DIU 3/2002 debatt kring kopiering från Internet

Replik från redaktören:
Brett perspektiv nödvändigt

Datorn i utbildningen tar i nr 3/2002 upp elevers användning av material hämtat från nätet. Vi gör en bred, relativt kort översikt med många vinklar. Vi belyser frågan med röster från skolfolk och med ett intressant examensarbete från högskolan i Malmö, vilket pekar ut några intressanta nya perspektiv. Vi gör en självständig test av några kontrollmetoder på Internet mot kopiering. Och avslutar med en recension av en nättjänst, Urkund, som marknadsförs mycket aktivt som en lösning. Vi har försökt att ge en kort men ändå allsidig analys i en fråga som diskuteras på åtskilliga skolor.

Företaget Urkund har reagerat. De känner sig förtalade. I en lång detaljerad genomgång söker de försvara sig.

Vår bedömning av Urkund vilar på två grunder. Det ena är en test av Urkunds teknik. Med en serie enkla test som få skolor har tillfälle att göra, hoppas vi bidra till dessas beslutsunderlag. Resultatet antyder att gratis söktjänster på nätet (Google, All-the-web) kan fungera med ungefär samma precision som Urkund.
Det andra är en analys av Urkunds material. Kärnfrågan här är deras påstående
"Genom Urkund finns det nu möjlighet att på ett effektivt sätt lösa problemet utan att vare sig förändra en fungerande pedagogik, göra tunga investeringar eller tvingas till någon form av omfattande arbete."
Här utlovas lösningen. Vi är övertygade om att så enkelt är det inte. Dessa frågor måste tacklas mycket bredare, och med pedagogiskt genomtänkta metoder, annars riskerar skolorna att hamna i onödiga inköp av dellösningar som är farliga genom att de inger en falsk trygghetskänsla. Ökad medvetenhet bland både lärare och elever är som vanligt en viktig metod att komma tillrätta med problemen. Tillsammans med en del verktyg.

Datorn i utbildningen hoppas på en fortsatt diskussion. En central fråga är förstås den som ovan nämnda examensarbete pekar på: hur ser vi och våra elever på skillnaden mellan att kopiera respektive att kritiskt använda material från nätet? Carina Näslundh och Bosse Andersson har tillfört nytt stoff med sin kombination av en saklig analys och en polemisk recension. Vi kommer att fortsätta att publicera inlägg som bidrar till skolornas arbete med frågorna kring kopiering från Internet. Det är också bra att Urkund deltar i denna debatt. Vi vill passa på att peka på att det redan pågår en debatt kring detta i Kollegiets forum och att även mycket värdefullt material finns på Skoldatanätets Kolla källan!

Vi på redaktionen är stolta, men inte nöjda med vår bevakning av temat. Vi och läsarna får komma igen till frågan. Välkommen med inlägg!

Peter Becker
chefredaktör

Maila oss din kommentar!



Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 020428