Varje
år bjuder Göteborgs Filmfestival på många intressanta
seminarier för pedagoger under Skolbiodagen. Ett av årets seminarier
handlade om digitalt berättande Digital storytelling.
Julia Granath från
Film i Skåne presenterade
bakgrunden, de
bärande idéerna för
digitalt berättande och
visade inspirerande
fi lmer som på ett bra
sätt illustrerade konceptet.
Vad är det som är speciellt
med Digital
storytelling och som skiljer det från multimediaproduktioner
i allmänhet?
En grund är att historierna
bygger på
människors personliga berättelser, att
de är korta ungefär som populärmusik
i längd att man använder stillbilder,
rörliga bilder, musik och/eller miljöljud,
berättarens röst samt att dessa ingredienser
förs samman och redigeras till en
kortfi lm i ett program som Moviemaker
eller Imovie.
digital nutid
Genom vår historia har berättandet varit centralt för att föra
vidare erfarenheter och kunskaper både på ett personligt och samhälleligt
plan. Varifrån kommer vi, vilka är vi, vart är vi på väg?
Det muntliga berättandet har skett på ställen som vid lägerelden,
på torgen, vid nattningen av barnen, vid köksbordet och i klassrummet.
Var tid har sina former för
att stödja
berättandet och distribuera dem. Under
min barndom var mor- och farföräldrars
fotoalbum och morfars smalfilmer källor
som födde många berättelser om vår släkt
och dess historia.
Under de första åren
i skolan var bildplanscher,
kartor och bildband stöd för
frökens berättelser. Numera samlas vi
kring datorn eller framför en storbildstv
eller projiceringsduk i skolan och
och i hemmen för att ta del av nutidens
berättelser.
Digital storytelling har sitt ursprung
i San Fransisco. Starten var i början av
1990-talet och det har nu vuxit till
något som kan betraktas som en rörelse.
I Sverige erbjuder organisationer som
Film i Skåne och Film Stockholm kurser
för lärare i metodiken kring digitalt
berättande.
stöd för berättelsen
Det finns så mycket bra historier som människor bär på
och nu kan vi göra personliga historier starka med stöd av digital
teknik. Ett tips är att börja med att skriva ner ett manus och samla
bilder till berättelsen, sa Julia Granath. Muntlig berättartradition
digital teknik
Som stöd till manusarbetet
finns sju
element inom Digital Storytelling.
Poängen berättelsen ska ha en
poäng och ett budskap.
Dramaturgin avslöja inte poängen
i början utan bygg upp en spänning
som gör att vi sitter kvar och lyssnar
till slutet.
Det känslomässiga skapa igenkänning
som gör oss emotionellt
berörda
Den egna rösten den är personlig,
säger något om berättaren och skapar
närhet till åhörarna
Ljudillustrationer musik och
miljöljud är viktiga för att skapa
stämning
Disposition redigering av bilder och
ljud är central. Till exempel så skapar
snabba klipp eller långa sekvenser
helt olika upplevelser. Berätta inte
vad åhörarna ser, vi ska inte skapa
en bildvisning. Julia ger rådet att
förmedla känslor, inte det uppenbara,
samt att snåla med bilderna att vara
ekonomisk i berättandet.
Tempot. Det sjunde och sista elementet
behandlar tempot. Rytmen
i historien är central för att behålla
åhörarnas intresse vid liv.
I samtal med pedagoger i publiken
efter Julia Granaths seminarium visade
det sig att många av dem kände sig
inspirerade att testa digitalt berättande
med sina elever.
enkel utrustning
Vad behöver man i skolan för utrustning för att kunna arbeta
med Digital storytelling? I sin enklaste form räcker det med en digitalkamera
och/eller en bildskanner för att läsa in foton eller bilder som eleverna
skapat själva samt en mikrofon för att tala in berättarrösten.
Tillgång till en digital videokamera tillför berättandet en
ytterligare dimension.
Av mjukvara behövs ett videoredigeringsprogram,
ett bildbehandlingsprogram
och ljudredigeringsprogram.
Har ni Windows XP i era datorer ingår
Moviemaker som fungerar bra som redigeringsprogram
för filmen och Macägare
brukar ha tillgång till Imovie som fyller
samma funktion.
För er som vill ha tips om fri programvara
och manualer till att arbeta med ljud
och bild så har Multimediabyrån resurser
för dessa ändamål.
elevernas berättelser
Nu brukar handhavandet och eventuella tekniska problemen lösa sig. Eleverna
har i regel god kompetens inom dessa områden och de är dessutom goda
problemlösare.
Lärarens främsta uppgift är att locka
fram elevernas personliga berättelser och
få dem att våga föra fram dem samt att
ge dem en trygghet i berättandet genom
att stötta dem i tillämpningen av de sju
elementen.
Bosse Andersson
artikel.länkar
Länkar till digitalt berättande Digital
Bridge är en ideell förening vars ändamål är
att främja utvecklingen av digitalt berättande och digital
storytelling i Skandinavien. Webbplatsen bjuder på länkar,
filmer och historik inom området: www.digitalbridge.nu
Film i Skåne är ett regionalt resurs-
och produktionscentrum för film och video vars uppdrag är
att främja filmverksamhet i Skåne: www.filmiskane.se
Film Stockholm är Stockholms läns kunskapscentrum
för film och nya medier. Organisationen arrangerar kurser för
lärare i bland annat digitalt berättande: www.filmstockholm.se
Center for Digital Storytelling, Berkeley University
är organisationen som startade rörelsen. På webbplatsen
finns tips, artiklar, länkar och annat smått och gott:
www.storycenter.org
Capture Wales, digitala berättelser med
vanliga människor i Wales om familj, minne, passion och så
vidare. Berättelserna och webbsajten är ett resultat av
ett projekt i samarbete med BBC och Daniel Meadows: www.bbc.
co.uk/wales/capturewales
BBC har också anordnat workshops runt om
på andra platser i England för att låta människor
berätta sina historier digitalt: www.bbc.co.uk/tellinglives/