Untitled Document

av: Carina Näslundh,
e-post:
carina.naslundh@canit.se

 

Söka och hitta kopierade skolarbeten

Urkund är ett företag som säljer en söktjänst för skolarbeten till skolor. Meningen är att lärare enkelt ska kunna kontrollera om inlämande arbeten är plagiat. Fungerar det? Vi testade och jämförde med resultaten från två fria sökmotorer www.google.com och www.alltheweb.com. Här redovisas sju typfall.

Test 1: Inom historieämnet är det vanligt med arbeten om andra världskriget. Om en lärare misstänker att en elev plagierat ett arbete på Internet och skolan prenumererar på Urkund är det meningen att man kopierar in begrepp eller fraser från elevens arbete i Urkunds sökruta. Man kan maximalt söka på meningar som är 100 tecken långa. Att söka på ”andra världskriget” ger 300 träffar så det är inte speciellt verkningsfullt. Tar den första meningen i ett skolarbete om andra världskriget som finns på Mimers Brunn. Det blir fyra träffar i Urkund. Om det varit min elev som lämnat in arbetet kan jag lätt se att arbetet är kopierat från Internet. I detta fall blir det också träff på Google och ”All the webb”, två sökmotorer som i tester visat sig höra till de bästa söktjänsterna.

Arbetet hittades av: Urkund, Google, All the web

Test 2: En av fördelarna med Urkund enligt företagets marknadsföring är att dess databas också söker av komprimerade filer i zipformat. Söker därför efter ett zippat skolarbete i skolarbetsdatabasen hos Skolportalen inom teknikämnet som handlar om U-båtar. Det visar sig att Urkunds databas hittar arbetet men det gör också sökmotorn ”All the web”. En av de få sökmotorerna som också registrerar zippade filer.

Arbetet hittades av: Urkund, All the web

Test 3: Testar ännu ett zippat arbete. Denna gång en inlämning om Palestinakonflikten. Detta arbete hittar endast Urkund så i detta fall kan pengarna satsade på Urkund ge lite tillbaka.

Arbetet hittades av: Urkund

Test 4: Ett problem för många svensklärare är att vissa elever kopierar andras arbeten när de ska skriva noveller och dikter. Testar en novell från Mimers Brunn som Urkund ska skanna av. Klistrar in olika meningar från novellen men får ingen träff alls. Samma negativa resultat får jag i Google och ”All the web”. Om jag som lärare förlitat mig på sökmotorer i mina farhågor om att novellen var plagierad hade jag blivit blåst.

Arbetet hittades av: –

Test 5: Bokrecensioner är också en vanlig skoluppgift. Letar upp en recension av Jan Guillos roman Coq Rouge från Mimers Brunn. Klistrar in några meningar från recensionen men Urkund hittar inte arbetet. Däremot finner ”All the web” recensionen.

Arbetet hittades av: All the web

Test 6: Nu är det inte så att de elever som kopierar andras mödor på Internet bara använder sig av arbeten som finns på skolarbetssajter. Många skolor är anslutna till Mediearkivet och lärare uppmanar eleverna att använda tjänsten. Söker i detta arkiv efter några bokrecensioner och testar om Urkund hittar mina plagiat. Inga träffar alls. För den misstänksamme läraren är ännu en gång Urkund en bom. Däremot hittar han/hon givetvis arbetet om man har tillgång till Mediearkivet.

Arbetet hittades av: –

Test 7: När elever ska göra arbeten om någon samhällsföreteelse är det vanligt att de söker på organisationers webbplatser de politiska partiernas, Amnestys, Rädda Barnens med flera. I min fuskroll tar jag en rapport som är publicerad på Palestinagruppernas webbsajt och det visar sig att Urkund inte hittar det arbetet. Det gör däremot Google.

Arbetet hittades av: Google

Testredaktör: BOSSE ANDERSSON

 

Falsk trygghet
Totalt har Datorn i Utbildningens redaktion testat ungefär 30 olika skolarbeten. De sju som redovisas ovan är olika typfall. Urkund har i stort sett hittat skolarbeten på skolarbetssajter, även om man missar ibland. Men det räcker inte med att söka på skolarbetssajterna för att hitta plagiat. Ingen sökmotor hittar ensam all information på Internet, så inte heller Urkund, Google eller All The Web.

Grundfrågan är om det rätta sättet att motverka fusk är i efterhand via sökmotorerna. De smarta fuskarna kan relativt enkelt ta sig förbi upptäckt. Det enda som krävs är Word och en smart strategi.

Ett exempel: Via Urkund hittades ett skolarbete om en svensk organisation. Blev misstänksam över några formuleringar, sökte i Google och fick napp. Uppsatsen var en avskrift av organisationens webbplats (betyget var G). Använde en kvart till att med hjälpa av Sök och Ersätt i Word byta ut ord: samt mot och, skall mot ska, anser mot tycker – och vice versa. skummade sedan igenom texten, delade upp långa ord, la in extra småord och några strategiska stavfel. För mig gick det rätt snabbt, för en elev tar det nog längre tid. Men efter ”tvätten” hittade vare sig Urkund eller Google texten. Vad som egentligen stod i texten skulle jag aldrig kunna redogöra för. Så ett gott tips kan vara om man misstänker fusk. Be eleven förklara ett krångligt ord i texten eller redogöra för en tankegång i mitten på sidan tre.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se


Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 020428