Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 8-03
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
pdf  

Studiehandledning: Medier i skola
Kortfattad studiehandledning för lärarlag kring arbete med medier i skolan, baserat på material från DIU 8/2003.

2 html  

Ledare: Omslaget
Medier, kultur och skapande i skolan är inte underhållning, menar Peter Becker i ledaren. Så har omslaget till ett arbete betydelse...

4
  Skafferi med nyttiga webbtips
Anna Kalla, lärare fråm Stocholm har byggt upp ett populärt skafferi med länkburkar.
6
html
  Enkäter i skolan:
Verktyg för elever, lärare och skolledare

IT-baserade enkäter. Är det intressant för skolan och i så fall varför? Det är en fråga som institutet för virtuella lärmiljöer, VLM, ställer i en ny studie.
7  

Konferens på distans
Konferensen Nätkulturer sändes också över nätet. Bosse Andersson satt framför datorn i Göteborg, Johan Ekstrand och Mats Östling deltog i satellitkonferensen i Stockholm.

 

T E M A : M E D I E R , S K A P A N D E O C H L Ä R A N D E

9
html
 

I sommarpåsen
Vi vill förmedla en del erfarenheter av kraften i elevers engagemang, av verktyg och arbetsformer, liksom diskutera utmaningar och perspektiv skriver Peter Becker i sin inledning till temanumret.

10
 

Var världen svartvit på Chaplins tid?
– Film och rörliga bilder har visat sig vara den arbetsform som engagerar eleverna mest och som lockar fram lusten hos både de yngsta i förskolan och hos skoltrötta högstadieelever, säger Mattis Gustafsson.

12
html
  Skapande och lärande måste få mötas
Jag efterlyser en dialog mellan IT-praktiker, kultur- och mediefolk inom skolan och forskare med fokus på det lärande som sker i växlingen mellan görande och tänkande, skriver Peter Becker.
16   Kul lärande i klassrummet
Eleverna är aktiva, har kreativa idéer, är positivt inställda till arbetet. Det är hög grad av arbetsglädje och spontanitet i klassrummet skriver Gunilla Celén som gjort tv-nyheter med sin klass.
18
html
  Nya grepp på lärarutbildningen
– Målet är att de ska fråga sig: Hur blir jag en bra lärare? Inte: Hur ska jag göra för att bli godkänd på kursen? Det säger Per Dahlbeck, lärarutbildare på Malmö högskola.
19
Bild, text, film och drama i lärarutbildning
– Vi blir behandlade som vuxna som själva kan ta ansvar och det är en mycket positiv miljö som gör att man känner sig trygg även om man ger sig ut i det okända, säger Petra Hendersson, student i Malmö.
20
html
Meningsskapande skola
Skapande kopplas ofta ensidigt till konstnärligt skapande. Skapa har varit liktydigt med att göra, rita, sjunga, måla. Det ingår inte i några naturliga sammanhang, säger professor Jan Thavenius.
21
Malmö satsar på medier och ny teknik
Barn och ungdomar bär med sig mediesamhället in i skolan, och in i lärarutbildningen. Det blir ett tryck underifrån, menar Olle Holmberg, områdesprefekt för lärarutbildningen vid Malmö högskola.
22
html
Bilderna gör tillvaron begriplig
Digitala bilder hjälper eleverna i autismklassen ”Måsen” vid särskolan i Nossebro, Essunga kommun att komma vidare i sin utveckling. Kristina Rudolfson, it-pedagog i Essunga har besökt ”Måsen”.
24
Levandegöra med ljud, bild, film
Eleverna ska få lära om medierna och dess roll i samhället och själva framställa, analysera och kommunicera med olika medier skriver Eva Marsh i sin artikel om att levandegöra med medier
27 Skriv, läs, spela in och gör bildspel
Åsa Kronkvist visar i enkla steg-för-steg guider hur du gör.
30
Lärande och fritid integreras
I boken pekar Hernwall på hur barn och ungdomar å ena sidan använder den nya tekniken och hur skolan å andra sidan tycker att den ska utnyttjas. Isak Benyamine recenserar barn@com.
32
Digital tankekarta med mersmak
Patrik Kelly har testat Openmind, ett mindmapverktyg med rikliga publiceringsmöjligheter.


Datorn i Utbildningen nr 8 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031213