2
html |
|
Visioner och symboler
Kommunerna behöver stöd, om inte pengar så vägledning, en riktning för det fortsatta arbetet. En ny syn på kompetensutveckling har vuxit fram i skolan med ITiS. Hur mycket har inte vunnits därmed? Visioner från Myndigheten för skolutveckling och utbildningsdepartementet som inspirerar till fortsatt utveckling, efterlyses av chefredaktören. |
4 |
|
Miljöagent i knipa
Åtta studenter på lärarutbildningen i Uppsala
har producerat ett undervisningsmaterial i form av ett webbaserat
spel om en kidnappad miljöagent. |
6 |
|
Musikskapande i skolan ger ökat självförtroende
När eleverna slutar på Ydreskolan i Österbymo
vet de hur musik produceras i en professionell studio. De vet
att allt de hör och ser inte alltid är så som
man tror. |
11
|
|
Svenska elever dåliga på källkritik
Internet är en stor och viktigt del av svenska elevers liv.
De är sociala och kommunicerar flitigt, men är dåliga
på källkritik och endast två procent säger
sig ha fått regelbunden undervisning om Internet i skolan.
Det visar en omfattande EU-studie där barn och föräldrar
i fem länder deltagit. |
12
html |
|
Två små skolor blir en stor - samverkan ger styrka och flexibilitet
- Våra elever lever i olika världar och fördomarna
är många. Att låta olika kulturer mötas
är en av fördelarna med distanssamverkan menar årets
vinnare av Guldäpplet, Lars-Göran Aasa, Rönninge
gymnasium i Salem och Olof Vahlström, Bergs gymnasium i Svenstavik. |
16
html |
|
TEMA: SYNLIGGÖRA LÄRANDET
Förmågan till självvärdering är inte
medfödd utan något som eleverna kan utveckla och förfina,
menar Lars Lindström, professor i pedagogik vid Lärarhögskolan
i Stockholm. |
19
html |
|
Sandviken: Elevernas delaktighet och lärande i fokus
Sandviken arbetar metodiskt för att hitta bra modell för digital portfolio. |
20
html |
|
Maktförskjutning i klassrummet
Elevernas krav blir andra när de arbetar med portföljmetodik, säger Lars-Göran Börjesson, med många års erfarenhet från Ekenässkolan i Stenungsund. |
22
html |
|
Arabiska blev roligare och framstegen tydliga
Barnen blir mer intresserade när de själva tydligt kan se sina framsteg. Det var ett resultat när Faida Abdullah införde digital portfolio i modersmålsundervisningen. |
24
|
|
Digital portfölj i digital lärmiljö
Hur ser framtidens digitala lärmiljöer ut? Och hur kan
deras konstruktion påverka lärandet. Det är frågor som Lars-Erik Nilsson, högskolan i Kristianstad, tittar på i sin forskning. |
26 |
|
Läsa upp - läsa in - lyssna - reflektera
Att dokumentera elevernas läs- och skrivutveckling och låta
barnen själva följa sin utveckling på ett åskådligt sätt, var startpunkten för arbetet med digital portfolio på Fröafallskolan i Tranås. |
29
html |
|
Digital lärportfolio: Stöd för elevens självreflektion
- Min förhoppning är att arbete med digitala portfolios
på en skola kan bidra till att samtalen om bedömning
lyfts fram, säger Jan Sjunnesson, lärarutbildningen
i Uppsala. |
30
|
|
Lunarstorm som pedagogisk hjälpreda
Mette Berggren Larsson, gymnasielärare i Lund, tog Lunarstorm
till hjälp för att förbättra elevernas läsförståelse. |
31
|
|
Blogga och lära
Jill Walker, lärare vid universitet i Bergen, ger sin syn
på för- och nackdelar med webbloggar i lärandeprocesser. |
32
|
|
Efter ITiS: Behovet av utbildning finns kvar
Det är viktigt att den pedagogiska inriktningen fokuseras
med IT som verktyg skriver nätverkssamordnarna i Stockholms
län. |
33
|
|
Föreningen Datorn i Utbildningen - ny styrelse, ny
inriktning
Efter 19 år går föreningens arbete in i ett nytt
skede. Den nya styrelsen är en nationell styrelse med målsättningen
att i bred samverkan stödja lärarnas kompetensutveckling
inom lärande och IT. |
34
|
|
Skapa dina egen drömbostad
Gunnar Jutelius har gjort ett Cad-program i Flash. I programmet
går det att göra sina egna rumsritningar och också att spara ner dem så att de går att titta på i en 3D-läsare. |