Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 6-03
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
pdf  

Studiehandledning kring dataspel och skola
En halvdag för lärarlaget kring hur dataspel kan användas i lärandet i skolan, baserat på material från DIU 6/2003.

2 html   Tre frågor
Vilket stöd ger lärarutbildningarna till nya lärare kring pedagogisk användning av IT? Det är en av de tre frågor Peter Becker ställer i ledarens kommentar till KK-stiftelsens senaste undersökning kring attityder och användning av IT i skolan.
6
html
  Anonymitet är självstärkande
– När ingen vet vem man är spelar det ingen roll om man inte stavar så bra, eller vilka kläder man har. Det är också lättare att pröva hur det känns att säga ifrån om någon är taskig, menar Christina Aderklou, doktorand vid Göteborgs universitet.
9   Våga fråga om sex och samlevnad
– Plötsligt vågade de berätta om egna erfarenheter, berättar Maria Scharffenberg, lärare i Trollhättan, som prövat anomyma diskussionsforum kring sex och samlevnad på högstadiet.
10  

Rapport från Helvetesgapet: Tid för reflektion
Christer Holmqvist kommenterar slutrapporten från Helvetesgapet, projektet med målet att utveckla skolbibliotekets pedagogiska roll genom att fokusera på hela skolans utveckling.

12  

IT och Internet växer i skolan
Lärare, skolledare och elever är alla positiva till IT i skolan. Det visar KK-stifteslens senaste attityd- undersökning. Missnöjda är däremot de nyutexaminerade lärarna, tre av fyra är inte nöjda med de kunskaper de fått från lärarhögskolans i hur man kan utnyttja IT i undervisningen.

Tema: Spel och Samspel
14  

Att se elevens cyber-jag
Borde vi styra upp eller förbjuda? Är det något vi borde använda oss av i undervisningen? Vad finns det för positivt som vi skulle kunna använda oss av i skolans värld, skriver Gunilla Celén.

16   Spel kräver sammanhang
– Ett dataspel är ingen kunskapsmaskin som man kan sätta barn framför. Kan man inte föra in spel på rätt sätt då är det bättre att låta bli, menar Jonas Linderoth, som skriver en avhandling om barns möte med virtuella världar..
18
html
  Medier fyller olika behov
– De olika medierna kompletterar varandra och fyller olika funktioner i barnen liv, säger Ulrika Sjöberg, undersökt hur barn och ungdomar använder sig av TV, Internet och dataspel i vardagen
20
html
  Mellan dröm och verklighet
Gigantiska spelmiljöer driver det sociala umgänget till sin spets, där möts vardagslivet och det fiktiva rummet på ett nytt sätt, skriver Ana L Valdes i en krönika.
22   Rollspel, debatt och påverkan
Sida och Forum för levande historia är två myndigheter som under hösten släpper nya avancerade webb spel som båda är delar i satsningar för att påverka ungdomar.
24
html
Spel som lagsport
– Det är en form av projektbaserad inlärning, de lär sig att fungera och samarbete i grupp och skapa gemensam kunskap, säger Thomas Eriksson, som har studerat LAN och demo-kulturen.
25
html
Staden som spelarena
En helt ny form av spel har utvecklats av Interactive institute, en blandning mellan levande rollspel och datorspel där spelarna fysiskt rör sig mellan olika platser i Visby.
26 Vinna eller försvinna
– Oavsett om det gäller krig eller fotboll finns det regler som ska följas. Datorspelen erbjuder en mer kontrollerad miljö. Ulf Wilhelmsson, högskolan i Skövde skrev sin avhandling kring datorspel.
28 Kul tidsfördriv eller hälsofara
Oförargligt tidsfördriv eller destruktiv sysselsättning som fördummar. Svart eller vitt? Dator- och TV-spel väcker många känslor hos oss vuxna, skriver Bosse Andersson.
31 Bli sökmästare, med några enkla steg
Här ger Lena Müller, som håller i tävlingen Sökmästaren, nybörjartipstips för den som vill lyckas med att söka.


Datorn i Utbildningen nr 6 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031103