Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 7-03
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
2 html  

Dela med sig
Vi delar erfarenhet, båda parter vinner och blir klokare, skriver Peter Becker i ledaren.

4
  Jul med tradition
De senaste åren har utbudet av adventskalendrar ökat markant. Skansens webbkalender bjuder på en julsaga kryddad med troll, märkliga djur, Skansenpersonal och ett riktigt julspel.
6   Ny teknik och gammal kunskap
– Det är livets absoluta lyx att få krypa upp i soffan och göra något så oerhört onyttigt som att brodera, säger Inger Degerfält. Textilläraren som kommit med sitt tredje multimediala slöjdläromedel.
8  

Lektionsidéer att ladda hem från nätet
– Lärare sitter på kvällarna och uppfinner hjulet om och om igen, säger Mattias Räftegård, en av upphovsmännen bakom Lektion.se en förmedlingstjänst för lektionsplaneringar på Internet

9  

Intresseförening bildad för
att stötta IT-utveckling

Itis-handledare Göteborg har bildat en intresseförening för att bland annat arbeta med kompetensutveckling och främja skolutveckling med IT och media som verktyg.

10
html
 

Artificiellt liv som vetenskap:
Djungel av digitala organismer

Kanske kommer gränsen mellan människa och maskin till och med att suddas ut i framtiden, skriver Ola Svärd i sin bokreflektion kring artificiellt liv.

13 html   Föreningen
Datorn i utbildningen i framtidssatsning

"IT, medier och lärande", blir inriktning på Föreningen Datorn i utbildningens konferenser hösten 2004.
14   Före och efter Guldäpplet
Haldis Vingestam, IT-pedagog i Överkalix var den förste vinnaren av stipendiet Guldäpplet. Snart är det dags att tänka på nomineringarna inför nästa år och vi bad Haldis att skriva ett personligt brev om vad stipendiet betytt för henne.
16   Virtuella lärmiljöer: Fågel, fisk eller mitt emellan?
Frågorna kring upphandling, införande och användning av virtuella lärmiljöer inom ungdomsskolan är komplexa. Bosse Andersson resonerar kring möjligheter och fallgropar.
20
html
– En toalett och tjugo datorer, tack
I Botkyrka utanför Stockholm finns det virtuella klassrummet på plats. Men, det fysiska klassrummet behöver också datorstöd. Frågan är om inte datorerna borde tillhöra fastigheten i framtiden?
22
Lärplattformar under luppen
Nytt institut ägnar sig åt forskning och utveckling kring virtuella lärplattformar i skolmiljö.
24 html IT-projekt – och sedan?
Vad händer när projekten tar slut och kommunerna ska ta över och integrera IT i skolorna i den ordinarie verksamheten, det ska en grupp forskare från handelshögskolan i Göteborg ta reda på.
28
html
Sökning kräver kunskap
Sökning kräver kunskap, skriver Peter Becker. Ju mer kunskap desto framgångsrikare sökande. Det är precis likadant på nätet. Det svåra är att vi själva som lärare sällan hunnit utveckla kunnandet. Nätet skapar behov av fortbildning och kompetensutveckling.
30
html
Guida eleverna i sökdjungeln
Datorn i utbildningen och Skoldatanätets gemensamma täckling ”Veckans sökmästare” är nu inne på sin sjätte termin. I det här numret tar vi upp exempel på hur den kan användas i undervisningen.
32 Screencorder 4:
Spela in det som händer på skärmen

Patrik Kelly har testat Screencorder, ett inspelnings-verktyg för att visa vad som tidigare visats på en datorskärm. Något som kan vara till stor nytta i många skolsituationer.
34
html
Gör eget spel:
sten-sax-påse

Omslaget på nummer 6 av Datorn i utbildningen var en lek med leken sten-sax-påse. Numera anordnas det till och med världsmästerskap i denna klassiska kamp. Gunnar Jutelius,som har gjort omslaget, har gjort ett Flashprogram för dig som vill spela sten-sax-påse med datorn. Han har också gjort steg-för-steg-guide för dig som vill konstruera din egna variant.


Datorn i Utbildningen nr 7 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031121