2003

 

 

DiU nr 1/03

  • Gör en digital stadsvandring - handledningar och tips.
  • Magi, saga och etik- Ana Valdés om äventyrspel
  • Om matematik på webben. Länktips för matematikinspiration.
  • Efter ITiS: Så går vi vidare...
  • Gud lever på nätet - i många skepnader
  • Trendrapport från London: Trådlöst och läromedel på webb
   

DiU nr 2/03

  • Från "noll koll" till dialog och respekt
  • Lokala mötesplatser skapas på nätet
  • Mer jobb på datorerna - om eleverna får bestämma
  • Unik chans till insyn i ungdomarnas liv med Lunarstorm
  • Det handlar om att hålla kontakten
   

 

 

 DiU nr 3/03

  • Likvärdighet är viktigt och genomsyrar IT-satsningen i Trollhättans skolor
  • Regering och elever visar bästa gesterna
  • Tema: Alternativ
  • Att byta kontorsprogramvaror är som att byta bil
  • Blandad miljö fungerar bra i Sundsvalls skolor
  • Webbloggar - enkelt verktyg för alla
  • Installera och starta Staroffice
   

 

 

 DiU nr 4/03

  • Musikskapande i skolan ger ökat självförtroende
  • Föreningen Datorn i Utbildningen får ny styrelse och ny inriktning
  • Tema: Synliggöra lärandet
  • Att synliggöra processer - går skapande att utvärdera
  • Arabiska blev roligare och framstegen tydliga
  • Digital lärportfolio: Stöd för elevens självreflektion
  • Blogga och lära
   

 

 

 DiU nr 5/03

  • Bygget av det stora nätverket
  • Egentillverkade nallar på världsturné väckte lärlusten
  • Nätets filosofi: Öppenhet som drivkraft
  • Wiki - enkelt webbverktyg för samarbete
  • Rektorer vill lära sig mer om IT
  • Gemensamma regler ökar eleverna sin förmåga att skapa kunskap tillsammans
  • Många vägar för elever att publicera sig på nätet
   

 DiU nr 6/03

TEMA: INFORMATIONSSÖKNING OCH LÄRANDE

    Tema: Spel och samspel
  • Anonymitet är självstärkande
  • Våga fråga om sex och samlevnad
  • Att se elevens cyber-jag
  • Spel kräver sammanhang
  • Medier fyller olika behov
  • Spel som lagsport
  • Kul tidsfördriv eller hälsofara
   

 

 

DiU nr 7/03

  • Föreningen Datorn i utbildningen i framtidssatsning
  • Ny teknik och gammal kunskap
  • Virtuella lärmiljöer: Fågel, fisk eller mitt emellan?
  • Lärplattformar under luppen
  • IT-projekt - och sedan?
  • Sökning kräver kunskap - guida eleverna i sökdjungeln
  • Screencorder 4: Spela in det som händer på skärmen
   

DiU nr 8/03

TEMA:
HANDLEDNING OCH LÄRANDE

    Tema: Medier, skapande och lärande
  • Levandegöra med ljud, bild, film
  • Skapande och lärande måste få mötas
  • Digitala bilder gör tillvaron begriplig för elever med autism
  • Var  världen svartvit på Chaplins tid?
  • Meningsskapande skola
  • Lärarutbildningen i Malmö satsar på medier och ny teknik
  • Handledning: Skriv, läs, spela in och gör bildspel


[Åter till början av sidan]

Stiftelsen DIU, c/o Becker, Bondegatan 1A, 116 23 STH
Uppdaterad: 230220