Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 5-06

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Bygg in IT i skolans organisation
Peter Becker efterlyser i ledaren vidareutbildning med forskningsanknytning för IT-didaktiker. På så vis skulle IT få en permanent förankring i skolans organisation och skolans personal få en ny karriärväg inom ett yrke som har alltför få sådana.

4   Skriva sig till läsning – tips till pedagoger
Att skriva sig till läsning på datorn blir allt populärare i Ystad. I höst kommer 32 av kommunens 42 F-2-klasser att jobba med metoden. De sex lärare som tidigare arbetat med projektet har gjort en folder med tips och råd till pedagoger.
6   Angeredsgymnasiet:
Pedagogik och teknik stöttar språkutveckling
– Med stöd av spetspedagogik och spetsteknik ska vi lyfta de elever som är i behov av särskilt stöd. Detta är ett projekt som ska pröva de digitala kompensatoriska hjälpmedel som ligger i framkanten tillsammans med en medveten pedagogisk grundsyn, säger Samuel Engelhardt utvecklingslektor och specialpedagog vid Angeredsgymnasiet.
10 html   Lärare och sakkunskap saknas i mediedabatten
Skolutvecklingen styrs och påverkas allt mer via media – dagspress, tv och radio. Men lärarna, de som direkt påverkas av debatten syns sällan i våra medier. Isak Benyamine recenserar två böcker om skolan och skoldebatten.
 
14 html   IT-projekt – och vad händer sedan?
Vad händer efter projekten? När de extra pengarna försvinner. Projektorganisationen har gjort sitt och vardagen tar vid. Det har en Östen Ohlsson och en grupp forskare från Handelshögskolan i Göteborg undersökt, Peter Becker kommenterar slutrapporten.
18 html   ... och vad händer efter projekten?
Vid tre träffar i våras presenterade Östen Ohlssons forskargrupp sina resultat och analyser kring vad som hänt i sex kommmuner efter de stora it-projekten. Några deltagare ger sin syn på diskussionerna och sina erfarenheter avv it-projekt i kommunerna.
20 html   MEDIA OCH IT I FÖRSKOLAN:
Möjligheterna i fokus

Vad händer egentligen när möjligheterna kring media och IT:s användning i förskolan är i fokus? En hel del, menar Ulla-Karin Lundgren, på Centrum för media och IT i för- och grundskolan i Piteå.
24 Lek och lärande i förskolan
I boken ”Datorlek i förskolan” ger Anita Hildén konkreta och handfasta tips om hur man kan arbeta skapande, kreativt och i samspel med små barn och datorer i förskolan, Ulla-Karin Lundgren har läst boken.
26 html JURYN FÖR GULDÄPPLET 2006:
Roligt lyfta fram en positiv bild av skolan

– Det är roligt och nödvändigt att lyfta fram bra och positiva saker när det gäller skolan, menar Roger Bodin, förste vice ordförande i Lärarförbundet. Tillsammans med Ragnar Sjölander, förbundsstyrelsen i Lärarnas Riksförbund är Roger Bodin ny i juryn för Guldäpplet från och med i år.
29
Skrytmöten kan ge nya impulser
Ta med dina bäst tips och dela med dig av dem, löd uppmaningen när Föreningen Datorn i Utbildningen Väst inbjöd till ”skrytmöte”. Monica Sandorf berättar om några av de idéer som mötesdeltagarna delade med sig av.
30 – Det är stor ojämlikhet mellan kommunerna
– Några fortsatte satsa, andra ”la ner” IT-satsningen när Itis upphörde. Det har blivit en stor ojämlikhet mellan kommunerna när det gäller IT i skolan. Det menar Sven-Erik Rehnman, Fujitsu Siemens, som har följt IT-utveckling i svensk skola sedan början av 1980-talet.
33 Visa film på Internet
Det finns nuemra många platser på nätet där man fritt kan ladda upp egna filmer och göra dem tillgängliga för omvärlden. Youtube är en av de största och populäraste, Gunnar Jutelius har skrivit en guide till hur laddar upp dina filmfiler på Youtube.
34 Plocket


Datorn i Utbildningen nr 5 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 060909