Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Innehåll i DIU nr 7/2016
TEMA Leda och styra digitalisering i skolan: Guldtrappan, skolhuvudmän och professionernas roll
”Digitaliseringen är som att skolan följer
med en hem – fast inte på något jobbigt sätt”, 28
Kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan till sex skolhuvudmän, 34
Digitaliseringen förändrar allt, 16
Styra och leda – digitalisering i skolan, 20
Digitala prov – försöksverksamhet, 14
Digitala ekosystem – sätt att fånga helheten, 26
Digitala läromedel – från bok på burk till nya
verktyg för lärande, 32
Från framtid till samtid, 22
Debatt: Lärdomar av en lärplattform, 12
Ledaren: Vem sitter i förarsätet och vilka gör
färdplanen?, sid 5
TEMA Medier och samtid
Missbruksmetaforer och gränssättningsgränser, 36
Mobiltelefonen – livlina för människor på flykt, 38
Vandringssägnerna som hjälper oss att förstå
internet, 40
5
Ledaren: Vem sitter i förarsätet och vilka gör
färdplanen?
Ett debattinlägg i detta nummer tar upp införandet
av ny teknik (en lärplattform) vid skolan och lärarnas möte med denna. Hela numret av tidskriften DIU kretsar i vid mening kring detta tema skriver Peter Becker, chefredaktör. Frågan gäller ledandet och styrandet av digitaliseringen och professionernas roll i denna.
– Guldäpplet är professionsutveckling när den är som
allra bäst, sa Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas
Riksförbund under prisutdelningen av årets Guldäpplen.
12
Debatt: Lärdomar av en lärplattform
Hur tas lärarnas erfarenheter och reflektioner tillvara i
arbetet med lärplattformar, frågar Daniel Sandin i ett
debattinlägg.
14
Digitala prov – försöksverksamhet viktig
– Det är viktigt att vi kommer igång med en egen
försöksverksamhet sa Ulrika Carlsson, talesperson i skolfrågor
för Centerpartiet som en av många röster på Framtidens lärande.
16
Digitaliseringen förändrar allt
Skolan är ingen isolerad enhet utan en central del i
uppbyggnaden av samhället, menar Ann Hellenius, it-direktör
i Stockholms stad.
18
Botkyrka: Språk och yrkesidentitet
För att lära sig ett nytt språk behöver man vara ute i samhället och möta människor. Det gör SFI-studenterna i Botkyrka när de filmar och diskuterar mötena.
20
Styra och leda – digitalisering i skolan
I spannet mellan vision och pedagogiskt vardagsarbete
ska ledarskapet skapa förutsättningar för skolans digitalisering
– men hur gör man i praktiken?
22
Från framtid till samtid
Det som kännetecknar Framtidens lärande är just
samtalen, att det ges utrymme att fördjupa och vidga
diskussionerna, skriver Malin Söderberg.
24
Plocket
Med notiser och Max Entins vassa tecknade kommentarer.
Kartan med Guldäpplets vinnare.
26
Digitala ekosystem – sätt att fånga helheten
Ett digitalt ekosystem för pedagogisk verksamhet är precis
som naturliga system känsligt för störningar och obalans.
Sundsvall arbetar med att via dialogsamtal med eleverna
lyssna in deras tankar kring skolans digitalisering.
30
Lärplatta på idrotten och på Särvux
Lärplattan är ett mångsidigt verktyg, som kan ha olika
funktioner i olika ämnen och undervisningssituationer. Det
visade lärare som medverkade på Framtidens lärande.
– Den viktigaste nyttan med digitala läromedel är att de ger struktur, säger Åke Grönlund, professor Örebro universitet. Med kommentar av Marcus Ander, konceptansvarig för digitala läromedel på Gleerups.
– Nomineringsförfarandet är väl värt jobbet! Det tvingar oss att verkligen tänka till och systematisera, säger Lennart Henriksson, it-samordnare i Sundsvall och en av mottagarna av kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2016.
36
Missbruksmetaforer och gränssättningsgränser
Var fjärde högstadieelev spelar datorspel minst tre timmar
per dag. Det är inte möjligt utan att föräldrarna på ett eller
annat sätt tillåter det, skriver Stig Roland Rask i krönikan.
38
Mobiltelefonen – livlina för människor på flykt
Tekniska museet lyfter fram mobiltelefonens betydelse för
människor på flykt i en ny utställning. Klas Viklund
har gjort ett besök.
40
Vandringssägnerna som hjälper oss att förstå
internet
Sagor, myter och vandringssägner har i alla tider varit ett
sätt för människor att förhålla sig till det främmande. I dag sprids många vandringssägner i sociala medier.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.