskt åtagande. Detta är ett betydelsefullt steg.

Frågorna om samspel mellan medier och IT, det djupare perspektivet kring lärande och skapande, som har lyfts upp som huvudfråga på en nationell konferens för första gången med både forskar- och praktikerbelysning. Den kompletterande publiceringen inom ramen för en forskardialog i Kollegiet och i Datorn i utbildningen är delar i denna fokusering.

Det pågår en förvandling av FDIU till en regionalt verksam förening, från en förening som mestadels verkat genom tidningen och årliga konferenser. Att driva detta i en intresse-förening, ej begränsad till en myndighetsverksamhet, har stora fördelar genom att ta vara på enskilda initiativ och ideellt engagemang. Det har visat sig hållbart i ett tjugoårigt perspektiv.

Det pågår ett arbete kring skapandet av en färdkarta och visioner för IT och medier i skola. FDIU är med och driver detta. Utan karta irrar det regionala och nationella arbetet utan riktning.

Vi tror att detta arbete, i samspel mellan enskilda, lokala och nationella aktörer, forskare och praktiker, måste fortsätta, fördjupas och konkretiseras. Nu arbetar vi för att förankra detta i en långsiktig satsning på regionala nätverk och fortsatt dialog om en nationell vision.

Behövs det? Och behövs vi? Det är du som ger svaret!

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 1 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 050227