Ungefär hälften av alla som var elever i den svenska skolan på 70- och 80-talet
har någon gång med avundsjuk och hungrig blick betraktat den andra
hälften – de rika. De med mat. God mat, mycket mat. Det var spelet om ”de
fattiga och de rika”, upplevelsebaserad pedagogik i tidig tappning. Och de
flesta kommer nog ihåg upplevelsen många, många år efteråt.
GR, Göteborgsregionens Kommunalförbund,
har de senaste tio åren
satsat på att utveckla stödresurser
för upplevelsebaserat lärande och är
huvudman för GRUL, GR Upplevelsebaserat
lärande, som konstruerar och
designar simuleringar, rollspel och
pedagogiska verktyg för skolbruk. Allt
fritt och gratis tillgängligt för skolor i
hela landet. Tio nya spel kommer det
att bli bara i år om allt från shopping
till klamydia.
– Genomförandet av själva spelet
är bara en liten del i ett långsiktigt
pedagogiskt arbete. Kulmen på en
vanlig traditionell utbildningsprocess,
säger Carl Heath, verksamhetsledare
på GRUL.
GRUL är experter på att utforma pedagogiska
simuleringar och rollspel
för skolbruk och jobbar med uppdrag
från offentliga aktörer i hela landet
som vill få ut ett budskap eller starta
en diskussion bland barn och ungdomar
som kan handla om sexuell
hälsa, konsumenträtt, EU-frågor,
demokrati.
– Tidigare jobbade vi mest med
SO-ämnen med internationell inriktning,
exempelvis FN-rollspel. Men
metodiken blir allt mer populär.
Analogt eller digitalt
GRUL gör alla sina spel tillgängliga
via en speldatabas på webben, men
den digitala distributionsformen till
trots är de flesta spelen pappersbaserade.
Och det som finns i speldatabasen
är textbaserade spelupplägg,
instruktioner och spelmanus.
– Vi jobbar både med analoga och
digitala spel. För oss är den pedagogiska
processen i fokus. Är det bättre i
ett sammanhang att använda sig av en
datorbaserad eller mobilbaserad produkt
så gör vi det, säger Carl Heath.
Men det är också en fråga om digital
mognad hos den vuxna delen av
målgruppen.
– Generellt är it-nivån inte hög
bland de vuxna i skolan. Mail, ordbehandling
och att ladda ner en pdf
och skriva ut klarar de flesta, men nya
medier och högre abstraktionsnivåer
stöter på motstånd.
På längre sikt hyser Carl dock inga
som helst tvivel om att de digitala
simuleringarna kommer även till
skolan. Likaväl som skolan behöver
hitta former för att ta tillvara på det
lärande som eleverna lever i utanför
skolans väggar.
– Hur motiverar man en elev att
se på sin kunskap och utveckling som
någonting som inte sker bara mellan
klockan nio och tre utan hela tiden?
Och hur utnyttjar vi de verktyg som
barnen använder under dygnets 24
timmar?
Kompetensbrist
Datorspel är ett av de områden där
många vuxna lider av kompetensbrist
och saknar referensramar. Ofta när
Carl är ute och föreläser tar någon
orolig förälder upp frågan om barnet
som sitter och hänger framför datorn
och spelar.
– Man betraktar datorn som något
man tittar på, inte något man lever
i. De flesta vuxna är ganska omedvetna
om vad som händer inuti den
världen.
Handlar det i stället om fotboll
är situationen annorlunda. De flesta
vuxna ser skillnad på om det pågår en
division IV-match, eller om ungarna
står och sparkar boll mot en vägg.
När det gäller datorspel ser inte vi
vuxna någon skillnad.
Samma sak gäller användning
av kommersiella datorspel i skolan,
påpekar Carl.
– Hur många mattelärare vet att
det finns spaltmeter med avancerade
matematiska beräkningar i de forum
eleverna använder sig av för att ta sig
vidare i spelet World of Warcraft? Eller
diskuterar och använder dem som
exempel i undervisningen?
Mobil skolutveckling
Att utveckla en World of Warcraftkonkurrent
för skolbruk är knappast
aktuellt för GRULs del. Men att
det finns en enorm potential för den
upplevelsebaserade pedagogiken i
den digitala tekniken är självklart.
Just nu arbetar GRUL, tillsammans
med flera andra partner i ett projekt
kallat Mobile Learning Environments.
Det handlar om utveckling av ett spel
i matematik där man använder sig av
mobiltelefoner, gps, och andra digitala
mobila enheter.
– Mobiltelefonen är en genialisk
uppfinning sett ur ett skoluvecklingsperspektiv.
Eleverna köper dem själva,
så kostnaden för skolan är ju försumbar
för att gå över till att använda
den som ett praktiskt pedagogiskt
verktyg i ett lärande sammanhang.
En annan av de fördelar för det
upplevelsebaserade lärandet som Carl
Heath ser i samband med den snabba
tekniska utvecklingen av digitala mobila
enheter är möjligheten att förflytta
lärandet utanför skolans väggar. Ett
exempel på det är just olika former av
spel som utnyttjar mobil och gps
– Det händer mycket, både i den tekniska utvecklingen och i skolan.
Men det behöver hända mer i lärarutbildningarna
och vårt sätt att se på skolutveckling. Lärande är en upptäcktsresa
och det behöver appliceras i den kontext och det sociala sammanhang
som våra elever befinner sig i och med de verktyg de använder, menar Carl Heath.
Länkar
De spel och verktyg som GRUL uvecklar är tillgängliga för alla via webbplatsen,
för att kunna ladda ner spel måste du först registrera dig, vilket är gratis. Webbplats:
www.grul.se