Vad händer egentligen när
möjligheterna kring media och IT:s användning i förskolan är
i fokus? En hel del, menar Ulla-Karin Lundgren, på Centrum för media
och IT i för- och grundskolan i Piteå.
Det
sjuder av aktivitet. Några barn är ljuddetektiver och är på
ljudsamlarjakt. Andra har precis upptäckt digitalkameran och fotograferar
sådant som faller dem in. Stämningen är positiv och spännande
läroprocesser pågår.
I Piteå kommun har förskolorna kontaktlärare
i media och IT. De har utbildats
via CMIT (Centrum för media och IT i
för- och grundskolan) som är ett pedagogiskt
och tekniskt stöd för alla i för- och
grundskolan i Piteå kommun.
Piteå har sedan tidigare en lång tradition
av mediepedagogiskt arbete i grundskolan.
Från och med vårterminen 2005
startade ett strategiskt mediepedagogiskt
utvecklingsarbete inom förskolan. I detta
har erfarenheterna från grundskolans
utvecklingsresa kommit väl till pass.
Vad menar vi då med mediepedagogik?
Piteå kommuns definition av mediepedagogik
innebär att använda olika medier
som inspiration och led i barnens/elevernas
läro- och utvecklingsprocesser. Media, estetik och pedagogik fungerar i
samspel. Det kan ske genom upplevelser
där barnen/eleven tar del av olika estetiska
uttrycksformer som till exempel stillbild,
rörlig bild, ljud och multimedia, men
också genom elevens eget skapande med
olika medieredskap. IT ingår som en
självklar del.
kontaktlärare på förskolan
Ett viktigt led i arbetet med att sjösätta det mediepedagogiska arbetet
i förskolorna är utbildningen av kontaktlärarna. De har i uppgift
att främst vara ett pedagogiskt stöd för kollegor och inspirera
och hjälpa dem genom att sprida sina kunskaper. De inventerar också
förskolans medie- och IT-utrustning och felanmäler samt samordnar.
Kontaktlärarna ingår också i det nätverk av medie- och
IT-kontaktpersoner som är knutet till CMIT.
Lena Grubbström, kontaktlärare vid
Ängens förskola, menar att de stora
utmaningarna är att lyckas inspirera sina
kollegor, samt att hålla sig ajour med vad
som händer inom området.
Under utbildningen till kontaktlärare,
som totalt omfattat fem heldagar spridda
under tre terminer, har de fått både
teoretiska, pedagogiska och praktiska
kunskaper inom fältet IT och media.
Kontaktlärarna har också genomfört olika
mediepedagogiska projekt tillsammans
med barnen. Min roll som IT/mediepedagog
för förskolan har varit att leda
utbildningen av kontaktlärarna.
mediepedagogiska projekt
Inför starten av de mediepedagogiska projekten diskuterades ingående
bland kontaktlärarna huruvida det var möjligt att så små
barn som 13-åringar själva skulle klara av att arbeta med media
och IT. Från att det till en början fanns en viss tvekan hos pedagogerna,
visade det sig att vara fullt möjligt när barnen väl fick tekniken
i händerna. Detta har varit fantastiskt att följa.
Innan projekten startade gjorde CMIT
en nulägesinventering bland förskolorna.
Den visade tydligt på att media och IT
främst var de vuxnas verktyg och barnen
var konsumenter. Under tre terminers
utvecklingsarbete har många barn fått
chansen att gå från konsumentperspektivet
till producent- och analysperspektivet.
I kontaktlärarnas rapporter framkommer
tydligt följande vinster i arbetet med
media och IT i förskolan:
Det är läroplansinriktat arbete som
skapar tillit till sina egna förmågor.
Det handlar om synliggörande av
läroprocesser.
Det är ett utforskande arbetssätt.
Det stimulerar kommunikation,
bekräftelse och ger lustfyllda och
gemensamma läroprocesser.
barnens
bilder som bas
Hur har man då arbetat med media och IT i barngrupperna? Främst har
kontaktlärarna valt att arbeta med att låta digitalkameran hamna
i händerna på barnen. Personligen tror jag att det är ett verktyg
som pedagogerna själva känner sig trygga med och därmed har lätt
att utgå ifrån, samt att tillgången på digitalkameror
är stor på de flesta förskolor, som ju överlag jobbar med
pedagogisk dokumentation.
Barnens bilder har väckt förundran,
fascination, intresse och glädje. Med
barns bilder som bas kan arbetet fortskrida
på en mängd olika sätt.
Vi har också sett exempel på arbeten
med ljud, bildanalys, multimedia och
rörlig bild.
goda förutsättningar
Kontaktläraren Lena Grubbström menar att det finns goda förutsättningar
för att jobba med media och IT i förskolan om man väljer att
se möjligheterna. Förskolebarnen är inte rädda för
teknik på samma sätt som vi vuxna
kan vara. Det är verktyg för att växa och kärnan sitter
i att våga prova. På frågan om vad som är möjligt
att göra tillsammans med barnen svarar Lena: Vad är inte möjligt
att göra? Det är vi vuxna som sätter begränsningar för
det. Ska vi våga ge dem kameran som kostade si och så mycket, klarar
de av att själva trycka på knappen? Dessutom är det inte säkert
att en treåring tappar kameran i golvet oftare än vad en vuxen gör.
Slutresultatet är inte alltid det viktigaste,
utan det är själva processen som är
spännande att följa, påpekar Lena Grubbström. Det spelar
ingen roll om det blir
pannkaka av allt ihop, på vägen mot
pannkakan har säkerligen alla inblandade
lärt sig väldigt mycket. Skulle man bara
gå omkring och lyckas hela tiden skulle
man få mindre erfarenhet.
När möjligheterna är i fokus finns det
i
stort sett inga begränsningar för vad man
kan göra med media och IT i förskolan.
Mer om det mediepedagogiska utvecklingsarbetet
i förskolan i Piteå finns att läsa i
två rapporter: De vuxnas verktyg Nulägesbeskrivning
av media och IT i Piteå kommuns
förskolor 2005. Hansson, Kristina m f, och Mediepedagogiska
projektarbeten
i förskolan 2005 2006: När möjligheterna är
i fokus. Lundgren, Ulla- Karin m fl.
Det finns också ett nystartat forum på
nätet IT-pedagogen, för medie- och IT intresserade
pedagoger i förskolan: http://itpedagogen.homeip.net/
Mer om grundskolans mediepedagogiska arbetet
i Piteå skolor finns att läsa i
Kristina Hanssons bok Att lära av varandra: ett mediepedagogiskt
utvecklingsarbete
i Piteå kommun, Svenska Filminstitutet. ISBN: 91-85051-07-1.
Pris 148 kr.
Barn- och utbildningsnämnden i Piteå
antog en strategi för utvecklingsarbetet med Media och IT i
förskolan förra året, den finns tillgänglig
via: www.edu.pitea.se/cmit