Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
”Digitaliseringen är som att skolan följer med en hem
– fast inte på något jobbigt sätt”
Tekniken finns på plats och fungerar.
Att få support för en kraschad dator tar
en timme. Sundsvalls kommun har satsat
på digitalisering och fått kvalitetsutmärkelsen
Guldtrappan både 2015
och 2016. Hur tänker då eleverna?
– I Sundsvall är IT-supporten på
tårna och förstår att en trasig dator
behöver åtgärdas snabbt, skolan har
samma krav på funktionalitet som ett
företag, säger läraren Anders Ullberg.
Sundsvall arbetar med att via
dialogsamtal med eleverna lyssna in
deras tankar. Eleverna beskriver hur
de upplever att datorerna hjälper dem
i sitt skrivande. De tycker att det både
blir lättare och att de skriver mer.
Framförallt när det finns en deadline
så upplever de att tangentbordet gör
att det går att skriva fortare.
– På senare tid har eleverna mer
och mer börjat använda sina egna
mobiler och det finns de som gör
många uppgifter med den, säger Hans
Burefjord, skoldatateket.
– Nutid för eleverna är fortfarande
framtid för en gammal organisation
som skolan.
– Eleverna har inte så mycket tankar
om på hur datorerna kan förändra
lärandet utan vi har lika mycket
jobb med eleverna som med lärarna,
säger Hans Burefjord.
Elever tar egna initiativ
Samtidigt önskar eleverna få mer
information från lärarna via den lärplattform
man använder. Som
”– Digitaliseringen är som att skolan
följer med en hem – fast inte på
något jobbigt sätt”.
– Eleverna förstår att skolan är
viktig, den är inte något de skiter i,
det är vår absoluta erfarenhet. De vill
få mer eftersom de förstår att den är
viktig för att de ska klara sig. Denna
kraft borde vi bli bättre på att ta tillvara,
menar Hans Burefjord.
– Nu kommer en revolution underifrån
när elever vill använda sina
mobiler för att lära sig mer, säger Anders
Ullberg.
Eleverna tar egna initiativ och skapar
Kikgrupper med syftet att hjälpa
varandra med skolarbetet. Ibland
händer det att lärare blir inbjudna till
deras grupp och det ska man uppfatta
som ett stort förtroende.
– Det är helt klart så att eleverna
kommunicerar med varandra på ett
sätt och med skola och vuxenvärld via
andra kanaler, säger Anders Ullberg.
Lärarna får också frågor på helger
och kvällar via olika digitala kanaler
om problem som elever stött på.
– Helt klart är att de önskar få mer
och de kan inte vänta utan vill ha det
nu, säger Hans Burefjord. Eleverna
driver det här och vi jobbar på samma
planhalva, säger han.
En nioårig elev sammanfattar:
– Vi gör det tillsammans!
MONICA ESBORN
Länkar
Sundsvall har fått utmärkelsen Guldtrappan 2016 för sitt arbete. Foldern om skolhuvudmän/kommuner som fått kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan.
www.diu.se/guldtrappan.
Mer om ungdomar som är med och utvecklar skolan, från en annan huvudman som fick Guldtrappan 2016, Kalmarsunds gymnasieförbund: videointervju Digitalcoacher.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.