Untitled Document Full tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


 

Text: Monica Esborn

 

Kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan 2016:

”Digitaliseringen är som att skolan följer med en hem – fast inte på något jobbigt sätt”

Tekniken finns på plats och fungerar. Att få support för en kraschad dator tar en timme. Sundsvalls kommun har satsat på digitalisering och fått kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan både 2015 och 2016. Hur tänker då eleverna?


– I Sundsvall är IT-supporten på tårna och förstår att en trasig dator behöver åtgärdas snabbt, skolan har samma krav på funktionalitet som ett företag, säger läraren Anders Ullberg.

Sundsvall arbetar med att via dialogsamtal med eleverna lyssna in deras tankar. Eleverna beskriver hur de upplever att datorerna hjälper dem i sitt skrivande. De tycker att det både blir lättare och att de skriver mer. Framförallt när det finns en deadline så upplever de att tangentbordet gör att det går att skriva fortare.

– På senare tid har eleverna mer och mer börjat använda sina egna mobiler och det finns de som gör många uppgifter med den, säger Hans Burefjord, skoldatateket. – Nutid för eleverna är fortfarande framtid för en gammal organisation som skolan.

– Eleverna har inte så mycket tankar om på hur datorerna kan förändra lärandet utan vi har lika mycket jobb med eleverna som med lärarna, säger Hans Burefjord.

Elever tar egna initiativ
Samtidigt önskar eleverna få mer information från lärarna via den lärplattform man använder. Som

”– Digitaliseringen är som att skolan följer med en hem – fast inte på något jobbigt sätt”. – Eleverna förstår att skolan är viktig, den är inte något de skiter i, det är vår absoluta erfarenhet. De vill få mer eftersom de förstår att den är viktig för att de ska klara sig. Denna kraft borde vi bli bättre på att ta tillvara, menar Hans Burefjord.

– Nu kommer en revolution underifrån när elever vill använda sina mobiler för att lära sig mer, säger Anders Ullberg.

Eleverna tar egna initiativ och skapar Kikgrupper med syftet att hjälpa varandra med skolarbetet. Ibland händer det att lärare blir inbjudna till deras grupp och det ska man uppfatta som ett stort förtroende.

– Det är helt klart så att eleverna kommunicerar med varandra på ett sätt och med skola och vuxenvärld via andra kanaler, säger Anders Ullberg.

Lärarna får också frågor på helger och kvällar via olika digitala kanaler om problem som elever stött på.

– Helt klart är att de önskar få mer och de kan inte vänta utan vill ha det nu, säger Hans Burefjord. Eleverna driver det här och vi jobbar på samma planhalva, säger han.

En nioårig elev sammanfattar: – Vi gör det tillsammans!

MONICA ESBORN

Länkar
Sundsvall har fått utmärkelsen Guldtrappan 2016 för sitt arbete. Foldern om skolhuvudmän/kommuner som fått kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan. www.diu.se/guldtrappan.
Mer om ungdomar som är med och utvecklar skolan, från en annan huvudman som fick Guldtrappan 2016, Kalmarsunds gymnasieförbund: videointervju Digitalcoacher.



Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 7-2016. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)








Nominera huvudman före 14 juni 2023









Artiklar ur Guldäpplets Jubileumsbok




FL VÄST Karlstad 13-14 juni 2023



[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7 - 16]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 161111