Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 2-03
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
2
html
  Ungdomars mötesplatser och lärares
Ungdomens värld har mer än någonsin kommit att bli en annan än den vi vuxna upplevde i samma ålder. Här är det SMS-kontakt, krypin på nätet och chat-samtal som gäller. Frågan är hur detta bildar bakgrund till lärandet i skolan.
4   Projekt våren
Med våren kommer flyttfåglarna och blommorna. Träden slår ut och i värsta fall anfaller myggorna. För klasser som vill rapportera sina vårtecken finns flera platser på nätet.
Skapa egna vårfåglar på webben med Gunnar Jutelius.
7 html   Vem ska få årets Guldäpple?
Det är snart dags för utdelningen av lärarstipendiet Guldäpplet. Vem tycker du är en värdig kandidat. Det är hög tid att lämna förslag till juryn.
9   Ungdomens nya värld
Virtuella mötesplatser är ungdomens nya träffpunkt.
10 html   Från ”noll koll” till dialog och respekt
Ska skolan kunna utmana ungdomarna i deras föreställningar måste den ha inblick i ungdomars bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. Det menar Staffan Henningsson, nätverkssamordnare i Örebro län.
13   Lokalsamhälle på nätet
Kontaktbehovet verkar obegränsat. Runt om i landet skapas lokala mötesplatser på nätet för ungdomar. Inspirationen kommer ofta från Lunarstorm, och det är inte frågan om att ersätta, utan att komplettera. I Hällefors har den lokala mötesplatsen byggts med pengar från kommunstyrelsen.
14 html   Låt oss mejla och chatta
Elevernas datornanvändning i hemmet är betydligt mer avancerad än deras datoranvändning i skolan. Det visar en undersökning som Ann-Katrin Svensson, docent vid Högskolan i Jönköping, gjort kring 15-åringars datoranvändning.
16 html   Unik chans till insyn i ungdomarnas liv
Jag har hittat en väg att nå fl era av de elever jag tidigare inte lyckades få samma kontakt med. Via Internet har jag kunnat skapa en relation, som det sedan har gått att bygga vidare på i skolan. Det skriver Pia Widegren, Motala, som lotsades in på Skunk och Lunarstorm av sina elever.
19 html   Det handlar om att hålla kontakten
Att skapa kontakt, fördjupad kommunikation, bemötande, beroende och förutsättningar Det är några av de saker som de tonåringar AnnBritt Enochsson intervjuat ständigt återkom till när de pratade om Lunarstorm.
21   Deltagarna skapar innehållet
Den stora fl oran av communities på nätet och den höga aktiviteten i många av dem gör denna form av lärande intressant för ungdomsskolan. Inte minst i tider då lärande med stöd av IT ifrågasätts från flera håll och anses vara allt för kostsamt, skriver Bosse Andersson.
23   Öva sekvensminnet med Harald Handhög
Vem bor under golvtiljorna om inte Harald Handhög. En vätt i förskoleåldern – men bara en hand hög. Programmet är lika fi nurligt som namnet anger, skriver Tora Hägnesten i sin recension.
24 html   Tidningsfabrik för skolan
I höstas kom sen ny finsk, svenskspråkig, webbplats för skolor, som får i varje fall mig att bli väldigt lycklig, skriver Gunilla Celén
i sin recension av Tidningsfabriken.
26 html Lärarnas framtida mötesplats
Den 14-15 maj i Sandviken ska Föreningen Datorn i Utbildningens framtida organisation och verksamhet diskuteras.

Britt-Inger Berntsson och Daniel Antonsson ger sin syn på lärarnas framtida mötesplats för skola, IT och kompetensutveckling.
28   7 steg. Komma igång med Lunarstorm och ICQ
Det behövs fl er vuxna på ungdomarnas virtuella mötesplatser. men det är inte alltid lätt att ta sig förbi det första steget. Här visar Pia Widegren hur det går till att bli medlem på Lunarstorm.
32   Lärare gör egna lärresurser: webbspanska
Gert Forsström, Strängnäs, är en av många lärare som skapar egna resurser på nätet.


Datorn i Utbildningen nr 2 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030401