Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Dialog eller kontroll?
Då
och då dimper ett e-postbrev från något av barnens skola ned
i min elektroniska
brevlåda. De skickas på dagtid, till min jobb-adress, så de
dyker ofta upp när jag
sitter på jobbet. Varje vecka har några barn ansvar för att
skriva. Vad har de gjort
under veckan som gick, utflykten, högläsningsboken, problem i matsalen
Ett överraskande avbrott i ett flöde av mindre personlig post. Det
brukar bli
ett lustfyllt ögonblick, just för att det leder till ett annat perspektiv
på tillvaron.
En snabb glimt av barnens värld, deras skolvärld, sedd från
min arbetsvärld. Lika
spännande som när en förälder kommer till klassrummet och
berättar om sin
jobbvärld. Uppdelningen av våra liv i olika fack, starkt åtskilda,
bryts plötsligt.
Vi får syn på nutidens långt drivna arbetsdelning och specialisering,
men också
på separeringen av våra olika roller från varandra. Jag är
förälder, yrkesverksam,
fritidsaktiv men inte samtidigt. Det lilla oskyldiga e-post-brevet kastar
ett blixtljus
över ett samhälleligt förhållande och kan innebära
en liten riktningsförändring,
i de långsamma och tröga strukturer som vardagslivet utgör.
Mot att världarna
förs närmare varandra.
Med e-post och
nya medier såsom webben uppstår alltså nya möjligheter.
Vilka är de
nya möjligheterna? Vi har ställt oss den frågan som en del av
Datorn i utbildningens
granskning av hur webben används och kan användas i
skolan. Granskningen
löper som ett tema under den här våren. Denna gång med
utgångspunkt i samspelet
med föräldrar. Nya medier, nya perspektiv, nya möjligheter
kanske också för
samarbetet skola-föräldrar? Du läser mer om detta bland annat
i artikeln kring
Lemshaga skola.
E-postbrevet illustrerar
en möjlighet till kontakt. Den kontakten kan användas för
dialog. Den kan också användas för kontroll.
En intressant
aspekt på kontrollmöjligheten belyses av debatten just nu
speglad
i flera artiklar i detta nummer kring elevers fusk med stöd
av webb. Som så ofta
i webbsammanhang har ett nytt fenomen dykt upp spontant. Några företagsamma
elever har tyckt det varit kul att dela bra skolalster med andra, upptäckt
efterfrågan
och fortsatt. Detta har vuxit till flera stora webbplatser med många besökare.
Arbetena
kan förstås användas på många sätt som
goda exempel eller som underlag för
kopiering. Hur de kommer att användas beror framför allt på
vårt sätt att
arbeta. och i någon på mån vår kontroll, eftersom
vi inte lever i en idyll. Vilken
sida vi betonar är viktig. Vill vi stimulera samarbete, fritt och självständigt
kunskapssökande, så måste vi vara öppna för nya möjligheter
till samarbete men
ställa kvalitetskrav på eleverna. Det blir utmaningar som stimulerar
och samtidigt
avslöjar exempelvis en kunskapskontroll, diskussion eller frågor
på några detaljer
det mesta i form av fusk.
Kontakten kan
användas för kontroll, förstärkt av sin realtidskaraktär
kontakten
sker i nuet. Koppla en kamera och du ser barnen hemma. Även om idén
inte realiseras
så visar den att vi behöver vara medvetna om de hot mot vår
integritet som tekniken
kan utgöra. Den dataskugga som bildas av din vardag rymmer
ofantligt mycket
mer information än vi normalt är medvetna om. Bankomatuttaget här;
kortköpet i
just den butiken, av den varan och just då; mobilsamtalet till den mottagaren,
från
den platsen (cellen som det heter i gsm-nätet); ditt besök
av vissa webbplatser.
(Jag rekommenderar romanen Idoru, utgiven på PAN 1996, av William Gibson,
författaren som i Neuromancer myntade uttrycket Cyberspace.)
Information som
inte normalt kan och får fogas samman, men som delvis har använts
i samband med
några rättsprocesser även i Sverige.
E-postbrevet,
spegel av ett samhälle och samtidigt ett förändringselement.
Ett
brev betyder så mycket.
Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!