2
html |
|
Bygg in IT i skolans organisation
Peter Becker efterlyser i ledaren vidareutbildning med forskningsanknytning
för IT-didaktiker. På så vis skulle IT få en permanent
förankring i skolans organisation och skolans personal få en
ny karriärväg inom ett yrke som har alltför få sådana.
|
4 |
|
Skriva sig
till läsning tips till pedagoger
Att skriva sig till läsning på datorn blir allt populärare
i Ystad. I höst kommer 32 av kommunens 42 F-2-klasser att jobba med
metoden. De sex lärare som tidigare arbetat med projektet har gjort
en folder med tips och råd till pedagoger. |
6 |
|
Angeredsgymnasiet:
Pedagogik och teknik stöttar språkutveckling
Med stöd av spetspedagogik och spetsteknik ska vi lyfta de elever
som är i behov av särskilt stöd. Detta är ett projekt
som ska pröva de digitala kompensatoriska hjälpmedel som ligger
i framkanten tillsammans med en medveten pedagogisk grundsyn, säger
Samuel Engelhardt utvecklingslektor och specialpedagog vid Angeredsgymnasiet. |
10
html |
|
Lärare
och sakkunskap saknas i mediedabatten
Skolutvecklingen styrs och påverkas allt mer via media dagspress,
tv och radio. Men lärarna, de som direkt påverkas av debatten
syns sällan i våra medier. Isak Benyamine recenserar två
böcker om skolan och skoldebatten. |
|
14
html |
|
IT-projekt
och vad händer sedan?
Vad händer efter projekten? När de extra pengarna försvinner.
Projektorganisationen har gjort sitt och vardagen tar vid. Det har en Östen
Ohlsson och en grupp forskare från Handelshögskolan i Göteborg
undersökt, Peter Becker kommenterar slutrapporten. |
18
html |
|
...
och vad händer efter projekten?
Vid tre träffar i våras presenterade Östen Ohlssons forskargrupp
sina resultat och analyser kring vad som hänt i sex kommmuner efter
de stora it-projekten. Några deltagare ger sin syn på diskussionerna
och sina erfarenheter avv it-projekt i kommunerna. |
20
html |
|
MEDIA
OCH IT I FÖRSKOLAN:
Möjligheterna i fokus
Vad händer egentligen när möjligheterna kring media och IT:s
användning i förskolan är i fokus? En hel del, menar Ulla-Karin
Lundgren, på Centrum för media och IT i för- och grundskolan
i Piteå. |
24 |
|
Lek och lärande i förskolan
I boken Datorlek i förskolan ger Anita Hildén konkreta
och handfasta tips om hur man kan arbeta skapande, kreativt och i samspel
med små barn och datorer i förskolan, Ulla-Karin Lundgren har
läst boken. |
26
html |
|
JURYN
FÖR GULDÄPPLET 2006:
Roligt lyfta fram en positiv bild av skolan
Det är roligt och nödvändigt att lyfta fram bra och
positiva saker när det gäller skolan, menar Roger Bodin, förste
vice ordförande i Lärarförbundet. Tillsammans med Ragnar
Sjölander, förbundsstyrelsen i Lärarnas Riksförbund
är Roger Bodin ny i juryn för Guldäpplet från och med
i år. |
29
|
|
Skrytmöten kan ge nya
impulser
Ta med dina bäst tips och dela med dig av dem, löd uppmaningen
när Föreningen Datorn i Utbildningen Väst inbjöd till
skrytmöte. Monica Sandorf berättar om några
av de idéer som mötesdeltagarna delade med sig av. |
30 |
|
Det är stor ojämlikhet
mellan kommunerna
Några fortsatte satsa, andra la ner IT-satsningen
när Itis upphörde. Det har blivit en stor ojämlikhet mellan
kommunerna när det gäller IT i skolan. Det menar Sven-Erik Rehnman,
Fujitsu Siemens, som har följt IT-utveckling i svensk skola sedan början
av 1980-talet. |
33 |
|
Visa film på Internet
Det finns nuemra många platser på nätet där man fritt
kan ladda upp egna filmer och göra dem tillgängliga för omvärlden.
Youtube är en av de största och populäraste, Gunnar Jutelius
har skrivit en guide till hur laddar upp dina filmfiler på Youtube. |
34 |
|
Plocket |