Untitled Document
Av:Anne Hallberg
E-Post:anne.hallberg@kommun.alvesta.se
Nätverk på skolan
- så bra det kunde vara
- Hur många skolor
har ett fungerande nätverk? Det skulle jag vilja veta. Anne
Hallberg reflekterar över ett icke fungerande nätverk.
Mitt mål har varit att
på skolans interna nätverk kunna lägga ut alla
måldokument, veckomeddelanden, bokningar av lokaler, protokoll,
mötestider och mycket mer.
Det finns så oändligt många fördelar med
ett nätverk på skolan. Perfekt skulle det bli. Tänk
att barnen kunde ha sitt eget forum för tankeutbyten, vi
personal kunde lägga ut information och frågor att
tänka över. Rättighet att lägga ut information
skulle fördelas lämpligt. På just "mitt"
skrivbord skulle det ligga som jag har behov av och som just jag
behöver och vill ha tillgång till. Jättebra!
Alla som är uppkopplade till nätet skulle kunna spara
sina arbeten på servern och det skulle vara lätt tillgängligt
för just den som skulle se det och skyddat för alla
andra. Det som jag vill dela med mig av lägger jag ut där
det är lämpligt, barnen skulle kunna lära sig detta
och mycket mer på ett kick.
i säkert förvar
Back-up band varje natt skulle säkra att ingenting bara försvann
och ett strömavbrott skulle inte kunna haverera hela mitt
arbete. Tänk bara att slippa alla disketter!
Vilken fröjd att ha alla program inne på servern, inte
femtio cd-skivor som ligger överallt och ingenstans! En vision
jag hade redan 1997
. Nu är det snart 2000
Gnälligt? Såklart, vi på vår skola har
alla förutsättningar utom kompetensen att administrera
och sköta vårt nätverk. Detta trots alla kurser
och utbildningar. Varför?
är vi ensamma?
Finns det fler skolor i detta land som sitter där med ny
fin server, väl dragna ledningar, genomtänkt placerade
datorer och så går nätverket på halvfart?
Kanske är det bara hos mig. Genast känns det som om
det är jag som inte varit tillräckligt påstridig
för att det skulle bli bra. Det är jag som inte ser
till att IT-ansvarig har tillräckligt med tid, jag har inte
följt upp tekniken, bara låtit "någon"
sätta upp alltihop och sedan räknat med att dataansvarig
klarar allt då hon gått på kurs och jag har
attesterat alla höga räkningar.
Barnen arbetar med datorn som ett verktyg i skolan, alla har First
Class (kommunens konferenssystem) och det fungerar bra. Internet
kommer alla ut på, vi arbetar med information och värdering
och kritiskt tänkande med barnen. Meningsfullt och viktigt
arbete. Etik i vardagen och på Internet, ständigt arbete.
Plötsligt kommer ett barn till mig och ger mig en diskett,
hon vill ha respons på ett arbete, Nej tack, säger
jag. Skicka det direkt från ditt konto i nätverket
till mig. Det går inte, säger hon då
.
Hupps!
Här går jag och inbillar mig att nätverket fungerar,
att barnen sparar arbeten på servern, att cd-skivorna jag
ser liggande i klassrummen bara är enanvändarlicenserade,
att snart, det är bara lite till som ska fixas, så
kan jag se till att alla måldokument och skolplaner kommer
in på vårt interna nätverk
.
ingenting fungerar
Det visar sig att ingenting fungerar, vår dataansvarige
har just gått över till en annan skola, ingen vet någonting
och jag är handfallen. Förbannar mig själv, hur
dum får jag vara? Varför följer jag inte upp saker
ordentligt? Vem äger problemet? Just det
.. givetvis
rektorn, det vill säga jag.
Vår nya dataansvariga, hon är ny sedan någon
vecka, ser blek ut då jag tar upp situationen.
Tekniker har vi redan förstått att vi inte får
tag i, när vi kontaktar dem för att få hjälp
förstår vi snabbt att vi har lågprioritet. "Ni
som fått så mycket kurser och utbildningar",
det är inget kul att veta att det är sant och att vi
inte har någon högre kompetens ändå på
skolan. Vi reder inte ut det.
hjälten
Vi ringer Mårten! Det är en man som sitter centralt
på kommunen och som är sansad och kompetent på
området. Han sliter sitt hår då han tagit del
av vårt havererade nätverk och säger "stäng
ner alltihop och börja om". Vi tar det tillsammans.
Tack för dessa ord, Mårten. Just denna dag är
han hela skolans hjälte! Visst finns det sådana hjältar
lite överallt? Det är inga tekniker, det är allt
från grannar, föräldrar till administrativ personal
i vår IT-projektgrupp i kommunen.
Jaha
. Där är vi nu, jag får stå ut
med suckar och muttrande, jag vet att det kommer att bli bra.
Vad har jag då lärt? Ja, det kan Ni väl alla förstå,
det tänker jag inte ens gå in på.
visionen lever
I vilket fall kan jag säga att jag ser fram emot att få
lägga in mina visioner och målformuleringar, kanske
jag också skulle kunna lägga ut konferenser och koppla
det till kommunens First Class och sedan koppla ihop nätverket
så jag kommer åt det hemifrån sedan ska vi ha
en webbansvarig, kanske ett par elever, till vår hemsida
och så måste IT-rådet komma igång ordentligt,
matrådet fungerar ju bra nu, de kunde ju lägga ut matlistor
och sedan har vi arbetslagsansvariga
.
Visioner lider vi då ingen brist på.
Anne Hallberg, rektor, Hjortsbergaskolan i Alvesta
E-Post:anne.hallberg@kommun.alvesta.se
Foto: Beppe Arvidsson
Datorn i Utbildningen nr 6 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!