DIU 3/2002 debatt kring kopiering från Internet
Replik från redaktören:
Brett perspektiv nödvändigt
Datorn i utbildningen tar i
nr 3/2002 upp elevers
användning av material hämtat från nätet.
Vi gör en bred, relativt kort översikt med många
vinklar. Vi belyser frågan med röster från skolfolk
och med ett intressant examensarbete från högskolan i
Malmö, vilket pekar ut några intressanta nya perspektiv.
Vi gör en självständig test av några kontrollmetoder
på Internet mot kopiering. Och avslutar med en recension
av en nättjänst, Urkund, som marknadsförs mycket
aktivt som en lösning. Vi har försökt att ge en
kort men ändå allsidig analys i en fråga som
diskuteras på åtskilliga skolor.
Företaget Urkund har reagerat.
De känner sig förtalade. I en lång detaljerad
genomgång söker de försvara sig.
Vår bedömning av
Urkund vilar på två grunder. Det ena är en test
av Urkunds teknik. Med en serie enkla test som få
skolor har tillfälle att göra, hoppas vi bidra
till dessas beslutsunderlag. Resultatet antyder att gratis söktjänster
på nätet (Google, All-the-web) kan fungera med ungefär
samma precision som Urkund.
Det andra är en analys av Urkunds material. Kärnfrågan
här är deras påstående
"Genom Urkund finns det nu möjlighet att på ett
effektivt sätt lösa problemet utan att vare sig förändra
en fungerande pedagogik, göra tunga investeringar eller tvingas
till någon form av omfattande arbete."
Här utlovas lösningen. Vi är övertygade
om att så enkelt är det inte. Dessa frågor måste
tacklas mycket bredare, och med pedagogiskt genomtänkta metoder,
annars riskerar skolorna att hamna i onödiga inköp av
dellösningar som är farliga genom att de inger en falsk
trygghetskänsla. Ökad medvetenhet bland både lärare
och elever är som vanligt en viktig metod att komma tillrätta
med problemen. Tillsammans med en del verktyg.
Datorn i utbildningen hoppas
på en fortsatt diskussion. En central fråga är
förstås den som ovan nämnda examensarbete pekar
på: hur ser vi och våra elever på skillnaden
mellan att kopiera respektive att kritiskt använda material från
nätet? Carina Näslundh och Bosse Andersson har
tillfört nytt stoff med sin kombination av en saklig analys och
en polemisk recension. Vi kommer att fortsätta att publicera inlägg
som bidrar till skolornas arbete med frågorna kring kopiering
från Internet. Det är också bra att Urkund deltar i denna debatt.
Vi vill passa på att peka
på att det redan pågår en debatt kring detta
i Kollegiets forum och att även mycket värdefullt material
finns på Skoldatanätets Kolla källan!
Vi på redaktionen är
stolta, men inte nöjda med vår bevakning av temat.
Vi och läsarna får komma igen till frågan. Välkommen
med inlägg!
Peter Becker
chefredaktör
Maila oss din kommentar!
Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!