Mediernas
kultur har ett oerhört inflytande i dagens samhälle. Vi måste
se till att eleverna känner sig delaktiga i möjligheterna att själva
aktivt verka inom olika medier under sin skolgång, menar Hans Örtegren,
lärarutbildningen i Umeå.
Jag minns från min egen skoltid när vi
fick ett språklabb på skolan. En rullbandspelare
körde igång i varje bås, och
läraren kunde lyssna på mitt uttal. Via
mikrofon kunde läraren kommentera
uttalet, men jag kunde även själv spela
upp och jämföra med en bandad röst. Vi
sysslade med denna form av inlärning
under några lektioner, sedan dröjde det
till mina språkstudier vid universitetet
innan jag kom i kontakt med ett liknande
labb, även då i mycket blygsam skala.
Var det något fel med dessa storstilade
satsningar? Ja, kanske hade man inte
riktigt tänkt på att man, hur nyttigt det
än borde vara, ganska fort blir trött av att
bara höra sin egen röst, möjligen rättad av
läraren. Kommunikationen kändes liksom
instängd, rentav inburad. Man pratade
mest med sig själv, främst genom att exakt
återge vad någon annan talat in.
Det är i gestaltandet vi blir offentliga
och synliga skriver Lena Aulin-Gråhamn
och Jan Thavenius vid Malmö högskola i
boken Kultur och estetik i skolan, Rapporter
om utbildning 9/2002.
Och i språklabbet lämnades inte särdeles
mycket plats för gestaltande, för
dialog och kommunikation med andra.
gestalta kunskaper
Hur ser det ut i dagens skola? Dagens digitala medier erbjuder eleverna goda
möjligheter till kommunikativitet, men används dessa möjligheter
i skolan? Det beror förstås mycket på om användandet av
olika medier sker i syfte att eleverna själva skall gestalta sina kunskaper
och erfarenheter för en vidare publik än för läraren.
Jag vill visa på att det, trots hinder,
finns möjliga vägar att utforma arbetet
i skolan så att eleverna i högre utsträckning
ges tillfälle och uppmanas att producera
och presentera sina arbeten med
hjälp av flera olika medier.
Ett hinder är att vår skola i mångt
och mycket präglas av en skriftspråkets
kultur. Skolan är byggd efter modellen
sittplatser och skrivbord. I samband med
betonandet av arbete i mindre grupper
har skolans design förändrats i riktning
mot fler grupprum och färre traditionella
klassrum. Många skolor har försökt få till
stånd hemklassrum, där större delen av
undervisningen sker i lokaler där flera
olika ämnen kan samsas utan att eleverna
behöver flytta sig mellan olika lokaler.
Undantaget är de laborativa lokalerna,
som bild, slöjd, musik, teknik, hemoch
konsumentkunskap, idrott, kemi
och fysik.
I den mån ämnesövergripande arbeten
sker i skolan, försvåras detta i allmänhet
i grundskolans senare år, samt inte minst
på gymnasienivå, bland annat på grund
av att betyg sätts i enskilda ämnen och
kurser. Schemapositioner i de särskilda
lokalerna i laborativa ämnen försvårar
även samarbete mellan dessa och andra
ämnen.
moment 22
Ett sätt att lösa detta har varit att införa en skola utan timplan,
med möjligheter att tematisera undervisningen och periodvis integrera olika
ämnen. Det har visat sig att ämnen som bild, slöjd och musik
ofta stått utanför detta samarbete, ofta med hänvisning till
dessa ämnens behov av särskilda lokaler. Ser man pessimistiskt på
detta har vi ett slags moment 22. Möjligheten att få med flera olika
medier, som bild, musik och slöjd i integrerad undervisning tas inte till
vara eftersom dessa ämnen är mediespecifika. Istället är
det främst de ämnen som kan underordnas skriftspråkets kultur
som kan utveckla ämnesintegrerade arbetsformer och de riskerar således
att förbli skriftspråkliga.
Ser man optimistiskt på situationen i
skolan och de utmaningar vi står inför
kan man dock hitta tre goda utvecklingsmöjligheter:
att erbjuda verkstadsytor för produktion
olika medier som kan användas
i fl era olika ämnen, särskilt
när man vill arbeta ämnesövergripande.
att utveckla möjligheterna till presentationer
av elevernas arbeten i
olika medier.
att genom att satsa mer på att
utvidga skolans verksamhet till att
producera och presentera arbeten
i miljöer också utanför skolan, till
målgrupper också utanför skolan.
Förebilder till dessa arbetsformer fi nns
bland annat vid många medieprogram
på gymnasiet där ämnesövergripande
projekt ofta genomförs för att efterlikna
situationer man möter i yrkeslivet.
Med hjälp av den digitala tekniken kan
även sådan produktion och presentation
ske digitalt. Arbeten kan läggas ut på
skolans hemsida, eleverna kan skapa egna
forum och redovisningar kan ske i form
av såväl musik, bild, rörlig bild som i
skriftlig eller muntlig form.
förmedla lärdomar
I synen på skolan har vi gått från att eleven i skolan skall
lära sig, till att eleven skall lära sig att veta hur hon/han kan
lära sig. Därmed skall eleverna lära sig inte för skolan
utan för livet, för att kunna stå på egna ben efter skolan.
Kanske är det dags att föra diskussionen
vidare och skapa bättre möjligheter
för eleverna att lära sig hur man i olika
medier kan visa vad man har lärt sig.
Kunskapen att mediera och på ett bra
sätt förmedla sina lärdomar, kunskaper,
insikter, frågeställningar är kanske bland
de viktigaste kunskaper vi behöver i såväl
yrkesliv som till vardags.
Mediernas kultur har ett oerhört infl ytande
i dagens samhälle. Vi måste se till
att våra elever känner sig delaktiga i möjligheterna
att själva aktivt verka inom
olika medier under sin skolgång.
Eleverna behöver lära sig att både kritiskt
granska olika mediers uppbyggnad
och funktion, samt att själva få redskap
att uttrycka sig i olika medier. Att göra
detta utan att inbegripa att eleverna
identifi erar och riktar sig till sina målgrupper,
vore att missa poängen med
att medier just skall användas för att
kommunicera.
För att åstadkomma detta krävs en
strategi som gör det möjligt för elever
att såväl lära mer om olika mediers
specifi ka egenskaper, som bild, slöjd,
design, musik, dans, muntlig och skriftlig
framställning. Men strategin skall
även i ämnesövergripande verksamhet
göra det möjligt att förena fl era olika
produktionssätt och presentationsvägar,
till exempel via fi lm, grafi sk form, design
och multimedia.
andra arbetsformer
Förutom att omdisponera lokaler och hitta kreativa lösningar inom
varje skola, krävs att arbetsformerna utvecklas mer i riktning mot vad
jag brukar kalla för estetiska kunskapsprocesser (se nedan).
INSTRUMENTELLA
LÄROPROCESSER
Eleven
som en behållare för kunskap
Läraren som förmedlare av redan färdig
kunskap
Enstämmig skolmiljö
Fakta
Atomisering
Fast textbegrepp
Svar utan frågor
Automatiserad kunskap
Reproduktion
Snävt kunskapsbegrepp
Ytkunskap
Förväntad kunskap
Fasta begrepp
Entydig kunskap
Vertikalt medieringsbegrepp
ESTETISKA
LÄROPROCESSER
Eleven
som medskapare i en kunskapsprocess
Läraren som iscensättare av kunskapsituationer
Flerstämmig skolmiljö
Upptäckt
Transfer, överskridning
Vidgat textbegrepp, multimodalitet
Kunskap ur dialog
Främmandegörande kunskap
Kreativitet
Vidgat kunskapsbegrepp
Djupkunskap
Förvånande kunskap
Skapande begrepp
Mångtydig kunskap
Horisontellt medieringsbegrepp
Ur
En kulturskola för alla, en kunskapsöversikt
av Hans Örtegren och Anders Marner, publicerad av Myndigheten
för skolutveckling. Den fi nns att ladda ner som pdf-fi
l från myndighetens webbplats: www.skolutveckling.se
För att åstadkomma en kulturskola för alla
bör vi börja i det lokala, i det lilla och blicka utåt.
Hur kan vi på vår skola få många
bäckar små att bilda en å? Hur kan vi i
våra handlingsplaner verka för att varje
elev får tillfälle att vara med i både produktion
och presentation av de estetiska
läroprocesser de deltar i?
För detta krävs en ökad satsning
på skapandet av medieverkstäder, där
elever och lärare kan arbeta med fl era
olika medier. Konkret bör skolorna ha
tillgång till digitala hårdvaror i form
av datorer, scannrar, skrivare, kameror,
mikrofoner med mera. Man bör även ha
tillgång till enklare former av redigeringsmöjligheter
och mjukvaror för att
skapa en medieverkstad rustad för att
arbeta med fl era olika uttrycksformer.
Sist, men inte minst, behöver skolans
personal fortbildas för att kunna hantera
utrustning och instruera elever. Medieansvariga
som bygger upp och driver en sådan verksamhet kan med fördel värvas
bland ämnesspecifi ka specialister inom
bild- och musikområdet, som har intresse
för och erfarenheter av att arbeta brett
och ämnesövergripande med estetiska
läroprocesser.
medborgerlig kompetens
Det demokratiska samhället, där yttrandefriheten är central,
innefattar inte endast att lägga sin röst, eller endast
det verbala yttrandet. De demokratiska uttrycksformerna innefattar också
bilden. Därför är digital bildbehandling i dag en medborgerlig
kompetens. I dag pågår också en kamp om det offentliga rummet
där kommersiella intressen, ofta med sexistisk betoning, kan köpa
sin visuella presentationsplats i form av reklamskyltar.
Detta är en utmaning för en fl erstämmig
skola, där fl era olika uttryckssätt
samverkar, för att få eleverna aktiva
i utåtriktade verksamheter som har
betydelse för mottagare både inom och
utanför skolans väggar.
På detta sätt kan estetiska läroprocesser
vara en del av skolans alla ämnen, förutsatt
att man där kan se något nytt med
andra ögon. Det sker bäst om eleverna
kan jobba med fl era olika medier och
eftersträva att delge andra resultatet av
sitt arbete.
I en flerstämmig skolmiljö verkar
elever och lärare för att skapa en anda där
lärande innefattar att i praktisk handling
kunna producera kunskap och presentera
den för andra. Det är en skola där eleverna
stimuleras till att använda estetiska läroprocesser
för att bättre kunna förankra
sina kunskaper och föra dem vidare.
I detta sammanhang blir det viktigt
att satsa på fl er produktionssätt och presentationsformer
i skolan. Det innebär
att verka för användandet av fl era olika
uttryckssätt i samverkan som kommunikationssätt.
Vi behöver utmana skolans
traditionella skriftspråkskultur.