pdf |
|
Studiehandledning kring dataspel och skola
En halvdag för lärarlaget kring hur dataspel kan användas i lärandet i skolan, baserat på material från DIU 6/2003. |
2
html |
|
Tre frågor
Vilket stöd ger lärarutbildningarna till nya lärare kring
pedagogisk användning av IT? Det är en av de tre frågor
Peter Becker ställer i ledarens kommentar till KK-stiftelsens senaste
undersökning kring attityder och användning av IT i skolan. |
6
html
|
|
Anonymitet
är självstärkande
När ingen vet vem man är spelar det ingen roll om man inte stavar
så bra, eller vilka kläder man har. Det är också lättare
att pröva hur det känns att säga ifrån om någon
är taskig, menar Christina Aderklou, doktorand vid Göteborgs universitet. |
9
|
|
Våga fråga
om sex och samlevnad
Plötsligt vågade de berätta om egna erfarenheter,
berättar Maria Scharffenberg, lärare i Trollhättan, som prövat
anomyma diskussionsforum kring sex och samlevnad på högstadiet. |
10 |
|
Rapport från Helvetesgapet: Tid för reflektion
Christer Holmqvist kommenterar slutrapporten från Helvetesgapet,
projektet med målet att utveckla skolbibliotekets pedagogiska roll
genom att fokusera på hela skolans utveckling.
|
12
|
|
IT och Internet växer i skolan
Lärare, skolledare och elever är alla positiva till IT i skolan.
Det visar KK-stifteslens senaste attityd- undersökning. Missnöjda
är däremot de nyutexaminerade lärarna, tre av fyra är
inte nöjda med de kunskaper de fått från lärarhögskolans
i hur man kan utnyttja IT i undervisningen.
|
Tema:
Spel och Samspel |
14
|
|
Att se elevens cyber-jag
Borde vi styra upp eller förbjuda? Är det något vi borde
använda oss av i undervisningen? Vad finns det för positivt
som vi skulle kunna använda oss av i skolans värld, skriver
Gunilla Celén.
|
16 |
|
Spel kräver
sammanhang
Ett dataspel är ingen kunskapsmaskin som man kan sätta
barn framför. Kan man inte föra in spel på rätt sätt
då är det bättre att låta bli, menar Jonas Linderoth,
som skriver en avhandling om barns möte med virtuella världar.. |
18
html
|
|
Medier
fyller olika behov
De olika medierna kompletterar varandra och fyller olika funktioner
i barnen liv, säger Ulrika Sjöberg, undersökt hur barn och
ungdomar använder sig av TV, Internet och dataspel i vardagen |
20
html |
|
Mellan
dröm och verklighet
Gigantiska spelmiljöer driver det sociala umgänget till sin spets,
där möts vardagslivet och det fiktiva rummet på ett nytt
sätt, skriver Ana L Valdes i en krönika. |
22 |
|
Rollspel, debatt och påverkan
Sida och Forum för levande historia är två myndigheter som
under hösten släpper nya avancerade webb spel som båda är
delar i satsningar för att påverka ungdomar. |
24
html
|
|
Spel
som lagsport
Det är en form av projektbaserad inlärning, de lär
sig att fungera och samarbete i grupp och skapa gemensam kunskap, säger
Thomas Eriksson, som har studerat LAN och demo-kulturen. |
25
html
|
|
Staden
som spelarena
En helt
ny form av spel har utvecklats av Interactive institute, en blandning mellan
levande rollspel och datorspel där spelarna fysiskt rör sig mellan
olika platser i Visby. |
26 |
|
Vinna eller försvinna
Oavsett om det gäller krig eller fotboll finns det regler som
ska följas. Datorspelen erbjuder en mer kontrollerad miljö. Ulf
Wilhelmsson, högskolan i Skövde skrev sin avhandling kring datorspel. |
28 |
|
Kul tidsfördriv eller
hälsofara
Oförargligt tidsfördriv eller destruktiv sysselsättning som
fördummar. Svart eller vitt? Dator- och TV-spel väcker många
känslor hos oss vuxna, skriver Bosse Andersson. |
31 |
|
Bli sökmästare,
med några enkla steg
Här ger Lena Müller, som håller i tävlingen Sökmästaren,
nybörjartipstips för den som vill lyckas med att söka. |