Bra arbetstillfällen, vettiga bostäder,
god energiförsörjning, bra samhällsservice,
skolor, goda kommunikationer,
rekreationsmöjligheter, rimliga skatter,
låg brottslighet, ren luft och bra vatten,
fungerande sophantering. Det är saker
som brukar uppskattas av invånarna i
Sim City. Spelet som ofta nämns som
exempel när frågan om det går att
använda kommersiella spel i undervisningen
kommer upp.
Att Sim City kan ge stora insikter i
hur ett samhälle byggs upp, ur många
olika aspekter, är det många som anser.
Och efter en stunds surfande på
nätet är det lätt att inse att det finns
många engagerade lärare runt om i
världen som använder sig av spelet i
geografi, samhällsvetenskap, naturvetenskap,
matematik med mera.
Några som framgångsrikt använt
sig av spelet i Sverige är byggbranschen
som låter de skolor som deltar i
tävlingen Future City starta sitt framtidsbygge
med att göra en plan över
sin stad i Sim City. En plan som de
elevgrupper som deltar sedan ska dels
beskriva skriftligt och muntligt, dels
bygga en fysisk modell av.
Styrdokumenten och Sim City
Två lärarstudenter på Malmö högskola,
Anna Euström och Lotta Hofverberg
har i en undersökning använt
spelet i NO-undervisningen i två
klasser i årskurs 5-6. Och de konstaterar
bland annat att det är viktigt att
som pedagog vara insatt i spelet, ha
ett bestämt syfte och styra in eleverna
på rätt spår med frågor, bestämda mål
och gemensamma diskussioner, annars
uppstår inget lärande.
Spelet ger en bra grund till
diskussioner om hur vårt samhälle
fungerar.
De ser inte heller några svårigheter
i att koppla spelets innehåll till
skolans styrdokument. Anna Euström
och Lotta Hofversten har gått igenom
strävansmålen och uppnåendemålen i
grundskolans kursplaner i matematik,
biologi, fysik, kemi samt teknik och
jämfört med innehållet i Sim City och
det finns många kopplingar.
Spelet i sig anser vi inte ger
eleverna ämneskunskaper utan det är
spelandet i kombination med en diskussion
och en vidare undersökning
utanför spelet som gör att eleverna lär
sig något, menar de.
läs mer
Kommersiella datorspel en studie av SimCity i undervisningen, av Anna Euström och Lotta Hofverberg. Examensarbete lärarutbildningen, Malmö högskola hösten 2006. Du hittar enklast uppsatsen på www.uppsatser.se
Sim City i skoltävling, DIU nr 8 2004
Future city: www.futurecity.nu
Teacher´s guide till Sim City (från speltillverkaren): http://simcity3000unlimited.
ea.com/us/guide/tips/teachers/index.phtml