pdf |
|
Studiehandledning: Medier i skola
Kortfattad studiehandledning för lärarlag kring arbete med medier i skolan, baserat på material från DIU 8/2003.
|
2
html |
|
Ledare: Omslaget
Medier, kultur och skapande i skolan är inte underhållning,
menar Peter Becker i ledaren. Så har omslaget till ett arbete betydelse... |
4
|
|
Skafferi
med nyttiga webbtips
Anna Kalla, lärare fråm Stocholm har byggt upp ett populärt
skafferi med länkburkar. |
6
html |
|
Enkäter
i skolan:
Verktyg för elever, lärare och skolledare
IT-baserade
enkäter. Är det intressant för skolan och i så fall
varför? Det är en fråga som institutet för virtuella
lärmiljöer, VLM, ställer i en ny studie. |
7 |
|
Konferens
på distans
Konferensen Nätkulturer sändes också över nätet.
Bosse Andersson satt framför datorn i Göteborg, Johan Ekstrand
och Mats Östling deltog i satellitkonferensen i Stockholm. |
T E M A : M E D I E R , S K A P A N D E O C H L Ä R A N
D E
|
9
html |
|
I
sommarpåsen
Vi vill förmedla en del erfarenheter av kraften i elevers engagemang,
av verktyg och arbetsformer, liksom diskutera utmaningar och perspektiv
skriver Peter Becker i sin inledning till temanumret. |
10
|
|
Var
världen svartvit på Chaplins tid?
– Film och rörliga bilder har visat sig vara den arbetsform
som engagerar eleverna mest och som lockar fram lusten hos både
de yngsta i förskolan och hos skoltrötta högstadieelever,
säger Mattis Gustafsson. |
12
html
|
|
Skapande
och lärande måste få mötas
Jag efterlyser
en dialog mellan IT-praktiker, kultur- och mediefolk inom skolan och forskare
med fokus på det lärande som sker i växlingen mellan görande
och tänkande, skriver Peter Becker. |
16
|
|
Kul lärande
i klassrummet
Eleverna är aktiva, har kreativa idéer, är positivt inställda
till arbetet. Det är hög grad av arbetsglädje och spontanitet
i klassrummet skriver Gunilla Celén som gjort tv-nyheter med sin
klass. |
18
html |
|
Nya
grepp på lärarutbildningen
– Målet är att de ska fråga sig: Hur blir jag en
bra lärare? Inte: Hur ska jag göra för att bli godkänd
på kursen? Det säger Per Dahlbeck, lärarutbildare på
Malmö högskola. |
19
|
|
Bild, text, film och
drama i lärarutbildning
– Vi blir behandlade som vuxna som själva kan ta ansvar och det
är en mycket positiv miljö som gör att man känner sig
trygg även om man ger sig ut i det okända, säger Petra Hendersson,
student i Malmö. |
20
html |
|
Meningsskapande
skola
Skapande kopplas ofta ensidigt till konstnärligt skapande. Skapa har
varit liktydigt med att göra, rita, sjunga, måla. Det ingår
inte i några naturliga sammanhang, säger professor Jan Thavenius. |
21
|
|
Malmö satsar på
medier och ny teknik
Barn och ungdomar bär med sig mediesamhället in i skolan, och
in i lärarutbildningen. Det blir ett tryck underifrån, menar
Olle Holmberg, områdesprefekt för lärarutbildningen vid
Malmö högskola. |
22
html |
|
Bilderna
gör tillvaron begriplig
Digitala bilder hjälper eleverna i autismklassen ”Måsen”
vid särskolan i Nossebro, Essunga kommun att komma vidare i sin utveckling.
Kristina Rudolfson, it-pedagog i Essunga har besökt ”Måsen”. |
24
|
|
Levandegöra med
ljud, bild, film
Eleverna ska få lära om medierna och dess roll i samhället
och själva framställa, analysera och kommunicera med olika medier
skriver Eva Marsh i sin artikel om att levandegöra med medier |
27 |
|
Skriv, läs, spela
in och gör bildspel Åsa Kronkvist visar i enkla steg-för-steg
guider hur du gör. |
30
|
|
Lärande och fritid
integreras
I boken pekar Hernwall på hur barn och ungdomar å ena sidan
använder den nya tekniken och hur skolan å andra sidan tycker
att den ska utnyttjas. Isak Benyamine recenserar barn@com. |
32
|
|
Digital tankekarta
med mersmak
Patrik Kelly har testat Openmind, ett mindmapverktyg med rikliga publiceringsmöjligheter. |