Föreningen Datorn
i utbildningen och tidskriften är en ideell verksamhet. Den är själv-
finansierad och inte vinstdrivande. Den bygger på en idémässig
grund att lärarkåren
och skolan behöver en mötesplats för att dela erfarenhet av IT
som verktyg för lärandet
och tankar kring detta. Det är fint. Men behövs föreningen och
tidskriften?
Just nu kan vi se detta i relation till förnyelsen
av prenumerationer - tidskriftens
huvudintäkt. Många av det knappa tre tusental som prenumererar brukar
ge oss
massor av beröm, när vi möts. Men det är ju en liten skara,
både för budskapet och
för tidningens nivå. Behövs den?
Vi kan också se det i relation till våra
årliga konferenser och debatten om IT och
lärande. Här har vi tagit rejäla kliv in på den offentliga
arenan, med både utvecklingen
av DIU och med SVIT-konferenserna. Förra årets arbete fokuserades
på att utveckla
tidskriften och genomföra det nya SVIT-greppet för konferenser: regionala
konferenser
arrangerade av breda kommittéer och med lokal dialog, samverkande i ett
nationellt
samtal kring IT och medier i lärandet. Vi har uppnått vissa resultat:
Ett stärkt regionalt engagemang. Ett exempel är
de breda partnerskap som växte fram
kring SVIT04 i exempelvis Dalarna, Gävleborg, Norr/Västerbotten och
Örebro. En
stark respons vid mötet med de regionala arrangörerna från hela
landet på Myndigheten
för skolutveckling den 14 december gav uttryck för betydelsen av detta.
De regionala föreningar som växer upp, inledningsvis som Handledarföreningar
från ITiS, nu som regional förening inom FDIU. I Stockholm och Göteborg
pågår
diskussionen som bäst. Initiativen är viktiga. Regionala SVIT-arrangemang
kan bli
ett forum för dem.
De nationella aktörer som har gått samman
kring SVIT-arrangemangen på ett sätt de
inte gjort på länge. År 2004 på försök, inför
2005 med större bestämdhet och dubblat
ekonomiskt åtagande. Detta är ett betydelsefullt steg.
Frågorna om samspel mellan medier och IT, det
djupare perspektivet kring lärande
och skapande, som har lyfts upp som huvudfråga på en nationell konferens
för första
gången med både forskar- och praktikerbelysning. Den kompletterande
publiceringen
inom ramen för en forskardialog i Kollegiet och i Datorn i utbildningen
är delar i
denna fokusering.
Det pågår en förvandling av FDIU till
en regionalt verksam förening, från en förening
som mestadels verkat genom tidningen och årliga konferenser. Att driva
detta
i en intresse-förening, ej begränsad till en myndighetsverksamhet,
har stora fördelar
genom att ta vara på enskilda initiativ och ideellt engagemang. Det har
visat sig
hållbart i ett tjugoårigt perspektiv.
Det pågår ett arbete kring skapandet av
en färdkarta och visioner för IT och medier
i skola. FDIU är med och driver detta. Utan karta irrar det regionala och
nationella
arbetet utan riktning.
Vi tror att detta arbete, i samspel mellan enskilda,
lokala och nationella aktörer,
forskare och praktiker, måste fortsätta, fördjupas och konkretiseras.
Nu arbetar vi för
att förankra detta i en långsiktig satsning på regionala nätverk
och fortsatt dialog om
en nationell vision.
Behövs det? Och behövs vi? Det är du
som ger svaret!