På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!
4
html
Spel, erfarenhet och lärande
Spel finns alltid i ett sammanhang. De spelas i ett sammanhang,
tas de in i skolan görs det i ett sammanhang. Poängen
är att detta sammanhang har avgörande betydelse.
Pedagogen har avgörande betydelse, skriver Peter Becker.
Genomförandet av själva spelet är bara en liten del i
ett långsiktigt pedagogiskt arbete. Kulmen på en vanlig
traditionell utbildningsprocess, säger Carl Heath, verksamhetsledare
på GRUL.
8
html
Sim City: Samhällsbygge i datorspel
Spelet ger en bra grund till diskussioner om hur vårt
samhälle fungerar, menar två lärarstuderande på Malmö
högskola som testat spelet i undervisningen.
11
Spel, simuleringar och lärande på lärarutbildningen
Lärarutbildningen vid Malmö högskola satsar på spelforskning
när det gäller simuleringsspel för lärande. Och simuleringsspel
är något lärarstudenterna bör få tillfälle att pröva
under utbildningen menar Gunilla Svingby, professor som leder forskningen.
12
Drömmen om pedagogikens evighetsmaskin
Problemet är att det innehåll vi vill lära ut i skolan ofta
innebär att elever måste ’köra fast’ det vill säga stanna upp
och reflektera innan de går vidare, skriver Jonas Linderoth i
en personlig krönika.
16
Spel på webben
Axplock av webbaserade spel.
18
Från spelforskare till spelutvecklare
Simon Egenfeldt-Nielsen har i sin forskning undersökt om
spelupplevelse kan öka elevernas förståelse av abstrakta
begrepp och fenomen. Nu har han omsatt sina teorier i
praktik i ett nytt spel om konflikten i Mellanöstern.
20
Stöder datorspel lärandet?
Bortom frågor om motivation, misslyckande, tävling och
samspel verkar det som om spel är konstruerade på ett sätt
som förstärker både lärandet och känslan av att bemästra
sammanhanget, skriver James Paul Gee i denna artikel om
datorspel och lärande.
21
Plocket
32
Varför dog Bellman om inte om hade varit
Mats Östling, it-strateg på Sveriges Kommuner och Landsting,
har läst Varför dog Bellman om upphovsrättens
historia, av Göran Hägg.
33
Politisk skrift med syfte att övertyga
Mathias Klang, jurist och forskare vid Göteborgs universitet kommenterar pamfletten Varför dog Bellman om upphovsrättens historia, av Göran Hägg.