2
html |
|
Dela med sig
Vi delar erfarenhet, båda parter vinner och blir klokare,
skriver Peter Becker i ledaren.
|
4
|
|
Jul med tradition
De senaste åren har utbudet av adventskalendrar ökat markant.
Skansens webbkalender bjuder på en julsaga kryddad med troll, märkliga
djur, Skansenpersonal och ett riktigt julspel. |
6 |
|
Ny teknik och
gammal kunskap
Det är livets absoluta lyx att få krypa upp i soffan och
göra något så oerhört onyttigt som att brodera, säger
Inger Degerfält. Textilläraren som kommit med sitt tredje multimediala
slöjdläromedel. |
8 |
|
Lektionsidéer att ladda hem från nätet
Lärare sitter på kvällarna och uppfinner hjulet
om och om igen, säger Mattias Räftegård, en av upphovsmännen
bakom Lektion.se en förmedlingstjänst för lektionsplaneringar
på Internet
|
9 |
|
Intresseförening bildad för
att stötta IT-utveckling
Itis-handledare Göteborg har bildat en intresseförening för
att bland annat arbeta med kompetensutveckling och främja skolutveckling
med IT och media som verktyg.
|
10
html |
|
Artificiellt liv som vetenskap:
Djungel av digitala organismer
Kanske
kommer gränsen mellan människa och maskin till och med att suddas
ut i framtiden, skriver Ola Svärd i sin bokreflektion kring artificiellt
liv.
|
13
html |
|
Föreningen
Datorn i utbildningen i framtidssatsning
"IT, medier och lärande", blir inriktning på Föreningen
Datorn i utbildningens konferenser hösten 2004. |
14
|
|
Före och
efter Guldäpplet
Haldis Vingestam, IT-pedagog i Överkalix var den förste vinnaren
av stipendiet Guldäpplet. Snart är det dags att tänka på
nomineringarna inför nästa år och vi bad Haldis att skriva
ett personligt brev om vad stipendiet betytt för henne. |
16 |
|
Virtuella lärmiljöer:
Fågel, fisk eller mitt emellan?
Frågorna kring upphandling, införande och användning av
virtuella lärmiljöer inom ungdomsskolan är komplexa. Bosse
Andersson resonerar kring möjligheter och fallgropar. |
20
html
|
|
En toalett och tjugo
datorer, tack
I Botkyrka utanför Stockholm finns det virtuella klassrummet på
plats. Men, det fysiska klassrummet behöver också datorstöd.
Frågan är om inte datorerna borde tillhöra fastigheten i
framtiden? |
22
|
|
Lärplattformar under
luppen
Nytt institut ägnar sig åt forskning och utveckling kring virtuella
lärplattformar i skolmiljö. |
24
html |
|
IT-projekt
och sedan?
Vad händer när projekten tar slut och kommunerna ska ta över
och integrera IT i skolorna i den ordinarie verksamheten, det ska en grupp
forskare från handelshögskolan i Göteborg ta reda på. |
28
html |
|
Sökning
kräver kunskap
Sökning
kräver kunskap, skriver Peter Becker. Ju mer kunskap desto framgångsrikare
sökande. Det är precis likadant på nätet. Det svåra
är att vi själva som lärare sällan hunnit utveckla kunnandet.
Nätet skapar behov av fortbildning och kompetensutveckling. |
30
html |
|
Guida
eleverna i sökdjungeln
Datorn i utbildningen och Skoldatanätets gemensamma täckling Veckans
sökmästare är nu inne på sin sjätte termin.
I det här numret tar vi upp exempel på hur den kan användas
i undervisningen. |
32 |
|
Screencorder 4:
Spela in det som händer på skärmen
Patrik Kelly har testat Screencorder, ett inspelnings-verktyg för att
visa vad som tidigare visats på en datorskärm. Något som
kan vara till stor nytta i många skolsituationer. |
34
html |
|
Gör eget spel: sten-sax-påse
Omslaget på nummer 6 av Datorn i utbildningen var en lek med leken sten-sax-påse. Numera anordnas det till och med världsmästerskap i denna klassiska kamp. Gunnar Jutelius,som har gjort omslaget, har gjort ett Flashprogram för dig som vill spela sten-sax-påse med datorn. Han har också gjort steg-för-steg-guide för dig som vill konstruera din egna variant. |