Untitled Document
av:Bosse Andersson
e-post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Läraren
pedagog eller kontrollant
Urkund är
på marknaden
för att tjäna
pengar och vill givetvis
inte se att det finns
andra förhållningsätt
att se på fusk än kontroll.
Det skriver
Bosse
Andersson som har
tittat närmare på
Urkund, tjänsten, argumenten
och kunskapssynen.
I mina roller
som IT-samordnare, lärare,
skribent och dagstidningskonsument
har jag kommit i kontakt med Urkunds
marknadsföring ett antal gånger. Första
gången genom skolledningen och ämnesansvarig
för samhällskunskap på min
skola. Vi hade fått ett gästlogin och en
förfrågan om att köpa Urkunds tjänst.
Som IT-kunnig
skulle jag ge mitt
utlåtande om erbjudandet. Tillsammans
med några kollegor genomfördes ett
test. Vi plockade först ut några meningar
och nyckelord i elevarbeten i svenska
och ekonomi som våra elever lämnat in.
Det gav inga träffar hos Urkund. Men
vi hade heller inga misstankar om att
våra elever kopierat andras skolarbeten
på Internet så testen var av ringa värde.
Därför lånade vi elevarbeten på skolarbetsplatser
och vanliga hemsidor inom
vanliga skolämnesområden. Den undersökningen
gav ett blandat resultat.
I samband med
denna recension av
Urkunds tjänst har Datorn i Utbildningen
gjort ett test som redovisas
på föregående sida. Resultatet blev
detsamma som när vi testade på skolan
första gången.
kontrollant
eller pedagog
På den ursprungliga frågan från rektor på min skola
om vi skulle abonnera på Urkund blev svaret nej. Dels av ekonomiska orsaker
även om kostnaden per elev inte är så hög
så finns det mer angelägna behov att prioritera i användningen
av medlen i vår ITbudget.
Men det finns
pedagogiska skäl som
väger tyngre. Som många andra av mina
kollegor som sysslar med frågor om IT
och lärande anser jag att den så kallade
fuskdebatten fokuserar sig på fel saker.
Vad skolor, i stället för att jaga elever,
bör satsa på är mer tid och resurser på
samtal och utbildningar om frågor som
rör lärande och kunskap i vid mening.
Vad är kunskap?
Hur lär sig våra
elever på bästa sätt? Hur kan vi skapa
bättre prov och inlämningsuppgifter?
Finns det andra examinationsformer?
Etcetera.
Det finns och
har alltid funnits en
grupp elever som fuskar med eller utan
Internet. En risk med tjänster som
Urkund är att skolledare och lärare
invaggas i en falsk trygget. Att man
köper enkla lösningar: Nu har vi stoppat
fusket!.
Det är som
att tro att bara för att det
finns ett övergångsställe så kan man
lugnt gå över gatan utan att se sig om.
I regel hör de elever som helt kopierar
andras arbeten inte till de smartaste. Det
är de som kör på utan att stanna oavsett
vem som går på övergångsstället.
De mer kreativa
eleverna hittar alltid
andra vägar, under eller över de hinder
som vi lärare försöker bygga. Kontroll
och administrativa regler från skolan
kan i stället locka dem till att knäcka
våra försök till kontroll. Antagligen har
de redan eller är på väg att finna sätt
att undgå tjänster som Urkund. Men,
det ena synsättet behöver inte utesluta
det andra man kan kanske vara både
pedagog och kontrollant.Och visst kan
Urkund vara till en hjälp för vissa lärare
om man samtidigt diskuterar vad som
skapar fuskande och plagierande elever
respekt möter
respekt
Min och andras erfarenhet är att man får respekt från eleverna
om man möter dem med respekt, tar dem på allvar, konstruerar utmanande,
kreativa inlämningsuppgifter och prov. Ett sätt att avdramatisera
denna form av examination är det som vi i mitt arbetslag praktiserar.
Våra elever
publicerar öppet sina
inlämningsuppgifter i vårt virtuella
klassrum. Det är fritt fram för alla att
läsa kamraternas lösningar. Genom att
läsa och ta idéer från varandra sker det
hela tiden ett överspridande av lärande
elev lär elev.
Om nu någon
skulle kopiera en kamrats
inlämning så är vi förhoppningsvis
inte dummare än att vi märker det eller
så skulle säkert kamraterna reagera. De
gånger vi har prov får eleverna ha med
sig de böcker och anteckningar som de
önskar. För våra förutsättningar fungerar
dessa former av skriftliga inlämningar
och prov utmärkt
En annan invändning
mot Urkund är
att det mesta fusket försiggår som det
alltid har gjort. Vid samtal med före
detta elever har de berättat om hur de i
vissa ämnen på traditionellt sätt skickat
lappar med rätta svar till varandra under
prov, hur de gjort kompisars prov och
signerat med deras namn, lämnat svaren
på mattetalen i papperskorgen i toaletten
till en kompis, tjuvkikat på andras
lösningar, skrivit av böcker etcetera. Ny
teknik som sms och Internet innebär nya
möjligheter för den gruppen men det är
inte tekniken i sig som skapar fusk.
försäljarretorik
Som lärare i marknadsföring reagerar jag mot Urkunds sätt att
sälja sin tjänst. Jag har fått ett antal mail som liknar gammal
högtrycksförsäljning. Överdrivna säljbudskap
pumpas ut. I pressmeddelandet står det i rubriken: Internetfusket
- ett omfattande problem som sprider sig explosionsartat i skolan.
För mig liknar
det mer en kvällstidningslöpsedel
än ett seriöst säljbudskap.
Man använder också liksom företag
som säljer tuggummi och tvättmedel
intygsreklam. I detta fall är det lärare på
skolor som köpt tjänsten som berättar
hur bra den är.
I pressmeddelandet
använder man enligt mitt tycke en simpel retorik som: Fusk
är mycket svårt att kontrollera med vanliga sökningar på
Internet, och försök med förändrade pedagogiska metoder,
som bland annat innebär tätare uppföljning av elevernas arbeten,
är inte bara mycket tids- och arbetskrävande, utan innebär också
en påtvingad anpassning till fuskets realitet.
tjäna
pengar
Urkund är på marknaden för att tjäna pengar och vill givetvis
inte se att det finns andra förhållningsätt att se på
fusk än kontroll. Men att föra fram att försök med förändrade
pedagogiska metoder och att tätare uppföljning av elevernas arbeten
innebär något negativt är lågvattenargument.
Tätare uppföljning
och mer kontinuerlig
kontakt med eleverna i deras arbete
är något som i stort sett alla elever
och lärare önskar. Åsikten att denna
förändrade pedagogiska metod skulle
innebära påtvingad anpassning till
fuskets realitet är pinsam.
Lika pinsam som
att lärare ska utgå
från att elever fuskar och därmed sitta
och slösa bort tid med att söka efter
elevarbeten med eller utan Urkund istället
för att ägna den tiden åt att handleda
eleverna, förbereda genomgångar eller
konstruera bra prov och inlämningsuppgifter.
Att vi skulle behöva mer tid med
eleverna och att många lärare har för
stora grupper eller för många elever för
att bra kunna följa elevernas process är
en annan diskussion.
Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!