2 |
Framtid
och betänketid
Lärandet är en framtidsbransch.
Det livslånga lärandet är en realitet. Men vi
har ännu inte tagit konsekvensen, skriver Peter Becker i
sin ledare. Det kräver tid. Mer tid för att lära
oss. Men också mer tid för att tänka kring vad
vi lärt. Och som lärare ännu mer tid för
att fundera ut hur vi skapar bra lärande omkring det nya. |
4 |
Nätverk på skolan - så
bra det kunde vara
Finns det fler skolor i detta
land som sitter där med ny fin server, väl dragna ledningar,
genomtänkt placerade datorer och så går nätverket
på halvfart? Anne Hallberg reflekterar kring ett icke fungerande
nätverk. |
8 |
Kunskap på cd för
vetgiriga i alla åldrar
Nu
finns det bra uppslagsverk för alla åldrar. Både
tekniskt och innehållsmässigt fungerar de väl.
Ola Svärd har tittat närmare på två allomfattande
uppslagsverk i multimedial form. Microsofts
Encarta 2000 och Levande
Böckers uppslagsverk.
Varför
fanns inte Benjamin när jag gick i mellanstadiet undrar
Kurt Wicke som har träffat skelettet Benjamin
och fått en guidad tur i den spännande och fantastiska
kroppen. |
12 |
Alla
dessa elektroniska moderniteter
och matematik
Skall datorerna in i matematikundervisningen - vilket är
sannolikt att de måste - krävs en grundlig omarbetning
av alla kursplaner i matematik, skriver Patrik Lönnberg. |
13 |
Maries
webbspalt
Marie Winstrand, IT-pedagog i Sollentuna, ger tips på användbara
webbplatser för lärare. |
14 |
På
väg mot robotåldern
Kommer
intelligenta robotar att betyda slutet för den biologiska
människans dominans? Robotforskaren Hans P. Moravec argumenterar
övertygande för detta i sin nya bok. Ola Svärd
recenserar. |
15 |
Jobb, entusiasm och kreativitet
i skoltidningstävlingen
Nu är tävlingen
om året bästa Skoltidning avgjord. Ett svårt
val för juryn bland många bra, intressanta och välgjorda
tidningar. |
16 |
Hela skolan i tidningen
Kometen, vinnaren i
högstadieklassen är en skoltidning som kombinerar den
traditionella skoltidningens upplägg med att integrera skoltidningen
i det vanliga skolarbetet. Annette Modin, ansvarig lärare,
beskriver arbetsmetoden. |
18 |
Ett tidningsprojekt i backspegeln
- styrka och svagheter
En
fungerande organisation, en klar målsättning för
elevernas lärande och projektkommunikation via Internet
var viktiga ingredienser för att få projektet att
fungera. Tidningen Ekpresso från Lerums gymnasieskola kom
på tredje plats i gymnasieklassen. Ett arbetslag på
fem lärare samverkade i projektet. |
22 |
På
café med Gandhi och Zhuang Zi
New
World Café är ett mycket välkommet försök
att kombinera flera nödvändiga och viktiga frågor
med varandra, skriver Kurt Wicke som har testat spelet. |
24 |
Lugnare eller stressigare med
e-post?
E-post är ett fantastiskt
hjälpmedel som underlättar vår kommunikation
i såväl arbetslivet som privatlivet, men det underlättar
också för anonyma påhopp och mobbning. Bosse
Andersson ger exempel på hur det går att, om inte
undvika så i alla fall minimera problemen. |
26 |
8 steg till ett e-postliv med
struktur
Med
utgångspunkt från funktionerna i de vanligaste programmen
för e-post Microsofts Outlook Express, Netscapes Messenger
och Eudora Light beskriver Bosse Andersson hur man kan hantera
och få kontroll över sitt e-postliv. |
30 |
Dagbok
från en Itis-handledare
När jag började
sätta mig in i på allvar vad Itis skulle innebära
för arbetslagen insåg jag att det skulle mynna ut
i - tid, tid till kloka samtal, tid för inläsning av
litteratur, reflektioner och planering. Gunilla Celén
reflekterar över uppdraget som Itis-handledare. |
32 |
Tredimensionell
lärmiljö på nätet
Nu
finns möjligheten att börja experimentera med tredimensionella
lärarenor på nätet menar Gunnar Jutelius, som
ger ett exempel på hur du kan pröva att bygga en virtuell
läraren i 3D. |