DIU 3/2002 debatt kring kopiering från Internet
Genmäle från företaget
Urkund
I det senaste numret av tidsskriften
"Datorn i utbildningen" publicerar Carina Näslundh
och Bosse Andersson en serie artiklar vilka behandlar problemet
med att elever fuskar genom att kopiera material från Internet.
Näslundh och Andersson begränsar sin diskussion främst
till att gälla olika metoder att hantera problemet, och allra
främst till att gälla den metod som företaget Urkund
ställer till förfogande. Författarna gillar inte
metoden, och deras artikelserie kan sammantaget sägas vara
ett uttryck för deras starka aversioner gentemot Urkund.
Vi som står bakom Urkund
anser att Näslundhs och Anderssons framställning är
starkt missvisande och orättvis. I det följande avser
vi påvisa det.
Kontroll eller pedagogik?
I recensionen av Urkunds tjänst skriver Andersson att "Urkund
är på marknaden för att tjäna pengar och
vill givetvis inte se att det finns andra förhållningssätt
att se på fusk än kontroll".
Inte på något ställe
i Urkunds webbmaterial, i Urkunds broschyrer, eller i Urkunds
uttalanden i media, kan man finna uttryck för uppfattningen
att det inte skulle finnas "andra förhållningssätt
att se på fusk än kontroll". Inte heller står
någon av Urkunds medarbetare för den här uppfattningen,
varken som representant för företaget eller som privatperson.
Tvärtom är vi på Urkund väl medvetna om att
man kan förhålla sig på olika sätt till
problemet. Men till skillnad från Andersson så ser
vi ingen motsättning mellan ett kontrollerande förhållningssätt,
och ett pedagogiskt. Båda förhållningssätten
kan verka sida vid sida. Det ena utesluter inte det andra. Och
vad gäller möjligheten att hantera problemet, så
tror vi att man har bäst chans att lyckas om man använder
båda metoderna.
I samma recension menar Andersson
att Urkund står för uppfattningen att "försök
med 'förändrade' pedagogiska metoder och tätare
uppföljning av elevernas arbeten innebär något
negativt". En uppfattning som han menar är "pinsam"
och som utgör ett "lågvattenargument".
Urkund har aldrig påstått
att pedagogiska förändringar i form av tätare uppföljning
av elevernas arbeten skulle vara något negativt. Urkund
har överhuvudtaget inte, vare sig försvarat eller angripit,
någon form av pedagogik. Däremot hävdar Urkund
följande:
(i) Tätare uppföljning
av eleverna tar mer tid och arbete i anspråk.
(ii) Att lärare tvingas anpassa sin pedagogik till fuskets
realitet är negativt.
Varken (i) eller (ii) uttrycker
någon negativ värdering avseende en specifik pedagogik.
En pedagogisk förändring kan vara bra, även om
den tar mer tid och arbete i anspråk. Likaså kan en
pedagogisk förändring vara bra, även om den har
tillkommit som en anpassning till fuskets realitet. Vad Urkund
menar är dock att det inte är oväsentligt för
genomförbarheten, att en pedagogisk förändring
tar mer tid och arbete i anspråk. Vidare menar Urkund att
det inte är oväsentlig för värdet av en pedagogisk
förändring, om den har tillkommit som en anpassning
till negativa omständigheter (fusk), eller om den har tillkommit
som en följd av pedagogiska resonemang och värderingar.
En annan uppfattning som Andersson
menar att Urkund står för, och som han anser är
minst lika pinsam, är att "lärare ska utgå
från att elever fuskar och därmed sitta och slösa
bort tid med att söka efter elevarbeten med eller utan Urkund".
Urkund har aldrig någonsin
hävdat att lärare ska utgå från att elever
fuskar. Uppfattningen finns inte uttryckt, vare sig i Urkunds
skriftliga material, eller i Urkunds muntliga utlåtanden.
Att fusk förekommer (vilket till exempel har visat sig i
en undersökning publicerad av KK-stiftelsen) och att man
som lärare bör vara vaksam, är däremot en
uppfattning som Urkund står för. Men det är orimligt
att påstå att det vore samma sak som att stå
för uppfattningen att lärare ska utgå från
att elever fuskar.
Är det fel att kontrollera?
När man läser Näslundhs och Anderssons artiklar
får man uppfattningen att det är fel att kontrollera.
Men är det verkligen det? Kontroll sker ju i så många
olika situationer, utan att värderas negativt, som till exempel
med hjälp av skrivvakter under en salsskrivning.
På Urkund tror vi inte
att kontroll är fel. Men för att vara tydlig även
på den här punkten, så vill vi betona att Urkund
absolut inte har hävdat att fusket ska hanteras enbart med
kontrollåtgärder. Tvärtom betonar Urkund uttryckligen
värdet av att arbeta förebyggande, med pedagogiska metoder,
men också med hjälp av den preventiva effekt som Urkunds
tjänst, rätt använd, har. Detta står med
tydlighet att läsa på Urkunds webbplats, även
om Andersson och Näslundh inte har uppmärksammat det.
Att tjäna pengar
Vid flera tillfällen antyder Näslundh och Andersson
att Urkund tjänar pengar på fusket, att de har "slagit
mynt av problemet". Antydningarna har en nedsättande
ton som inte kan missförstås. På något
sätt tycks de mena att det är fel att tjäna pengar
på det här sättet.
På Urkund kan vi inte
förstå det här. Varför skulle det vara fel?
Låt oss dra en parallell. Det danska företaget Studienet
tjänar pengar på att sälja skolarbeten till elever.
Att eleverna relativt säkert kan använda dessa skolarbeten
som sina egna, är en underförstådd del av företagets
affärsidé. Och nu är det så, att Studienet
tjänar pengar, mycket mer än Urkund. Så, om Urkund
vore ute för att tjäna pengar, enbart, då tycks
det ju vara mer lukrativt att byta inriktning, att "hjälpa"
elever istället för lärare.
För Urkund är det
emellertid helt otänkbart att bli en svensk motsvarighet
till Studienet. Vi som står bakom Urkund har ett seriöst
syfte med verksamheten, men är, liksom många andra,
inte i stånd att arbeta heltid utan lön. Vi måste
leva på det vi gör. Och det finns ingen anledning att
skämmas över det.
God och dålig marknadsföring
Andersson ifrågasätter Urkunds marknadsföring.
I en tydligt nedsättande mening hävdar han att Urkund,
liksom tuggummi- och tvättmedelsföretag, använder
sig av intygsreklam, dvs man hänvisar till utlåtanden
från kunder som använder den produkt/tjänst som
man säljer. Det är sant att Urkund använder sådan
reklam, men kan Andersson ge något enda argument för
(i) varför det skulle vara dåligt, och (ii) att det
bara är oseriösa, enligt hans sätt att se det,
företag som använder sådana metoder? Kan han det?
Det är inte troligt. Varför inte likna oss vid bokförlag,
tidsskrifter, programvarutillverkare, byggföretag, företag
som annonserar i DIU etc, vilka också använder intygsreklam?
Företag som kanske verkar inom, för Andersson, mer seriösa
branscher? Varför likna oss just vid tuggummi- och tvättmedelsföretag?
Försöker han med ett klassiskt knep? Att fälla
genom att sammankoppla? Guilt by association?
Allt eller inget?
Andersson menar att en invändning mot Urkund är "att
det mesta fusket försiggår som det alltid har gjort.
Vid samtal med före detta elever har de berättat om
hur de i vissa ämnen på traditionellt sätt skickat
lappar med rätta svar till varandra under prov, hur de gjort
kompisars prov och signerat med deras namn, lämnat svaren
på mattetalen i papperskorgen i toaletten till en kompis,
tjuvkikat på andras lösningar, skrivit av böcker
etcetera".
På vilket sätt det
här är en invändning mot Urkund förklarar
inte Andersson. Och det förstår man, eftersom det inte
går att förklara. Det kan ju inte vara en invändning
mot Urkund, att elever fuskar, inte bara genom att plagiera, utan
också på andra sätt. Menar Andersson att man
ska kapitulera helt? Att man inte ska stoppa någon del av
fusket, eftersom man inte kan stoppa allt fusk på en gång?
Kapitulera i väntan
på bättre tider?
Urkund hävdar att förändrade pedagogiska metoder
tar mer tid och arbete i anspråk. Andersson tycks hålla
med, men menar att det saknar relevans: "att vi skulle behöva
mer tid med eleverna och att många lärare har för
stora grupper eller för många elever för att bra
kunna följa elevernas process är en annan diskussion".
Det är inte alls en annan
diskussion. Hur kan Andersson påstå det? Andersson
menar att det finns pedagogiska metoder som kan användas
för att lösa problemet med fusk genom plagiering, men
om han också menar att det därtill krävs tid och
resurser som inte finns, ja då kvarstår problemet
olöst. Menar Andersson då, att i väntan på
förändring, så ska man inte göra något
åt problemet?
Personliga spekulationer
blir avgörande argument
Andersson använder personliga spekulationer som argument
mot Urkund. En tjänst som Urkunds är meningslös,
tycks han hävda, eftersom "antagligen har de (fuskarna)
redan eller är på väg att finna sätt att
undgå tjänster som Urkund".
Andersson presterar inte ett
enda argument, ett enda stöd, för sin åsikt att
fuskarna redan har funnit, eller är på väg att
finna, sätt att undgå upptäckt genom Urkund. Det
är rena spekulationer. Hur kan man tillåta sig sådant
om man är ute i ett seriöst syfte? Det är svårt
att förstå.
Obalanserad framställning
Näslundhs och Anderssons budskap tycks vara att Urkunds tjänst
inte behövs, att det finns andra metoder som är bättre,
i alla avseenden. Dessa metoder beskrivs inte på något
ingående sätt, och de utsätts inte för någon
kritisk granskning. De förutsätts vara självklart
bra. Punkt slut.
Men att i syfte att nedvärdera
Urkunds tjänst jämföra den med en alternativ metod
vilken bejublas och framhålls som självklart bra, utan
att egentligen beskriva den på ett ingående sätt,
och utan att man förhåller sig ens det minsta kritisk
till den, är att på det mest grövsta sätt
ge uttryck för en obalanserad framställning.
Test av Urkund
I en artikel redovisas ett test av Urkunds tjänst som Andersson
och Näslundh har gjort. Redovisningen är tendentiös,
och innehåller flera missvisande formuleringar.
I testet redovisar man sju olika
typfall. Som läsare kan man få uppfattningen att det
är typiska testresultat som redovisas, men så är
inte fallet. Det som redovisas är ett urval av testresultaten,
såsom de har fallit ut i sju olika typer av tester. Ingenstans
redovisar man den sammantagna statistiken över resultatet
av de 30 skolarbeten som man påstår sig ha testat.
Vidare tycks man inte ha testat
30 arbeten inom varje testtyp. Exempel: i testtyp 4 har man hämtat
en novell från Mimers brunn, sökt efter den med de
olika sökmotorerna, utan att hitta det. Man har alltså
endast redovisat testresultatet från ett eftersökt
dokument. Är det tillräckligt för att dra slutsatsen,
att Urkund hittar inte arbeten i Mimers Brunn? Eller har de testat
fler arbeten, som de inte redovisar? Har de hämtat 30 arbeten
från Mimers brunn, 30 arbeten från olika organisationers
webbsajter, 30 arbeten från Mediearkivet osv, så att
det sammantagna antalet testade arbeten är 210 istället
för 30?
Testet saknar värde, så
länge som inte förutsättningarna för testet
är noggrant redovisade. Och utifrån de förutsättningar
som glimtvis har redovisats, så verkar det som om testet
är för magert för att överhuvudtaget visa
någonting.
Vidare tycks man medvetet ha
undanhållit uppenbara fördelar med Urkunds tjänst.
Man nämner till exempel inte att man genom Urkund, men inte
genom Google och Alltheweb, kan göra sökningar i Nationalencyklopedins
material, vilket ofta används av elever som söker information
på Internet. Detta trots att Näslundh i samtal med
Urkund informerats om den här möjligheten. Varför
söker man konsekvent brister, samtidigt som man undanhåller
fördelar? Kan man undra.
"Smarta metoder"
och okunniga skribenter
I anslutning till testet redovisar Näslundh en metod som
"smarta fuskare" kan använda för att undvika
att upptäckas med hjälp av Urkunds tjänst.
Den smarta metoden fungerar
så här: finn ett skolarbete på Internet, ägna
sedan "en kvart till att med hjälp av Sök och Ersätt
i Word byta ut ord: samt mot och, skall mot ska, anser mot tycker-och
vice versa". Vidare ska man dela upp långa ord i texten,
lägga in extra småord och några strategiska stavfel.
Näslundh provade detta med resultatet att "efter 'tvätten'
hittade vare sig Urkund eller Google texten".
Eftersom Näslundh inte
hittade texten, kan man misstänka att hon tog en manipulerad
mening och sökte på den. Självklart blev det inga
träffar.
Vad Näslundh bortser från
är att man inte behöver söka på meningar.
En av de mest basala sökmetoder som finns är den som
innebär att man väljer ut ett antal centrala begrepp,
vilka antas vara typiska för den text som man söker
efter, varefter man gör en sökning på dessa begrepp.
Med den här sökmetoden hade man med säkerhet funnit
dokumentet, såvida inte alla ord i dokumentet vore utbytta
till synonymer. Men är det möjligt att byta ut alla
ord? Är det möjligt att byta ut nyckelbegrepp, som t
ex "kamera, "lins", "objektiv", "stativ",
"bländare" osv i ett arbete om kameran? Eller Strindberg,
fotografering, motiv, fotografier, bilder, konstnärlig, August
osv i ett arbete om Strindberg som fotograf?
Det finns uppenbara brister
i Näslundhs smarta metod, brister som hon överhuvudtaget
inte bemödar sig om att se och lyfta fram. Ändå
låter hon framställningen ge sken av att Urkund förlorar
sitt värde om eleverna tillämpar hennes "smarta
metod".
Sammanfattningsvis
På Urkund är vi öppen för en debatt kring
problemet med fusk genom plagiering och hur man ska hantera det.
Vi vill dock se en seriös debatt, där olika förhållningssätt
behandlas med respekt och framställs på ett rättvist
sätt, med förtjänster och brister. Tyvärr
anser vi inte att Näslundh och Andersson har lyckats med
detta.
Petter Wahlin
Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!