DIU:s serie om digitala läromedel, del 8: seminarium på Framtidens läande
Digitala läromedel
– från bok på burk
till nya verktyg för lärande
Allt fler elever har tillgång till egna
digitala verktyg för sitt skolarbete, samtidigt
har många lärare och elever inte
tillgång till digitala läromedel. Frågan
är också hur de digitala läromedlen ska
utformas. Pratar vi om bok på burk eller
digitala verktyg för lärande? På konferensen
Framtidens lärande medverkade
representanter för flera förlag och en
forskare i ett seminarium som tog upp
frågan om digitala läromedel. Det blev
en livlig diskussion som både handlade
om utvecklingen fram till i dag och
tankar om hur utvecklingen kommer
att se ut de närmaste åren. Som en
uppföljning ställde DiU några frågor till
de medverkande i seminariet.
Åke Grönlund,
professor vid Örebro universitet
Vilka är de viktigaste förändringarna
inom området digitala läromedel
under de senaste fem åren?
– De förlag som tillverkar läromedel
har tagit till sig det digitala mediets
verktyg och beteendemönster och
utvecklat sina produkter från ”bok på
burk” till digitala miljöer där elever
och lärare kan arbeta och samarbeta.
Det finns äntligen digitala läromedel,
version 1.0, som paketerar både
heltäckande innehåll och moderna digitala
verktyg för lärande i produkter
som vi alla kan inspektera, bedöma
och diskutera.
Vad tror du kommer att förändras
mest inom området inom de kommande
fem åren?
– Vi kommer att se mer av enhetlighet,
databaserad analys och kommunikation.
Den viktigaste nyttan med
digitala läromedel, som skiljer dem
från digitala lärresurser i allmänhet,
är att de ger struktur åt ett arbetsområde
eller en kurs och tillhandahåller
både ett sammanhängande kvalitetsgranskat
grundmaterial och ett antal
verktyg för lärande.
– Alternativet att läraren själv lägger
upp en egen struktur och samlar
in material och komponerar en verktygslåda
av digitala verktyg är oerhört
tidskrävande och resulterar både i
ojämn kvalitet och bristande likvärdighet
i undervisningen.
Vad tror du kommer att hända med
lärarnas arbete när de har tillgång
till digitala läromedel?
– Ju mer dessa verktyg används, desto
mindre kommer läraren att ägna sig
åt att själv producera texter, länklistor
och annat. I stället kommer arbetet att
handla mer om att anpassa materialet,
analysera elevernas arbete genom delvis
automatiserade verktyg som exempelvis
mäter ordförråd, tid spenderad
på olika uppgifter, progression genom
uppgifter, med mera och sedan agera
på denna analys genom att kommunicera
med eleverna om både dessa
automatiskt insamlade data och egna
observationer, till stor del med hjälp
av de digitala verktyg som erbjuds,
till exempel delade dokument, olika
verktyg för kommentarer i text, ljud
och video.
– Läromedlen själva kommer att
utvecklas genom att efterhand inkorporera
fler och bättre digitala verktyg
allteftersom sådana utvecklas av
andra aktörer.
Hur kommer det att påverka skolarbetet?
– Skolarbetet kommer på sikt att bli
mer formaliserat, mer baserat på data,
och mer enhetligt och inspekterbart
eftersom både innehållet i undervisningen
och de verktyg som används
blir mer gemensamma. Läraren kommer
allt mer att ägna sig åt de uppgifter
som är den oersättliga komponenten
i jobbet, nämligen att förstå sig på
elever och att kunna inspirera dem till
att lära sig.
Marcus Ander, konceptansvarig för
digitala läromedel på Gleerups
Vilka är de viktigaste förändringarna
inom området digitala läromedel
under de senaste fem åren?
– Jag känner igen mig i det som Åke
Grönlund beskriver. Det har hänt
mycket på fem år. Fler och fler har
tagit steget att helt använda digitala
läromedel och av dessa hör vi att en
övervägande majoritet är nöjda eller
mycket nöjda, och nöjdheten är högre
bland dem som använt läromedlen en
längre tid.
– Den största fördelen, enligt brukarna,
är att alla läromedel är tillgängliga
dygnet runt och att man slipper
släpa runt på alla böcker. Talsyntes,
inlästa texter, interaktiva övningar,
video, animeringar och simuleringar,
möjliggör individualisering och ger
stor variation och elever med funktionsnedsättningar
blir inkluderade
i undervisningen och behöver inte
speciallösningar för att läromedlen
ska vara tillgängliga.
– Vi ser också en tydlig förändring
när det gäller inköpsmönster: tidigare
tog lärare beslut om att köpa enstaka
läromedel. Nu tar skolledningen, i
samråd med lärare, gemensamma beslut
om inköp. Läromedelsfrågan blir
en strategisk del i digitaliseringsarbetet
på skolan.
Vad tror du kommer att förändras
mest inom området inom de kommande
fem åren?
– Vi som producerar läromedel måste
bjuda in lärarna att inte bara anpassa
det som vi producerat, utan lärarens
egenskapade material ska kunna samspela
med det som vi producerat. Jag
tror, precis som Åke, att insamlande
av data, analyserande av dessa samt
kommunikation med eleverna kring
resultat, kommer att bli allt viktigare
inslag i arbetet med digitala läromedel.
Samtidigt måste man fundera på
lärarens roll i detta. Om vi automatiserar
vissa processer och låter läromedlet
göra en del av analysarbetet kan
läraren använda sin tid till diskussioner
och aktiviteter i det fysiska
klassrummet.
– De närmaste fem åren tror jag
att vi kommer att få se en fortsatt
ökad mognad i användningen av digitala
läromedel, så att deras potential
utnyttjas bättre än i dag. Jag tror att
förlagens erbjudande till skolor blir
mer än bara själva läromedlen. Det
handlar om att erbjuda en helhet med
kompetensutveckling, processtöd i
digitaliseringen och annat.
Vad kommer det att innebära för
förlagen?
– Vi som producerar läromedel måste
integrera våra tekniska plattformar
med andra plattformar som används
i skolan, till exempel med Google
Classroom. Det gäller allt från att lösa
inloggningen så att man ska slippa
logga in flera gånger, till att integrera
med verktyg för planering, inlämningsuppgifter,
bedömning etcetera.
– Vi kan inte bygga allt, vi gör det
vi är bäst på: kvalitetssäkrade digitala
läromedel. Jag tror också att allt fler
kommer att förstå att digitala läromedel
är överlägsna de tryckta, ur många
aspekter. Detta upptäcker man inte
förrän man prövat, menar jag. Digitala
läromedel kommer att bli mer
flexibla och mindre boklika. De ska ge
struktur och tydlig progression, men
samtidigt full flexibilitet att använda
dem på många olika sätt.
Artikelserie om digitala läromedel
Artikeln är en del av en serie i DIU, publicerad årgång 15/16 och fortsatt.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.