Untitled Document
av: Carina Näslundh,
e-post: carina.naslundh@canit.se
Skriva själv,
kopiera
eller klippa och klistra
Fuskat har
elever gjort i alla tider och på olika
sätt. Med hjälp av Internet är det lättare än
någonsin tidigare att kopiera, men det är också
lättare att via Internet avslöja fuskaren.
Men bäst
är, självfallet, att inte ge utrymme för
kopiering. Och det är en pedagogisk uppgift att
hitta rätt arbetssätt och utmana nyfikenheten.
Elever publicerar
sina skolarbeten på
de olika skolarbetssajterna på Internet.
Andra elever plagierar arbetena och
lärarna är chanslösa. Det budskapet har
trummats ut via medierna under våren.
Ett företag har slagit mynt av problemet
och säljer en sökmotor för skolarbeten
till landets skolor. Frågan är om ökad
kontroll är lösningen på problemet.
tydliga uppgifter
När lärarna ger tydliga och avgränsade uppgifter och följer
upp arbetet under gång minskar risken för att eleverna plagierar
skolarbeten på Internet. Det menar Niklas Nordlund, som står bakom
Skolweb (www.skolweb.nu), en av de största svenska skolarbetssajterna.
Det är också
viktigt att lärarna talar om
att de är medvetna om att skolarbetsplatserna
finns, det verkar avskräckande på
presumtiva fuskare menar Niklas. Hans
egna lärare på gymnasiet uppmanade
eleverna att besöka skolarbetsplatserna
och titta på de arbeten som fanns där för
att få idéer och uppslag och se hur andra
tacklat olika ämnen.
lusten att
bli publicerad
Bakgrunden till Skolweb var att Niklas när han gick på högstadiet
hade gjort några
arbeten som han var nöjd med och gärna ville publicera på nätet.
I kombination med nyvunna kunskaper i html-kodning blev det en webbplats med
hans egna skolarbeten. Efter hand kom idén att också publicera
andras arbeten och Niklas är övertygad om att det är lusten att
bli publicerad som driver de flesta som skickar sina arbeten till hans skolarbetsplats.
Niklas egna erfarenhet
från sin skoltid
är att det var enklare att fuska genom
att kopiera arbeten på Internet på
högstadiet, på gymnasiet var uppgifterna
mer avgränsade och lärarna följde hela
tiden upp hur arbetet gick och vad
eleverna hade gjort.
I dag har Skolweb
växt och innehåller
förutom närmare 1 700 elevarbeten
också länktips, skolnyheter, tips kring
uppsatsskrivande, presentationer och
en hel del annat. Skolweb är tillsammans
med Mimers Brunn, med drygt
1 000 elevarbeten, två stora svenska
skolarbetssajter som aktivt sökt kontakt
med lärare. Och då handlar det både
om att motverka kopiering och att få
lärarna att se skolarbetssajterna som
resurser i skolarbetet. På Skolweb finns
till exempel en ny avdelning stoppa
fusket. Den kom till efter det att flera lärare
hört av sig till Niklas och bett om
tips. Att skolarbetssajterna är välbesökta
råder inget tvivel om, bara Skolweb har
2000 unika besökare per dag.
får inspiration
och tips
En flitig besökare på Skolweb och Mimers Brunn är Camilla Holm,
18 år, som går andra året på det Naturvetenskapliga
programmet på Thorildsplans gymnasium i Stockholm.
Det ger
perspektiv att se vad andra
tänkt, ibland har dom tagit upp saker
som man själv inte tänkt på. Särskilt
när man ska skriva recensioner, då är
det bra att få nya infallsvinklar. Det är
också bra att se vilka källor andra har
använt, de kanske har hittat något man
själv har missat.
Även om Camilla
tror att det är fler
än man tror som fuskar har hon svårt att
tänka sig att någon i hennes egen klass
plagierar arbeten på nätet.
Lärarna
har alldeles för mycket koll
för att någon skulle komma undan med
det. De vet ju hur man skriver och
uttrycker sig och skulle märka om man
tagit någon annans arbete.
På högstadiet
var det annorlunda. Där
skröt en del av klasskamraterna om hur
lätt det var att plagiera och att det bara
var fånigt att ägna en massa tid åt att
skriva egna arbeten när det var så lätt
att kopiera, och de kom undan med det.
Men det märktes senare, på proven.
Camillas recept
mot kopieringsfusk
stämmer väl överens med Niklas.
Om lärarna
ger uppgifter där man
måste tänka mer själv finns det inte så
stora chanser att kopiera andras arbeten.
I stället för att bara ge som uppgift att
skriva ett arbete om Strindbergs liv kan de
ju säga att man också ska skriva vad
man själv tycker om Strindberg och
motivera det, säger Camilla.
Citat
från diskussion om fusk på Mimers Brunn
" En sån här site skrämmer så klart lärare
utan koll på tekniken. Men om läraren förstår vad
det handlar om, så är det här bara ytterligare en källa
till material.
Jag tycker
det är fusk om man printar och skriver under. Men de som gör
det brukar torska, lärare vet ofta elevens ordförråd...då
frågar man bara Jaha du Lisa...vill du utveckla dina tankar
kring ett altruistiskt förhållningssätt?
Men att
ta ideér eller material och hänvisa till det som (en tämligen
osäker) källa, är ju jättebra. Jag tänker mig
att man ser en intressant koppling och kan söka efter en mer säker
källa, vilket ju är lättare när man vet exakt vad
man söker.
Dessutom
är det ju kul att NÅN mer än läraren läser det
man gjort, bara det kan ju sporra extra...att bli nerladdad och nästan
känd...
|
upmärksamma
lärare
På Rudbecksskolan, en gymnasieskola i Örebro, upptäcktes det
första fallet av Internetfusk redan i mitten av 1990-talet. En elev hade
kopierat ett arbete från nätet, skrivit ditt sitt egetn namn, men
uppenbarligen glömt bort att själv läsa igenom det. Mitt i texten
stod att läsa: Detta har vi tidigare behandlat på universitetet
i Umeå. Fuskaren var fast och lärarkåren väckt.
En systematik kontroll av 200 elevarbeten gav resultat, 12 fuskare upptäcktes
och skolan skärpte sin kontroll av inlämnade arbeten.
Under åren
som gått har man pratat
mycket om Internet och källkritik på
skolan, haft studiedagar för lärarna om
hur man hittar Internetfusk och det
finns ett gemensamma riktlinjer för hur
skolan ska hantera fusk via Internet. Och
lärarna är uppmärksamma.
skolans ansvar
Per Åsberg undervisar bland annat i engelska och brukar nu och då
ta en hög med arbeten och gå igenom och söka efter fraser ur
arbetet på Internet. Varje gång hittar han några som har kopierat,
kanske inte hela arbeten, men delar,
Det verkar
ibland som om en del elever inte förstår att man ska använda
sig av egna ord. De ser själva klippandet och hoppusslandet som det viktiga.
Det är allvarligt och förvånande. Och det krävs att vi
arbetar med hur man bearbetar information.
Per Åsberg
menar att skolan också får
ta på sig en del av ansvaret.
Skolan
måste på ett tidigt stadium
tala med eleverna om vad det innebär
att göra ett skriftligt arbete. Det har
blivit lite för stor fokusering på att söka
och leta sig fram till information. Det
är lika intressant att lära sig att bearbeta
den information man hittar.
Att kunna presentera
ett arbete man
gjort själv och skrivit med egna ord är
roligt och ger självkänsla, påpekar Per.
Men det finns också andra skäl mot att
kopiera, det är ojuste mot de kamrater som
suttit och kämpat med uppgiften,
man lär sig sällan någonting på att
kopiera och dessutom är det ett brott mot
upphovsrättslagen att ta någon annans
arbete och sätta sitt eget namn under.
rätt mix
av uppgifter
Per Åsberg pekar också på att kontroll inte är enda sättet
att motverka plagiering. Det är inte allt för svårt att ge uppgifter
som förebygger fusk, som lärare måste man hitta den rätta
mixen av olika uppgifter för eleverna: Ge dem möjlighet att uttrycka
egna åsikter, göra jämförelser och sammanfattningar. Ett
annat sätt är att ge eleverna möjlighet att muntligt försvara
eller presentera sitt arbete. Då märks det snabbt om eleven inte
behärskar området.
Lärarnas
datorvana är fortfarande
skiftande och det är ett problem menar
Per Åsberg. Ett grundkrav borde vara
att alla behärskar grunderna i hur man
söker kunskap på Internet. Många
låter sina elever arbeta med Internet,
men kan inte själva. Det finns all anledning
att se till att lärarna har grundläggande
datorvana det bör tillhöra
allmänbildningen. När det gäller att
kontrollera ett inlämnat arbete är det
oftast bara att ta ett stycke ur texten och
stoppa in i en lämplig sökmotor, och
det borde alla behärska.
språket
avslöjar plagiat
Kristoffer Trappe Svennige är NO-lärare på högstadiet på
Lerbäcksskolan i Lund.
I NO har
vi inte så många längre
arbeten som eleverna skriver. Men jag brukar
alltid ge ett antal förutbestämda
rubriker och sedan ställa några frågor
till varje rubrik, som de måste besvara.
Då är det i det närmaste omöjligt för
dem att hitta ett arbete på Internet
som både innehåller rätt rubriker och
besvarar mina frågor, säger Kristoffer
Trappe Svennige.
Ofta syns det
också tydligt när eleverna
har kopierat delar av arbeten, språket
avslöjar dem. Kristoffer brukar då
konsultera läraren i svenska som känner
elevernas språk bättre.
engagerade
elever
När eleverna ska göra så många självständiga
arbeten som de ofta gör i dag måste de vara engagerade, säger
Anette Holmqvist, projektledare för Kolla källan på Skolverket.
Uttråkade
elever som inte förstår
varför de ska göra en uppgift kan frestas
att fuska.
Lärarens
förmåga att ge intresseväckande
uppgifter blir allt viktigare. Anette
tar Strindberg som exempel.
Det finns
flera tusen arbeten om
Strindberg på Internet. Då gäller det att
väcka eleverna nyfikenhet, be dem göra
jämförelser och problematisera.
Men om skadan
redan är skedd, då
är Internet och olika sökmotorer ett
utmärkt sätt att kontrollera om eleven
har plagierat eller ej.
Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!