Framtidens lärande 11-12 oktober & Guldtrappan: Erfarenheter från Kalmarsund, Falkenberg och kommande insatser från Skolverket
Styra och leda
– digitalisering i skolan
I spannet mellan vision och pedagogiskt
vardagsarbete ska ledarskapet
skapa förutsättningar för skolans digitalisering
– men hur gör man i praktiken?
Vad krävs av ledande tjänstemän i
kommunerna och vilket stöd behövs?
Det diskuterades under ett samtal på
konferensen Framtidens lärande.
När Joachim Håkansson, förbundschef
i Kalmarsunds gymnasieförbund,
tillträdde 2010 var det ett tufft ekonomiskt
läge. Elevkullarna minskade och
stora anpassningar behövde göras.
– I det läget begärde jag och fick
pengar för omvärldsbevakning. Vi tittade bland annat på Falkenberg och Umeå.
Arja Holmstedt Svensson, Johanna Karlén, Lars Lingman och Joachim Håkansson vid Framtidens lärande
En kartläggning av likvärdigheten
inom gymnasieförbundet visade att
datortätheten på förbundets skolor
varierade. Någon skola hade en dator
per elev på en annan gick en dator per
sju elever. Så ville man inte ha det.
Kommunikationen och dialog
För att kunna styra måste man ha genomarbetade
underlag som politikerna
kan fatta sina beslut utifrån. Efter
en resa till delstaten Maine för att titta
på hur deras satsning på digitalisering
såg ut rådde ingen tvekan.
– Vi fick full politisk enighet om
att satsa på digitalisering och det
blev inskrivet som ett prioriterat mål
i budgeten. För att lyckas är det helt
avgörande att man som ledare kan
samspela, inte minst med politiken,
menar Joachim Håkansson.
Rektorerna är en nyckelgrupp i
styrkedjan och förbundet satsade på
dem på olika sätt, bland annat genom
utbildning i processledning. Likvärdighet
var ett ledord i digitaliseringsarbetet
och ett antal ikt-pedagoger anställdes
för att arbeta i alla skolor, man
ville inte ha några digitala klyftor.
– Det är också viktigt att få till en
modern organisation där kommunikationen
och dialogen är tät och
flödar mellan de olika delarna. Det
måste finnas transparens, säger Joachim
Håkansson.
– Att snacka går ju, men det är viktigt
att själv vara ett föredöme.
Kunskap, förmåga, vilja och uthållighet
är några av de byggstenar som
krävs för att nå en långsiktigt hållbar
digitalisering.
– Och mod, mycket handlar om
mod, säger Joachim Håkansson.
Falkenberg först ut
Falkenberg var först i landet med
en genomgripande satsning på 1-1
i grundskolan och även Falkenberg
inspirerades av arbetet i Maine.
– I Maine blev jag helt övertygad,
inte på grund av det som sades utan
på grund av det jag såg ute i klassrummen.
Detta måste vi ta med oss hem
för att komma vidare i vårt pedagogiska
utvecklingsarbete, säger Arja
Holmstedt Svensson, tidigare förvaltningschef
i Falkenberg.
Kommunen startade försök med
1-1 på två skolor. Arbetet följdes av
en forskare och intresset var stort från
hela landet. Sedan kom kallduschen.
Elevernas resultat försämrades.
– Vi analyserade allt vi gjort och
kom fram till att det inte hade med
införandet av datorerna att göra, säger
Arja Holmstedt Svensson.
Hennes roll som förvaltningschef
blev i det läget väldigt tydlig. Hon varden
som fick stå upp för de satsningar
som gjorts och försvara dem.
– Vi tog också fram en vision som
slog fast att alla elever ska lyckas.
Vi fortsatte också att noggrant följa
elevernas resultat och utveckla vårt
analys– och kvalitetsarbete, säger Arja
Holmstedt Svensson.
Alla blir lärande
– En organisation med färdiga roller
finns inte i dag, säger Arja Holmstedt
Svensson. Ledarens signaler uppmärksammas
mer och det är viktigt
hur jag kommunicerar, får till mig
information, hur jag går utanför min
komfortzon. Alla blir lärande – inklusive
jag själv.
Ledarens förmåga att skapa relationer
och tillit är viktiga för att ta
sig an en så komplex uppgift som
digitaliseringen. Samarbetsförmågan
sätts på prov och förmågan att kunna
delegera är centrala.
– Kravet på inflytande ökar och
maktförhållanden förskjuts. Och man
måste hela tiden hålla örat mot verksamheten
för att lyssna.
– Arbete i förändring måste man
göra ihop, hitta det gemensamma, ta
armkrok och göra det tillsammans.
Men det är också oerhört viktigt att
kunna bjuda på sig själv, säger Arja
Holmstedt Svensson.
Nationellt stöd för ledare
– Du måste själv ha kompetens när
det gäller digitaliseringen för att vara
framgångsrik i din roll i styrkedjan,
säger Lars Lingman, undervisningsråd
på Skolverket.
Skolverket arbetar nu med regeringsuppdraget
att ta fram nationella
skolutvecklingsprogram. Där en del
handlar om digitaliseringen med
verktyg som kartläggning, digitalisering
av samhälle och skola och digitala
ekosystem. En del riktar konkret
in sig på själva förändringsledningen:
– Det handlar om hands-on och
att kunna använda materialet direkt
i sin egen kontext med sin styrkedja,
säger han. Det ingår också uppgifter
där man gör ledarhandlingar.
Nyckelord för arbetet med att ta
fram stödmaterialet har varit styrkedjan,
process och flexibilitet.
– Materialet utformas så att det
hela tiden kan vidareutvecklas eftersom
vi ser digitaliseringen som något
som ständigt kommer att pågå och
förändras, säger Lars Lingman.
MONICA ESBORN
Länkar
Kalmarsunds gymnasieförbund har fått utmärkelsen Guldtrappan 2016 för sitt arbete. Ta del av foldern mm om kommuner som fått kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan.
www.diu.se/guldtrappan.
Flera artiklar i detta nummer berör Guldtrappan, se vidare
innehåll DIU nr 7/2016.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.