Vilka möjligheter ger digitala verktyg
för elevernas lärande. Hur fungerar
undervisning och lärande i en helt
digital miljö? Vålbergsskolan i Karlstad
är en av fem skolor i landet som ingår
i ett treårigt utvecklingsprojekt för att
utforska hur man på bästa sätt skapar
en digital inlärningsmiljö där varje elev
har förutsättningar för att lära.
– Vi lever i en digitaliserad värld, och
i projektet får vi alla förutsättningar
för att arbeta digitalt fullt ut i skolan,
säger Amelie Wahlström, rektor på
Vålbergsskolan i Karlstad.
Det är sjundeklassarna på Vålbergsskolan
som nu blir digitala och
kommer att så vara under hela sin
tid på högstadiet. Klassrummen har
utrustats med bland annat interaktiva
skrivtavlor, elever och lärare har fått
lärplattor med interaktiva läromedel i
alla ämnen utom de praktiskt-estetiska
ämnena. Och Amelie Wahlström
ser fram emot att tillsammans med
sina lärare och elever pröva och utforska
det digitala lärandet.
Bakom det treåriga projektet står
Gleerups, Atea och Samsung Norden
och projektet kommer att följas av
forskare från Örebro universitet, Åke
Grönlund, professor i Informatik och
Matilda Wiklund, lektor i Pedagogik.
Genom bland annat intervjuer och
enkäter kommer forskarna att följa
projektet på de fem skolorna under
tre år.
– Tanken är att vi ska hitta de pedagogiska
utvecklingsmöjligheterna. Och våra förväntningar är höga, säger
Amelie Wahlström.
Helt digital – en utmaning
Att arbeta med digitala verktyg är
ingen nyhet för Vålbersskolan elever
och lärare. Men nu kommer sjuorna
och deras lärare att vara helt digitala
under hela högstadietiden, och det
blir ett annat sätt att tänka, planera
och genomföra undervisningen.
Eleverna har alla sina läroböcker
i plattorna och internet finns bokstavligen
en knapptryckning bort.
Lärarnas planering ligger på webben,
läxor och lektionsmaterial finns digitalt
och i klassrummen finns möjligheten
till samspel med de interaktiva
tavlorna.
– De har allt i ett. När de tar med
sig sin platta hem har de sitt skolmaterial
med sig, samlat på ett ställe.
Elever som har särskilda behov har
sina verktyg i plattan. Med de digitala
interaktiva läroböcker kan eleverna
också välja om de vill läsa i sin lärobok
eller få texten uppläst, säger Amelie
Wahlström.
Snart har man varit igång i en termin
och sjuorna är entusiastiska, även
föräldrarna är genomgående positiva
till det nya arbetssättet.
Förändring, lärande och forskning
Att arbeta helt digitalt är en omställning
för lärarna.
– Vi är mitt uppe i ett lärande.
Alla lärare använder de digitala möjligheterna,
men i olika grad. Vi lär av
varandra.
Även för eleverna är det olika, att
ha alla läroböcker på sin platta ger ett
annat sätt att ta till sig materialet än
att bläddra i en bok.
– Tanken är att vi ska hitta de pedagogiska
utvecklingsmöjligheterna
med en digital inlärningsmiljö. Just
det som många frågar efter – hur kan
vi använda tekniken som ett pedagogiskt
verktyg i lärandet. Och vi har tre
år på oss, säger Amelie Wahlström.
Skolan har stöttning från projektet
både när det gäller teknik, läromedel
och kompetensutveckling. För att
driva utveckling på skolan finns också
en it-pedagog och lärare på skolan
som är projektledare.
Amelie Wahlström deltar också i
en utbildning kring förändring och
ledning i skolan tillsammans med
rektorerna på de övriga ingående
skolorna.
– Där utbyter vi erfarenheter vilket
är oerhört värdefullt. Det är också
viktigt att jag som rektor är engagerad
i projektet precis som i allt annat pedagogiskt
utvecklingsarbete, det är ett
sätt att visa att det är prioriterat och
betydelsefullt.
Att forskarna från Örebro universitet
kommer att följa projektet innebär
att den digitala inlärningmiljön
kommer att analyseras och resultaten
spridas.
– De kommer att följa oss under
alla tre åren. Det kommer att bli
mycket intressant att se vad forskarna
kommer fram till, säger Amelie Wahlström.
Och forskarnas fokus är just lärandet
i en digital miljö
–Hittills har fokus i skolan legat
mest på själva tekniken, men detta
projekt fokuserar på det viktigaste i
skolan, nämligen lärandet – vad eleverna
kan göra med teknikens hjälp, sa
professor Åke Grönlund i samband
med projektstarten.
Uthållighet och utmaningar
Med nya arbetssätt kommer nya utmaningar.
Att förhålla sig till elevernas
användning av sociala medier
under skoltid är en sådan utmaning.
– Både vi vuxna och eleverna behöver
lära oss och skaffa ett förhållningssätt
till sociala medier när vi
har konstant tillgång via våra digitala
verktyg. Jag vet ju själv hur distraherad
jag kan bli om jag börjar titta i
mobilen till exempel under ett arbetslagsmöte.
Det är en av de frågor jag är
övertygad om att vi kommer att lära
oss mer om under de här åren, säger
Amelie Wahlström.
– Jag tror att det är oerhört viktigt
att man är uthållig och inte ger upp.
Det kommer att uppstå problem med
teknik, eller med användning av sociala
medier och annat. Då gäller det
att hålla i och hantera problemen.
När det gäller utkomsten av projektet
är Amelie Wahlström glasklar.
– Jag har absolut en förväntan om
ökad måluppfyllelse.
Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter”
pågår under tre läsår med
start hösten 2015. Projektet kommer
att bedrivas som en pilotverksamhet
och följa flera klasser genom högstadiet.
De skolor som ingår i projektet är:
Vålbergsskolan i Karlstad, S:t Olofsskolan
i Sigtuna, Strömsnässkolan i Markaryd,
Runby skola i Upplands Väsby
samt Björkenässkolan i Löddeköpinge
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.