Skriva själv, kopiera
eller klippa och klistra
- När lärarna ger tydliga och avgränsade uppgifter och följer
upp arbetet under gång minskar risken för att eleverna plagierar
skolarbeten på Internet. Det menar Niklas Nordlund, som står
bakom Skolweb, en av de största svenska skolarbetssajterna.
- Som lärare måste man hitta den rätta mixen av olika uppgifter
för eleverna: Ge dem möjlighet att uttrycka egna åsikter, göra
jämförelser och sammanfattningar, säger Per Åsberg lärare
på Rudbecksskolan i Örebro. Läs
mer
Söka och hitta kopierade
skolarbeten
Det finns och har alltid funnits en grupp elever som fuskar, med eller utan
Internet. En risk med olika söktjänster är att skolledare och
lärare invaggas i en falsk trygget. Datorn i Utbildningen har testat och
jämfört söktjänsten Urkund med två fria sökmotorer.
Här redovisas några typfall. Läs
mer
Läraren - pedagog
eller kontrollant
Ny teknik som sms och Internet innebär nya möjligheter för de
elever som fuskar, men det är inte tekniken i sig som skapar fusk. Vad
skolor, i stället för att jaga elever, bör satsa på är
mer tid och resurser på samtal och utbildningar om frågor som rör
lärande och kunskap i vid mening skriver Bosse Andersson som recenserar
Urkund, en tjänst för att söka plagierade skolarbeten. Läs
mer
Dialog eller kontroll?
Vill vi stimulera samarbete, fritt och självständigt kunskapssökande,
så måste vi vara öppna för nya möjligheter till
samarbete - men ställa kvalitetskrav på eleverna, skriver Peter
Becker i en ledarkommentar. Läs
mer
Genmäle från företaget Urkund
Läs
mer
Replik från redaktören
Läs
mer
Följ den pågående debatten i Kollegiet
Diskussion i Kollegiet
Skoldatanätets resurs Kolla källan!
Kolla källan!