Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Innehåll/DIU nr 8/2015
TEMA KODEN BAKOM VÅRA LIV
Mikael Tylmad: Koden bakom våra liv, sid 11
Maria Franzén: Vi utvecklar elevernas förmågor, sid 12
Agneta Hedenström: Programmering i skolan – för alla elever, sid 14
TEMA DIGITALA LÄRRESURSER
Eleverna med skolan i molnet, sid 6
Digitala prov – det händer saker under ytan, sid 18
Vi skapar arenor där eleverna kan verka, sid 24
Skolbiblioteket: Med uppdrag att förbättra
samhället, sid 30
Arbeta digitalt fullt ut, sid 32
Bättre lärande genom design för alla:
Utmaning att hitta rätt, sid 34
Från skolbok till digitalt läromedel, del 4:
Digitalt och kollegialt, sid 36
5
Ledaren: Lärare - rider på elefanter
DIU har under hösten argumenterat för den professionsbaserade kunskapsbildningens avgörande roll för skolans utveckling. Peter Becker diskuterar nu forskning och citerar i ledaren professor Ingrid Carlgrens efterlysning av en ny lärarutbildning baserad på ämnesdidaktisk forskning med anknytning till professionen.
6
Eleverna med skolan i molnet
– Ska man jobba digitalt måste också innehållet vara
digitalt, det gäller också läroböcker, säger Ola Brorson, lärare i Växjö.
11
Koden bakom våra liv
Att lära ut programmering i skolan handlar om att alla
ska förstå hur världen omkring oss fungerar, skriver
Mikael Tylmad.
12
– Vi utvecklar elevernas förmågor
På Högåsskolan i Knivsta arbetar Maria Franzén med
internet och datalogiskt tänkande för alla elever.
14
Programmering i skolan – för alla elever
Det är alla lärares ansvar att eleverna får en så bred
digitalkunskap som möjligt, menar Agneta Hedenström,
rektor Antnässkolan i Luleå i ett debattinlägg.
Digitala prov – det händer saker under ytan
Sverige släpar efter när det handlar om it-frågor på
nationell nivå, och dit hör frågan om en digitalisering av
de nationella proven, skriver Stig Roland Rask.
20
Plocket
22
I glamrockens land
Stig Roland Rask reflekterar kring föräldrar och barn,
spel och fotbollsplaner samt Magnus Ugglas pappa.
Digital kompetens – ett krav på nya chefer
Digital och teknisk kompetensen behöver synas i kravprofilerna
för skolans chefer, skriver Bo Kristoffersson.
30
Skolbiblioteket: Med uppdrag att förbättra
samhället
Josef Sahlin, funderar över bibliotekets roll efter läsningen
av två nyutgivna böcker i ämnet.
32
Arbeta digitalt fullt ut
Hur fungerar undervisning och lärande när man arbetar digitalt fullt ut? Vålbergsskolan i Karlstad utforskar frågan.
34
Bättre lärande genom design för alla:
Utmaning att hitta rätt
Digitala läromedel öppnar pedagogiska möjligheter
samtidigt som tillgängligheten ökar, menar Stig Andersson,
SPSM.
36
Från skolbok till digitalt läromedel, del 4:
Digitalt och kollegialt
Rolf Ekelund belyser läromedlens utveckling genom 70
år av skolreformer.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.